• Mrs Chika

Namn jag hörde i Nigeria

Kom hem från Nigeria för några dagar sedan...denna typen av namn är väldigt vanlig där...tänkte att det kunde vara intressant för någon kanske? :)

Victory unisex
    Mercy unisex
    Blessing unisex
    Divine unisex
    Wisdom unisex
    Promise unisex
    Princess
    Honor unisex
    Glory unisex
    Favour unisex

• Svar på tråden Namn jag hörde i Nigeria
  • Frontline

Låt dom behålla dessa namn...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Erica26

Bidemi är ju väldigt poppis oxå.

• Mrs Chika

ja, jag tror inte denna typen av namn kommer få någon boom här direkt... det känns verkligen ovan att använda dessa ord för att tex ropa på någon... men nu förstår jag bättre hur det kommer sig att vår dotter fått namnet Precious...det är också väldigt vanligt.

• Alvi

Det är väldigt vackra namn, i den bemärkelsen att de är så positiva.

Mrs Chika: Din dotters namn är oerhört vackert, ni ska väl behålla det som tilltalsnamn?

• Vinxen

Tycker de låter som namn på gamla strippor. Absolut inget jag hade valt till mitt barn. Men alla är vi olika!

• La Lola
    Frontline skrev 2011-09-04 00:18:47 följande:
    Låt dom behålla dessa namn...
    Håller med.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • hallencreutz89

Förstår inte hur folk får det till strippor, jag tänker mer på bastanta afrikanska kvinnor i kyrkan när jag hör namnen. Min dotter heter dock Mercy precis som sin farmor i Nigeria. Tycker visserligen inte Mercy är jättefint, men jag bestämde efternamn så pappan fick bestämma förnamn

• Mrs Chika
    hallencreutz89 skrev 2011-09-04 08:07:06 följande:
    Förstår inte hur folk får det till strippor, jag tänker mer på bastanta afrikanska kvinnor i kyrkan när jag hör namnen. Min dotter heter dock Mercy precis som sin farmor i Nigeria. Tycker visserligen inte Mercy är jättefint, men jag bestämde efternamn så pappan fick bestämma förnamn
    Nej, strippor kan jag inte heller se...men jag vet hur konstiga jag upplevde dessa namnen innan jag fick ansikte och verklighet till dem om du förstår vad jag menar...så jag förstår reaktionerna till stor del även om jag inte tänkt strippa någongång när jag hört namnen. Jag ser också afrikanska kvinnor...eller unga afrikanska flickor..eller små bebisar..framför mig när jag säger namnen...men nu har jag ju varit där om mött många underbara namnbärare i Nigeria...jag kan inte mer än tycka att det låter varmt och trevligt när jag hör dem:)
    Jag tycker Mercy är fint :)
  • Mrs Chika
    Alvi skrev 2011-09-04 03:33:12 följande:
    Det är väldigt vackra namn, i den bemärkelsen att de är så positiva.

Mrs Chika: Din dotters namn är oerhört vackert, ni ska väl behålla det som tilltalsnamn?
    @Sisu
    Ja, hon heter Precious och kommer fortsätta heta Precious som tilltalsnamn. Ev kommer vi ge henne ett till andranamn som hon kan använda om hon vill. Kul att du tycker om namnet. När jag ser henne på bild så är hon just PRECIOUS :)
  • Smilla75

Grattis till den lilla dotter!
    I Nigeria, och större delen av västafrika så har män och kvinnor ett afrikanskt och ett engelskt namn. Det engelska brukar vara i den stilen som du nämnt ovan. Män i Nigeria har liknande namn typ Freedom, Love osv. Det vi tycker är white trash namn här är alltså helt annorlunda i Nigeria. De tycker nog Emma osv är urtrist...

Vad tyckte du om Nigeria då? Var du i Lagos? Besökte barnhemmet?

• Mrs Chika
    Smilla75 skrev 2011-09-04 16:17:30 följande:

Grattis till den lilla dotter!
    I Nigeria, och större delen av västafrika så har män och kvinnor ett afrikanskt och ett engelskt namn. Det engelska brukar vara i den stilen som du nämnt ovan. Män i Nigeria har liknande namn typ Freedom, Love osv. Det vi tycker är white trash namn här är alltså helt annorlunda i Nigeria. De tycker nog Emma osv är urtrist...

Vad tyckte du om Nigeria då? Var du i Lagos? Besökte barnhemmet?

