• ackelis

Extra ultraljud.... Stor bebis? :O

Är gravid i vecka 36 och har ett sfmått på 39! Ska på tillväxtkontroll på måndag och är orolig att bebisen ska vara super stor. 

Någon som vet vad som händer om bebisen är "för stor" för sin vecka?

Kram 

• Svar på tråden Extra ultraljud.... Stor bebis? :O
  • lotusmamma

Min "lille" vägde 5.670g när han föddes. Var på x-tra ul i v.38 då magen var enorm. Det enda som hände var att jag fick tid för igångsättning v.40+1, för att inte barnet skulle bli ännu större. Är barnet stort så är det så, inget man kan göra åt det,mer än att "tvinga" ut det när det ändå är fullgånget. Framgår inte om du är orolig.... är du det? Min förlossning slutade i kejsarsnitt, en alltigenom jättebra upplevelse. Var inte orolig, det kommer att finnas professionell personal på plats som tar hand om dig, som vill att du får ett positivt minne från din förlossning med dem. Lycka till

• di78

Min son vägde 5510 g och var 56 cm lång när han föddes i v 41+6... Ingen trodde att han var så stor, var glad för ett UL för då vet du. Min förlossning slutade med akut snitt efter en jättetuff förlossning, han var helt enkelt för stor för att komma ut den vanliga vägen.

• GulTussilago

Jag var på tillväxtultraljud och frågade då om man fick igångsättning tidigare eftersom man visste att barnet var stort, men så var det inte här. Man fick ändå gå över max 3 veckor, spelade ingen roll om barnet var stort eller inte.. Enda anledningen att de gjorde tillväxtultraljud var att "det ju är bra att veta om barnet är stort"

Dessutom kom hon med den fina kommentaren "det är ju lättare att föda ett stort barn om man har kraftiga värkar, än att föda ett litet barn med svaga värkar"

Eh, jaha? Det har hon väl rätt i, men det är ju svårt att själv bestämma hur starka värkar man ska ha, eller?

Jag hade tur ( ) och födde min klimp några dagar innan bf.. det gick ganska bra.

Hoppas att allt går fint och att man numera får välja om man föda vaginalt eller med kejsarsnitt, och att man slipper att gå över tiden om man vet om att barnet är stort

(det var lite mer än 3 år sedan jag fick min son)

• Maryam88

Jag va enorm.. Storlek tvillingmage.. 
    ut kom en helt normalstor gosse på 3200 g och 49 cm..

Alla trodde att de skulle bli en 4-5 kg bebis.. Men ikke..

Så bara för att man är enorm måste inte bebisen vara de :) 

• watership down

här är en som hade normal mage men fick en stor bebis (som iofs kom ut ett par veckor senare än BF, efter igångsättning som ledde till akutsnitt).

jag går på tillväxtultra denna graviditet o ska träffa en läkare på onsdag för att prata förlossning. får se vad läkarnas inställning är. jag vill INTE bli igångsatt, hellre att de planerar snitt om jag går för mycket över tiden. vill helst föda vaginalt men det går ju inte att boka in hur det ska ske liksom :)

• Angel13

jag fick gå på tillväxt kontroller varannan vecka dels för ett stort barn och dels pga en cysta på navelsträngen. Här i vårt län resonerade de som så att de inte ville att barnet skulle bli mer än 5kg och igångsättning planerades till v37, då de räknade att dottern skulle väga runt 5kg då. Nu var hon inte riktigt så stor när hon föddes v37 spontant, en dag före igångsättning :) men nästan, 4300g vägde hon. Hade även onormalt mycket fostervatten vilket var en av orsakerna till mitt skenande sf mått där i slutet av graviditeten.

930618~941026~081019~BF100205
  • Angel13

mitt barn var ca 45% större än normalt vid sista kontrollen :)

930618~941026~081019~BF100205
  • watership down

min son vägde 4765g. nuvarande bebis i magen är ca 15% större än normalt. Fick den siffran på första tillväxt UL och gjorde nytt nu i veckan där hon sa att det var "ungefär som förra gången". tillväxtultra kan ju diffa en del så hon ville väl inte vara mer exakt än så..

Svar på tråden Extra ultraljud.... Stor bebis? :O