• Anonym

Får man cykla efter två glas vin?

Jag och min man skall på kräftskiva nästa helg. Vårt värdpar bor 2 km bort. De föreslog vi skulle köra dit och sedan låna deras cyklar hem på kvällen. På kvällen dagen därpå kunde vi cykla dit - äta kvällsmat och cyklar hem. 

Varken jag eller min man dricker enorma mängde - kanske två öl och en snaps. Men nu säger min man att man får inte cykla onykter ? Vi kan ju lika gärna gå eller ta taxi hem - men cykla hade ju varit väldigt praktiskt.

Så frågan är - är det olagiligt att cykla onykter?

• Svar på tråden Får man cykla efter två glas vin?
  • coloredsnow
    Anonym skrev 2011-09-03 20:47:16 följande:

Jag och min man skall på kräftskiva nästa helg. Vårt värdpar bor 2 km bort. De föreslog vi skulle köra dit och sedan låna deras cyklar hem på kvällen. På kvällen dagen därpå kunde vi cykla dit - äta kvällsmat och cyklar hem. 

Varken jag eller min man dricker enorma mängde - kanske två öl och en snaps. Men nu säger min man att man får inte cykla onykter ? Vi kan ju lika gärna gå eller ta taxi hem - men cykla hade ju varit väldigt praktiskt.

Så frågan är - är det olagiligt att cykla onykter?

Cykel är ett fordon så nej man får inte vara onykter.
  • Amelle

Ja det är klart!

Inte samma regler som att köra bil. Det är inte lagstiftat. Om du är för onykter så du utgör en fara för dig själv eller andra kan du få böter. Det ska ju ganska mycket sprit till för att man inte ska kunna cykla. Cykla lugnt och ha en trevlig kväll!

• Anonym

Nej, det är inte olagligt att cykla onykter. Om man däremot är så pass onykter att polisen anser att man är en fara för sig själv eller andra så kan man bli omhändertagen. Håll er på cykelbanorna!

• Purpurbräcka

DIn egentliga fråga kan jag inte svara på. Men tänk på att du som cyklist är mer oskyddad än om du sitter i en bil, och om det dessutom är på kvällen och mörkt ute så syns du inte så väl heller.

Så för säkerhets skull är det nog bäst att ni traskar på trottoaren istället. Två kilometer är ju en alldeles lagom liten kvällspromenad!

• Lindis1974

Ja det får du om du kan föra fram cykeln på ett betryggade sätt och det tror jag man kan efter två glas vin. Det är inte samma regler som för en bil.

• JAG är BÄST
    coloredsnow skrev 2011-09-03 20:49:05 följande:
    Cykel är ett fordon så nej man får inte vara onykter.
    Va?
    Vart står det någonstans? när tillträdde denna lag isåfall för det var då nå nytt för mig.
  • coloredsnow
    Amelle skrev 2011-09-03 20:49:56 följande:
    Ja det är klart!

Inte samma regler som att köra bil. Det är inte lagstiftat. Om du är för onykter så du utgör en fara för dig själv eller andra kan du få böter. Det ska ju ganska mycket sprit till för att man inte ska kunna cykla. Cykla lugnt och ha en trevlig kväll!
    Jo det är lagstiftat eftersom cykel räknas som fordon.

De flesta cyklister är som de som hittills svarat i tråden, att de lyder under lagen "allmänt sunt förnuft" och cyklar hur som.

"Vad finns det för krav på mig som cyklist i trafiken?

Cykeln är ett fordon och omfattas av trafiklagstiftningen. Läs mer om trafikregler och säkerhet för cyklister på Transportstyrelsens webbplats."

polisen.se/sv/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Fordon/

• Shea 1

Jag tror man kan dömas för vårdslöshet i trafik om man cyklar full, men jag är inte säker.

• Anonym
    JAG är BÄST skrev 2011-09-03 20:53:33 följande:
    Va?
    Vart står det någonstans? när tillträdde denna lag isåfall för det var då nå nytt för mig.
    Finns absolut ingen sån lag!! Jag har frågat en polis jag känner!
  • coloredsnow
    JAG är BÄST skrev 2011-09-03 20:53:33 följande:
    Va?
    Det är ingen ny lag alls utan varit så sen urminnes tider typ.
    Se inlägget ovanför så får du fakta.

Var riktigt kul då jag såg polisen ha en razzia i stan vid ett rödljus. Ytterst få cyklister fattar att  trafiklagarna gäller även dem så polisen haffade 20-talet rödljuskörande cyklister under den timme jag betraktade spektaklet. EN stannade, EN ledde förbi, resten fick dryga böter.
Svar på tråden Får man cykla efter två glas vin?