• tulip79

Stockrosor

Någon som vet om man ska klippa ner stockrosorna när det blommat över? Det är första året jag har dessa magnifika blommor och ser gärna att de kommer tillbaka nästa år igen!

• Svar på tråden Stockrosor
  • mannehund

Du kan klippa dem direkt efter de har blommat, men inte för sent på säsongen. "Stammen" är ju ihålig och om du klipper för sent går det ner för mycket fukt till rötterna och de ruttnar. Om du låter bli att klippa utan låter dem gå i frö så fröar ju blommorna av sig och du har ännu fler att glädjas över om ett tag.

• tulip79

Ok, flera är fortfarande blommande och fina så de kanske får stå kvar över vinter så klipper jag av dem i vår istället! Tack!

• mannehund

De flesta stockrosor är ju 2-åriga, men det finns även perenna sorter. De perenna vissnar inte ner på samma sätt som 2-åringarna efter blomning. Bara ett litet tips om du inte vet vilket dina är....:) Lycka till! Stockrosor är underbara!

• tulip79

På förpackningen stod det ettåriga... men de kom inte igång nåt vidare förra året så jag trodde det var helt kört, men då dyker de upp i år!  Jag låter dem nog står kvar ändå och klipper väck det vissna till våren istället. Tack för tipsen!

Svar på tråden Stockrosor