Jag fullkomligt älskar Nigeria. Vilka underbara människor jag har träffat...och vilket fantastiskt mottagande! Jag besökte Abuja och familj och vänner där. Arbetar med projekt tillsammans med min man och en advokat i Nigeria. Vi ska starta en NGO som ska arbeta tillsammans till förmån för ett barnhem som en man vi känner håller på att bygga.

.
  • glenda

Jag gillar verkligen Nigerianska egenskapsnamn! Jag hade tankt att anvanda ett forsvenskat - Signe (Blessing) men det ar for vanligt i Sverige sa jag skippar. Jag kanner en Lucky, en Destiny och en Innocent (man) och en Joy (kvinna). Och presidenten heter Goodluck - man kan liksom inte misslyckas med ett sant namn Glad

En annan Nigeriansk namntrend jag gillar ar namnen man ger barn att strava mot - President, Doctor, Judge etc.

• Emy 345

Mina kusin barn heter Modesty och Destiny :) lite ovant på svenska blonda tjejer men dem klär i namnen :)

• Mrs Chika
    glenda skrev 2011-09-19 04:48:36 följande:
    Jag gillar verkligen Nigerianska egenskapsnamn! Jag hade tankt att anvanda ett forsvenskat - Signe (Blessing) men det ar for vanligt i Sverige sa jag skippar. Jag kanner en Lucky, en Destiny och en Innocent (man) och en Joy (kvinna). Och presidenten heter Goodluck - man kan liksom inte misslyckas med ett sant namn Glad

En annan Nigeriansk namntrend jag gillar ar namnen man ger barn att strava mot - President, Doctor, Judge etc.
    Ah, hade glömt betydelsen av Signe...ett vackert namn
    Jag gillar också många namn som man hör i Nigeria....presidentens namn inget undantag :)
  • glenda

Signe skulle funka bra som andranamn till Precious forresten, men du kanske redan har bestamt dig for ngt? Glad Pappan till mitt barn (fortf inuti) talar inte svenska sa jag maste ocksa tanka pa vilka namn det skulle vara konstigt for honom att saga - Signe skulle funka eftersom det ar "sing" + "ne". 

• Mrs Chika
    glenda skrev 2011-09-19 17:31:17 följande:
    Signe skulle funka bra som andranamn till Precious forresten, men du kanske redan har bestamt dig for ngt? Glad Pappan till mitt barn (fortf inuti) talar inte svenska sa jag maste ocksa tanka pa vilka namn det skulle vara konstigt for honom att saga - Signe skulle funka eftersom det ar "sing" + "ne". 
    Ja, jag gillar Signe. Min man pratar inte heller svenska, bara engelska. Signe skulle funka. TACK för tipset.
    Vilka andra namn funderar du på?
  • glenda
    Mrs Chika skrev 2011-09-19 17:45:59 följande:
    Ja, jag gillar Signe. Min man pratar inte heller svenska, bara engelska. Signe skulle funka. TACK för tipset.
    Vilka andra namn funderar du på?
    Tackar som fragar! Glad

For killar har jag Cassius, Rufus, Franklin, Morris och Winston, med Victor eller
    David som mojliga andranamn.

Tjejer ar svarare...

Jag har Isobelle, Emmeline, Grace, Gloria, Judith, Dolores, Cornelia och Petronella,
    med Ruth, Calypso. Jahmani, Malaika och Maisha som mojliga andranamn.

Jag gillar verkligen Calypso, men fattar att det ar lite for... speciellt att vara schysst att
    anvanda som ett 1a namn. "Malaika" och "Maisha" ar Swahili for "Angel" och "Liv" -
    nu ar verken jag eller min man Afrikanska, men min man ar Jamaican och gillar
    den Afrikanska kopplingen. Jahmani ar ett namn jag kom pa sjalv - en blanding mellan
    Amani ("Fred" pa Swahili) Jaamaa (ocksa Swahili, ett uttryck som betyder ngt som
    "basta van") med lite Jah (min man ar rasta), Jamaica och Yaa (det tuffaste av dom
    Ghananska dags-namnen inslangda Glad Far se vad som passar.

Jag fattar att det ar svart att bestamma ett andranamn, med egenskapsnamnen blir
    det latt lite kaka pa kaka - som om egenskapsnamnet perskriver personen:
    Happy Anna., eller Divine MIranda, darfor kanske det skulle passa med just ett till
    egenskapsnamn som "Precious Signe" (Blessing) skulle bli. 

Svar på tråden Namn jag hörde i Nigeria