• zatori

Hur har ni som jobbar inom vården fyllt i ansökan om graviditetspenning?

Hej! Vänder mig till er som har lite mer erfarenhet av detta med att söka graviditetspenning. Jag är gravid med mitt första barn. Går snart in i vecka 21, så det börjar bli dags att söka graviditetspenning.

Jag jobbar som USK på en korttidsavdelning som har både svårt sjuka (döende) patienter, fysiskt tunga och helt sängliggande patienter, och de som är dementa och slåss. En salig blandning. Jag jobbar alltså oregelbundna tider och får OB--ersättning. Men hur skriver man in det under inkomstuppgifterna? Det varierar ju från år till år beroende på om man jobbar storhelger osv. Hur har ni gjort? Det är praktiskt taget omöjligt att bli omplacerad till enklare arbetsuppgifter, men ska jag då fylla i rutan där det står att man begärt att bli det?

Ni andra som jobbar inom vården (och fått beviljat) hur har ni skrivit om er arbetsdag? Hur utförligt? Totalt antal lyft liksom... Ja, jag har inte räknat...? Kanske får göra det på en dags jobb. Vad har ni fokuserat på för specifika saker när ni skrivit arbetsbeskrivningen? Ge mig gärna exempel!
    Tycker detta är så jävla svårt. Det borde inte vara det, bara att beskriva sin arbetsdag, men man vill ju vara så utförlig som möjligt. Är rädd att få avslag om man missar något väsentligt.

Hoppas ni kan hjälpa mig! :)

• Svar på tråden Hur har ni som jobbar inom vården fyllt i ansökan om graviditetspenning?
  • sheena82

Hej! Hjälp med att räkna ut din årsinkomst kan du få av din ekonomiavdelning.
    När jag begärde grav.penning så skrev jag in i minsta detalj allt vi gör på jobb. Alla duschningar, eventuella lyft vi kunde få (vårdtagare som kunde slänga sig på vägen om man var ute och promenerade tex) att man tvättar ca 7-8 maskiner tvätt/dag, städar minst 1 lägenhet. Jag skrev även med alla eventuella risker vi hade där jag jobbade då. Plus att jag blev omplacerad av min chef pga risker i arbetet, men blev ändå beviljad hp utifrån den arbetsbeskrivningen jag gjorde från det stället.
    Hoppas du fattar hur jag menar :)

• Mimmi86

Skriv likadant som sheena82, samt la in vikten om hur TRÅNGA utrymmen vi hade då vid tex dusch, förflyttning osv.. samt antal lyft skrev jag beroende på vårdtagare (min chef skrev likadant)  Men jag skrev hur en dag såg ut ett arbetspass från 7-16 och hur en kväll såg ut 13-21, beskrev allt.. stress, larm, hot, hur många boende man hade hand om, hur pass mkt vikt en boende hade.. tex en dag kan man ha 4 boende varav 2 normalviktiga 60kg som klarar sig skapligt med hjälp av stöttning men vid dusch behövs mer hjälp, de andra 2 boende är tunga väger mellan 80-100kg, rullstolsbunden, behöver hjälp i sängen med nedre hygein liksom vändning från hö till vä sida osv...

Jag fick ihop 3 A4 papper... jag överdrev inte, jag skrev sanningen.. Tog 2v så fick jag beviljat.. :)

Ekonomin, dvs årsinkomsten ska ditt lönekontor fylla i.. jag skickade en dit, min chef fyllde i ett papper och jag ett annat... jag tog kopia på alla papper utifall att de skulle slarvas bort..

Jag kunde inte omplaceras då alla 5 avd ser likadana ut...

