• elektra1

reser Med SAS, bagagevikten??

Hej. Reser snart till grekland med 2 barn.
    Är det inte så att om vi är 4 personer så får man ha 20 kg var = 80 kg packning + handbagage.
    Sonen ska bara ha en liten resväska som väger ca 5 kg. Kan jag då ha tex en väska som väger 30 kg? För de räknar väl ihop totalvikten på alla väskor? Eller har jag fel

• Svar på tråden reser Med SAS, bagagevikten??
  • MamaPapa

Jag reste i augusti och då fick vi alla ha 23kg var (reglerna nyligt ändrade) dvs 92kg fördelat på 4 väskor. Vuxna och barn (inkl spädisar). Bebisen fick dock inte ha handbagage. Du kanske ska kolla deras hemsida?

• Brysselkattis

De kan inte ta hur tunga väskor som helst. Vet att Air Franceoch SN har 32 kg som max, mer än så så kommer de med säkerhet att inte ta med väskan. Detta på grund av att bagagehanterarna inte ska behöva bära väskor som är för tunga.

Jag är också osäker på hur många kg barn under 2, som inte har eget säte, får ha. Kolla bokningen om det är så att något av barnen är under 2.

• elektra1
    MamaPapa skrev 2011-09-03 22:54:53 följande:
    Jag reste i augusti och då fick vi alla ha 23kg var (reglerna nyligt ändrade) dvs 92kg fördelat på 4 väskor. Vuxna och barn (inkl spädisar). Bebisen fick dock inte ha handbagage. Du kanske ska kolla deras hemsida?
    Har kikat, men blir inte ett dugg klokare   På biljetten står det max 20 kg per person. Men att en väska max får väga 32 kg. När vi åkte sist så räknade de ut totalvikten på väskorna och la ihop dem.
  • MamaPapa

På SAS hemsida står det 23kg ... är det SAS eller Blue1 du flyger med? Jag tror inte att din väska får väga mer ön 23. När vi åkte nu sist så frågade de vid check-in när vår första väska vägde 23kg och nästa 17kg ifall den första var den tyngsta av våra 4 väskor eller om någon var tyngre. Hade vi haft nån över 23 hade de bett oss omfördela vikten sa de.

Jag hade nog ringt dem för att kolla om jag var du.

• elektra1

vi reser med SAS.  Ja ringer imorgon och kollar för säkerhets skull. Inte kul att komma dit och måste plocka om.

• annniel

Varje gång vi har rest så är det så att varje väska får väga max 20kg (ingår i biljettpriset).  Om din väska väger mer än 20kg får du betala för övervikt (vilket brukar vara super duper dyrt) men om din väska skulle väga över 32kg så får den inte åka med alls. Det är helt enkelt för tungt för dem att lyfta. 

Nej du kan inte "föra över" din sons kilon till din väska i fall han inte nyttjar sina 20kg.

• Tjoflöjt

Varje gång vi har flugit så har dom vägt bagaget ihop, så totalt 40 kg på två vuxna.

• annniel
    Tjoflöjt skrev 2011-09-03 23:27:52 följande:
    Varje gång vi har flugit så har dom vägt bagaget ihop, så totalt 40 kg på två vuxna.
    Med sas? Vilken lyx, har aldrig fått göra så :(  Det hade varit perfekt för oss som alltid har med  för mycket bagage hem. 

Ts, berätta gärna vad dom säger imorgon, ifall man nu får slå ihop sitt bagage ska jag stå på mig till nästa gång vi reser.
  • Brysselkattis

Det händer absolut att de räknar ihop vikten. Oftast när jag reser åker jag själv med min dotter och vi brukar bara ha med oss en väska och den brukar väga 25-30 kg, de har aldrig sagt något om det i och med att vi är två med en gemensam väska.

• elektra1

Tack för alla svar. Har pratat med airtours. De gör så att de räknar ihop vikten på alla väskor på personerna på samma biljett. Så man kan ha en väska som väger max 32 kg. Om de andra har lite lättare väskor. Min vägde 18,8   fast jag hade packat så mycket saker.

• annniel
    elektra1 skrev 2011-09-04 15:57:40 följande:
    Tack för alla svar. Har pratat med airtours. De gör så att de räknar ihop vikten på alla väskor på personerna på samma biljett. Så man kan ha en väska som väger max 32 kg. Om de andra har lite lättare väskor. Min vägde 18,8   fast jag hade packat så mycket saker.
    Aha...charter kanske har andra regler. Själv har jag minsann fått öppna väskor och packat om inne på själva flygplatsen då ena väskan vägt 2kg för mycket...så pinsamt..
Svar på tråden reser Med SAS, bagagevikten??