zatori skrev 2011-09-03 18:06:16 följande:
Om ni tex beskriver en kväll på jobbet började ni med att skriva typ: 14.00 Rapport, 14.20 svara på eventuella larm - toabesök - lyft från rullstol. 15.00 - kaffe- matning av vissa patienter. 15.30 - svara på eventuella larm + toabesök/vändning i säng. 15.45 tvättstugan - hänga två maskiner med tvätt. 16.00 - hjälpa patient som gjort ner sig. 17.00 förbereda kvällsmat+dukning/toabesök. Ta upp patienter till maten. Fyra sitter i rullstol och tas med lyft, två är självgående och fyra behöver hjälp att komma upp till sittande, går sen med rollator. 17.30 kvällsmat/matning av 2-3 patienter. 18.15 - duka av och ställa in i diskmaskinen. 18.30 - 18-45 torka golvet i matsalen. 18.45- eventuellt sätta sig några minuter och ta en frukt eller liknande. 19.00-22.00 läggning av patienter. Hjälp med hygien, byte av blöja, tandborstning, av. och påklädning. Slänga i en maskin med tvätt. Rapport till kvällspersonal.
Ja. Ni fattar. Bara ett exempel. Men har ni beskrivit dagen ungefär så, fast lite mer utförligt?
Japp, jag uppdaterade för varje timme, och tex i mellan då jag vet vi har mest larm samt när tvätt/städning görs..
Jag skrev aldrig namn eller nått, bröt inte mot tystnadsplikten..
Skrev att på min avdelning bort det 12 boende med en varierande lyft mellan 40-130kg, och vi har rotation på vilka boende vi har för var dag.. men oftast 50/50 dvs två tunga och två lätta.. men med samma behov.. Lyft fram det tunga i ditt arbete..
Utgå ifrån när det är som tyngst! Det är då du lär ha det som jobbigast.. dom på fk vet ju inte när eller hur ni har det...
Skriv att du jobbar på ett kortis, och att ni har det mer tungt än lätt då många nya kommer för ett tag, för att sedan slussas vidare efter utredning om var dom ska hamna, till demsboende, äldreboende, psykboende eller i värsta fall ha sin sista viloplats hos er, och att tyngdgraden varierar väldigt olikt. Men att över lag är det ofta väldigt turbolent när en ny boende kommer till oss, då det är nytt, de kanske är deprimerade, slutar upp att fungera som människa pga att de fått flyttat ifrån sina hem, sin trygghet... Så i många fall kan man som personal få ta de stora smällarna så som aggrisivitet, hot och våld men även gråtmildhet.
När jag skrev mitt så skrev jag från hjärtat, precis som jag upplever mitt jobb. Hur tungt jag tyckte det var just då.. och med magen i vädret och stå i en trång dusch för att hjälpa en man/kvinna och svicsh så kommer en hand över en knappt man hann ut.. Eller tvätten som skulle ut från rummet bäras ut till tvättstugan eller att dra en rullstol med någon som väger 60+ i upp och nerförsbacke och dessutom vara gravid... och nu går vi mot höst och vinter, därmed halt...
Har nog mina antecknigar kvar på datorn, PMa mig ifall du vill ha nått att gå efter :)