Lycka till :)

_-*-_BF 110911<3
  • zatori
    sheena82:

Tack för svaret! Hur menar du att du skrev med alla eventuella risker du kunde stöta på? Vad var det för avdelning du jobbade på? Skrev du typ 2-3 duscningar/dag eller hur formulerade du dig?
  • zatori
    Mimmi86: Okej! Tack för utförligt svar. :) Men skrev du alltså allmänt om patienterna sådär att en väger si och en annan så? Det är ju rätt svårt för mig eftersom vi är ett korttids, och det betyder att de flesta inte är hos oss så hemskt länge, utan oftast väntar hos oss, tills de får plats på ett särskilt boende eller om de dör... Det är en del rotation på patienter menar jag. Ibland har vi tre kol-patienter med syrgas dygnet runt, ibland någon som ska sondmatas, ibland flera i livets slutskede och ibland några dementa som slåss. Det är det som är så svårt att liksom få fram tycker jag!
  • zatori

Om ni tex beskriver en kväll på jobbet började ni med att skriva typ: 14.00 Rapport, 14.20 svara på eventuella larm - toabesök - lyft från rullstol. 15.00 - kaffe- matning av vissa patienter. 15.30 - svara på eventuella larm + toabesök/vändning i säng. 15.45 tvättstugan - hänga två maskiner med tvätt. 16.00 - hjälpa patient som gjort ner sig. 17.00 förbereda kvällsmat+dukning/toabesök. Ta upp patienter till maten. Fyra sitter i rullstol och tas med lyft, två är självgående och fyra behöver hjälp att komma upp till sittande, går sen med rollator. 17.30 kvällsmat/matning av 2-3 patienter. 18.15 - duka av och ställa in i diskmaskinen. 18.30 - 18-45 torka golvet i matsalen. 18.45- eventuellt sätta sig några minuter och ta en frukt eller liknande. 19.00-22.00 läggning av patienter. Hjälp med hygien, byte av blöja, tandborstning, av. och påklädning. Slänga i en maskin med tvätt. Rapport till kvällspersonal.

Ja. Ni fattar. Bara ett exempel. Men har ni beskrivit dagen ungefär så, fast lite mer utförligt?

• sheena82

Jag jobbade på ett LSS-boende för personer med autism-utvecklingsstörning med utåtagerande beteende. Ja alltså jag skrev att beroende på dag så har man 1-2 duschningar, ingen av brukarna stod upp i duschen utan alla satt, vilket innebär en belastning då man måste stå böjd under längre stunder.
    De patienter du hjälper, beskriv även hur du hjälper dem. Inte bara att x behöver hjälp att gå från plats A till B, utan hur ger du hjälpen och på vilket sätt påverkar det dig.

• zatori

sheena82: Okej! Så då ska jag lämpligen välja ut de "tyngsta" patienterna att beskriva lite mer ingående? För vi har 12 patienter och man kan ju inte skriva vad man gör hos alla... Tänker trycka lite på det där med hotbilden om våld och raseriutbrott hos våra dementa också tänkte jag.

• spader dam

Tror inte alls du behöver skriva så utförligt. Jag jobbar som ssk på vårdavdelning med tunga patienter. Skrev 3-4 rader om min arbetsdag typ såhär: "Tunga lyft, rehabilitering och mobilisering av patienter med förlamning, utåtagerande patienter. Hög arbetsbelastning, inte alltid möjlighet till rast/paus pga akutverksamhet"

Ingen på mitt jobb varken usk eller ssk har fått problem med att få beviljat...

• zatori

spader dam: Oj! Du skrev inte mer än så alltså? Okej, tack så mycket för informationen. :) Har hört om flera som skrivit utförligt om jobbat med typ samma sak som mig som fått avslag...

• sheena82

Med tanke på hur många som har fått avslag och som dessutom har väldigt krävande jobb, så hade jag inte chansat på att få beviljat, utan verkligen skrivit med allt! Det är iofs inget som garanterar ett godkännande, men chansen ökar ju :)
    Jag hade nog inte beskrivit varje vårdtagare i detalj, men jobbets alla moment och risker, lyft, våld, hot, stress, obekväma arbetsställningar osv.

• Mam2ma

hej.
    jag jobbar också på en korttids-avd. med mycke blandad patient grupp samt antal..
    Jag beskrev hur en vanlig dag kan se ut, samt att kvälls pass kan följas med morgon pass. vad gäller lyft så skrev jag typ en snitt vikt och hur många de kan vara per dag. ibland händer det ju att vi har helt självgående pat. och ibland kan vi ha helt sängliggande som behöver all vård i sängen..
    Skrev väldigt "milt" om allt..

Fick hem sen ett papper där min chef skulle fylla i och svara på liknande frågor.. Och hon skrev mycket mer om aggresiva pat. hur tunga pat. kan vara och hur trångt det är. samt att man står och går mycket..

