• logicalmind

vad leker era 6 åringar med?

sonen blir 6 år om 3 veckor och han vill inte leka med sina saker som han har utan de ska vara lillebrors (som är 1 ½ år) leksaker.  de spelar ingen roll om han får välja sakerna själv eller om vi köper de åt honom. de börjar bli ganska tråkigt att ge honom nått när han leker en gång sen bara skiter i de och allt samlas på hög i rummet....

ge mej lite tips va leker era 6 åringar med ?

• Svar på tråden vad leker era 6 åringar med?
  • Linda1976

pyssel (glitterpapper/paljetter osv)
    pärlor
    spelar spel
    Nintendo WII
    bolibompawebben
    bakar (vad som helst allt från trolldeg till muffins, typ)
    är ute på gården och leker med jämnåriga
    cyklar /sparcyklar 

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Mellie02

Har en dotter som är 5 ½ år.Även hon tröttnar  på sina leksaker fast hon får nya. 
     Mest intresserar hon sig för rita,pyssla,pussel,kolla på film.  Om hon har sina kompisar här så leks det med lite av varje. 

Hur är han om han har någon kompis över?   Vill han leka med sina leksaker då?

• äralltupptaget

min sambos son på 6 år leker då med allt men favoriten är väl wii-spel , tågbana, radiostyrda bilar samt tågbana och lego ( funkar ju alltid )
    Han är dock inte så mycket för att rita, klistra och pyssla..

• logicalmind

rita och pyssla är ingen idé att ta fram.  titta på tv och spela tv spel är ju favoriten men där får han inte sitta hela dagen som han skulle kunna om man fick. max 1 timme får han sitta.  

han har inte kompisar hemma så ofta, när han leker med kompisar här hemma är dom oftast ute och cyklar.

väldigt mycke av sakerna han får går sönder på engång oxå så de är jätte tråkigt att köpa nått... första dagen är han jätte rädd om de sen är han helt oförsiktig och de går sönder. jag har börjat kasta sakerna när dom är trasig men de verkar inte hjälpa!

• Litet My

Lego
    Spelar Keybord
    Pyssel av div slag
    Tv-spel
    Bokstavspel mm på datorn samt Bolibompaspel
    Pysselböcker med mattetal/klockan/läsning
    Geomag (magnetpinnar med kulor man bygger div olika saker av)
    Radiostyrda bilar
    Utelekar med kompisar

• cicci85

Lego, helst modeller, de kan han bygga om och om igen! Just nu bygger han nästan bara lego när han är inne...

Spel

Trolldeg

pärlor
    pussel
    utelekar, cykla mm.     

• logicalmind

som sagt allt funkar en liten stund sen är de tråkigt. de enda som är kul när han är inne är tv spel och tv. vilket han inte får sitta vid hela dagen.  och retas med lillebror är ju oxå jätte kul =)

börjar fundera på om jag ska ta bort massa leksaker och sen låta han ha kvar en låda med några stycken så kanske han tycker de är kul sen!? nån som prövat de?

• myskatt
    logicalmind skrev 2011-09-04 11:32:50 följande:

som sagt allt funkar en liten stund sen är de tråkigt. de enda som är kul när han är inne är tv spel och tv. vilket han inte får sitta vid hela dagen.  och retas med lillebror är ju oxå jätte kul =)

börjar fundera på om jag ska ta bort massa leksaker och sen låta han ha kvar en låda med några stycken så kanske han tycker de är kul sen!? nån som prövat de?

Jag har burit ner tre Gekåstrunkar med grejer i källarn. Om dottern kan klara av att plocka undan det hon har kvar så man i alla fall kan gå på golvet, då får hon byta några grejer ibland.

Tex igår fick hon 30 min på sig att städa upp. Allt som låg på golvet, blandad kompott av böcker, MyLittle Pony, toffsar, pysselgrejer mm, åkte ner i en stor påse. Den påsen böt hon mot en kasse Barbiedockor.

Just nu är det Duplo på hela golvet, få se om hon städar upp det efter sig . Hon skulle göra det imorgon sa hon när hon gick ut på förmiddagen...
  • Masmamma

Sina kompisar

Tja, här hemma brukar hon pyssla, spela TV-spel, läsa böcker m.m . Hon har två yngre bröder som hon ( oftast ) gillar att leka med, och när de leker tillsammans kan de tex hoppa hage, leka mamma-pappa-barn, lyssna på musik.

• salta katten

inomhus: lego, riddarborg (playmobil), spelar nintendo wii och på bolibompawebben, dinosaurier, klipper och klistrar, magnetgrejer som man kan bygga med, brio mec, spelar spel

• Linda3

Min 6- åring är ute nästan hela tiden men när han väl är inne är det just nu beyblade som gäller nån enstaka gång lego och playmobil.

• André och hans mamma

Ute är det cykel, sparkcykel, olika starwarslekar, mamma-pappa-barn lekar, jaga lekar, andra ond-goda lekar, ben-10 lekar, fotboll, bandy och studsmatta.

Inne är det mkt star-warslego, ninjago-lego, ben-10 lekar, bilar, Bay-blaydes (eller hur det nu stavas), wii-spel, rita o lite pyssel ibland, film.

Sen kan han leka med en del "bebisleksaker" också men mest för nyhetens behag fem minuter. Det är mkt spring mellan olika aktiviteter just nu. Inne-Ute, hemma hos den eller den, bilar eller film eller helst samtidigt osv.

Svar på tråden vad leker era 6 åringar med?