• Dolcegirl

Hur klär du ditt barn i höst/vinter?

Det känns som en djungel för mig med alla skaljackor, flecejackor och vinterjackor hit och dit.
    Jag skulle behöva lite tips och råd vad jag ska välja för ytterkläder till mina barn i höst
    (1&3 år gamla, båda på dagis)
     De är ute mycket och behöver nått som håller dem torra och varma..
    Så om någon har något tips och som har bra kvalite får ni mer än gärna hjälpa mig:)

• Svar på tråden Hur klär du ditt barn i höst/vinter?
  • Nina 566

Kläder är lätt när man kan =) Men lite svårt nu är det är kallt på morgonen med tokvarmt på dagen.

Båda mina barn har gått (går) på Friluftsförskola, dvs dom är ute mycket, ej bara på gården utan går i skog o mark samt har skridsko och skidskola osv.
    Där är principen lager på lager, kalla höstdagar o vinter. Då har barnen underställ + tunna fleecekläder över + ytterkläder. Samt bra skor då. Kan rek Viking skorna.

Nu på hösten gillar jag skalkläder, bäst är de från POP men det finns från Lindex, kappahl osv. Då kan dom ha en tunn tröja under samt en flecce och sedan skaljackan (för kalla dagar) Är det lite lagom så räcker det ju med en fleecejacka bara, eller bara skaljackan.

Nu i veckan så hade min son mjukisbrallor samt överdragsbyxor och en tunn långärmad tröja och en tunn fleecetröja.
    En annan dag så blev det tunna jeans och en tröja + munkjacka. Och gympaskor med bra sula. Tex Pax.

Så : Satsa på underställ samt bra ytterkläder som andas osv. Det kostar lite, men väl värt det. Finns även massor av bra saker på Tradra. Du kan ju även sälja kläderma sen där om du vill, POP säljer bra.

• Leonike

Jag har en 15 månaders, går dock ej på förskola än men han har skalkläder, jacka och byxa från polarn och pyret nu till hösten + windstopper/vindfleece jacka också från polarn, världens bästa plagg! Sen har vi diverse mössor i olika tjocklekar och ullstrumpor för riktigt kalla dagar, fodrade gummistövlar som har jag lånat av en kompis, vanliga gummistövlar och ett par rejäla höstskor.  

Skalkläder är toppenbra, jag har köpt mina på erbjudanden och rea, så om man planerar lite behöver det inte bli mycket dyrare att köpa på POP än Lindex och kappahl. Åhlens har också skalkläder har jag sett men jag vet inte kvaliten. 

• Leonike

Glömde ju....till vintern har han en overall, begagnad från POP, ullmössor, en vinterjacka som jag inte kommer ihåg var den kommer ifrån, skidbyxor från Lindex, FIX, 2 par vantar FIX. 
    Kvar att skaffa är ev ullunderställ, ev ullvantar/tunnare vantar, ett fleeceset att ha under overallen och ett par bra vinterskor/kängor.  Sen ska vi nog klara oss  

• Emma 02

jag har oxå en 3 åring och en 1 åring kör med detta:

3-åringen höst:

Skaljacka, skalbyxor(från lindx märket FIX) + ett flecce set med byxa jacka att ha under när det börjar att bli kallare. På fötterna gummistövlar eller gympaskor       

1-åringen  höst:
    Skaloverall från polarn och pyret, samt en skaljacka + flecceset att ha under när det blir kallare.  Gillar inte galon men 1 -åringen har även ett par galonbyxor att ha till skaljackan om det behövs.

• Nina 566
    Leonike skrev 2011-09-03 13:55:39 följande:
    Jag har en 15 månaders, går dock ej på förskola än men han har skalkläder, jacka och byxa från polarn och pyret nu till hösten + windstopper/vindfleece jacka också från polarn, världens bästa plagg! Sen har vi diverse mössor i olika tjocklekar och ullstrumpor för riktigt kalla dagar, fodrade gummistövlar som har jag lånat av en kompis, vanliga gummistövlar och ett par rejäla höstskor.  

Skalkläder är toppenbra, jag har köpt mina på erbjudanden och rea, så om man planerar lite behöver det inte bli mycket dyrare att köpa på POP än Lindex och kappahl. Åhlens har också skalkläder har jag sett men jag vet inte kvaliten. 
    Jag köpte skalkläder från Åhlens i våras till äldsta sonen och dom är bra. Han var dock ute i värsta regnvädret och då blev han blöt, men vid duggregn och lite blött väder så funkar dom kanon.
    Vid massor av regn så står nog inte POPs skalkläder heller pall. Då är det galon som gäller.
  • Emma 02
    Nina 566 skrev 2011-09-03 17:30:49 följande:
    Jag köpte skalkläder från Åhlens i våras till äldsta sonen och dom är bra. Han var dock ute i värsta regnvädret och då blev han blöt, men vid duggregn och lite blött väder så funkar dom kanon.
    Vid massor av regn så står nog inte POPs skalkläder heller pall. Då är det galon som gäller.

Pop och Fix har stått emot hele förmiddgar med regn för mina två barn!

Det är viktigt att titta på klädernas vattenpelare 
  • Nina 566
    Emma 02 skrev 2011-09-03 18:23:42 följande:
    Pop och Fix har stått emot hele förmiddgar med regn för mina två barn!

Det är viktigt att titta på klädernas vattenpelare 
    Jo jag vet, men har för mig att den pelaren är ganska hög på dessa kläder.
    Men detta var ÖS regn, en längre stund
  • Dolcegirl

Tack så mycket för era svar! Då vet jag  vad jag ska köpa i veckan:)

Svar på tråden Hur klär du ditt barn i höst/vinter?