Fick mitt beviljat..       

• Mimmi86
    zatori skrev 2011-09-03 18:06:16 följande:
    Om ni tex beskriver en kväll på jobbet började ni med att skriva typ: 14.00 Rapport, 14.20 svara på eventuella larm - toabesök - lyft från rullstol. 15.00 - kaffe- matning av vissa patienter. 15.30 - svara på eventuella larm + toabesök/vändning i säng. 15.45 tvättstugan - hänga två maskiner med tvätt. 16.00 - hjälpa patient som gjort ner sig. 17.00 förbereda kvällsmat+dukning/toabesök. Ta upp patienter till maten. Fyra sitter i rullstol och tas med lyft, två är självgående och fyra behöver hjälp att komma upp till sittande, går sen med rollator. 17.30 kvällsmat/matning av 2-3 patienter. 18.15 - duka av och ställa in i diskmaskinen. 18.30 - 18-45 torka golvet i matsalen. 18.45- eventuellt sätta sig några minuter och ta en frukt eller liknande. 19.00-22.00 läggning av patienter. Hjälp med hygien, byte av blöja, tandborstning, av. och påklädning. Slänga i en maskin med tvätt. Rapport till kvällspersonal.

Ja. Ni fattar. Bara ett exempel. Men har ni beskrivit dagen ungefär så, fast lite mer utförligt?
    Japp, jag uppdaterade för varje timme, och tex i mellan då jag vet vi har mest larm samt när tvätt/städning görs..

Jag skrev aldrig namn eller nått, bröt inte mot tystnadsplikten..
    Skrev att på min avdelning bort det 12 boende med en varierande lyft mellan 40-130kg, och vi har rotation på vilka boende vi har för var dag.. men oftast 50/50 dvs två tunga och två lätta.. men med samma behov..  Lyft fram det tunga i ditt arbete..

Utgå ifrån när det är som tyngst! Det är då du lär ha det som jobbigast.. dom på fk vet ju inte när eller hur ni har det... 

Skriv att du jobbar på ett kortis, och att ni har det mer tungt än lätt då många nya kommer för ett tag, för att sedan slussas vidare efter utredning om var dom ska hamna, till demsboende, äldreboende, psykboende eller i värsta fall ha sin sista viloplats hos er, och att tyngdgraden varierar väldigt olikt. Men att över lag är det ofta väldigt turbolent när en ny boende kommer till oss, då det är nytt, de kanske är deprimerade, slutar upp att fungera som människa pga att de fått flyttat ifrån sina hem, sin trygghet... Så i många fall kan man som personal få ta de stora smällarna så som aggrisivitet, hot och våld men även gråtmildhet.

När jag skrev mitt så skrev jag från hjärtat, precis som jag upplever mitt jobb. Hur tungt jag tyckte det var just då.. och med magen i vädret och stå i en trång dusch för att hjälpa en man/kvinna och svicsh så kommer en hand över en knappt man hann ut.. Eller tvätten som skulle ut från rummet bäras ut till tvättstugan eller att dra en rullstol med någon som väger 60+ i upp och nerförsbacke och dessutom vara gravid... och nu går vi mot höst och vinter, därmed halt...

Har nog mina antecknigar kvar på datorn, PMa mig ifall du vill ha nått att gå efter :)
    _-*-_BF 110911<3
  • zatori

Tack så mycket allihop för era tips och råd. Tar gärna emot fler! :)

• Mimmi86
    zatori skrev 2011-09-03 22:21:35 följande:
    Tack så mycket allihop för era tips och råd. Tar gärna emot fler! :)
    Inboxat dig x2 =)
    _-*-_BF 110911<3
  • zatori

Tack!

Ska sätta mig ner imorgon efter jobbet och försöka få någon fason på det hela. Håll tummarna att jag får beviljat. :)

• Mimmi86
    zatori skrev 2011-09-04 19:09:18 följande:
    Tack!

Ska sätta mig ner imorgon efter jobbet och försöka få någon fason på det hela. Håll tummarna att jag får beviljat. :)
    Håller mina tummar och tår här!! :)
    _-*-_BF 110911<3
Svar på tråden Hur har ni som jobbar inom vården fyllt i ansökan om graviditetspenning?