• Anonym (orgasm)

Svagare orgasmer efter förlossningen

Hej
    innan förlossningen hade jag väldigt starka och sköna orgasmer. Numera är de knappt kännbara och jag känner att sex för mig har blivit tråkigt.
    Är det knipövningar som gäller, eller får jag finna mig i detta?

Hur ska jag isf lägga upp mina knipövningar? 3 ggr/dag och knipa i 10x10 sekunder?

Jag vill ha fler barn och vill inte att svagare orgasmer ska minska chanserna att bli gravid. Funkar det så?

Snälla, hjälp :)

• Svar på tråden Svagare orgasmer efter förlossningen
  • sexologen

Hej!

Att underlivet förändras iom en förlossning är ett faktum. Det framgår inte av din fr hur länge sedan den var? Men för att se att allt är ok krävs en efterkontroll hos barnmorskan ca 6-8 v efter en förlossning. Om allt då ser ok ut är det knipövningar som kan hjälpa dig att "hitta tillbaka" till ditt underliv och få känslan av sex och orgasm att kännas som förut. Hur ofta du gör knipövningarna får du själv bestämma, men försök att göra dem minst tre gånger per dag.

Orgasmer har inget med hur lätt/svårt det är att bli gravid att göra, så stressa inte upp dig över det;)

Njut av din kropp och skynda långsamt, en graviditet tar 9 mån och för kroppen att återhämta sig tar det minst lika lång tid.

Ta hand om dig!

Hälsningar Sara Dahlin            

• Anonym (orgasm)

hej
    tack, för svaret.
    Det var snart 11 månader sedan jag födde barn. Hur ska jag göra knipövningar? Är det 10 knip i 10 sekunder?
    Hoppas på svar igen:)

• sexologen

Hej!

Att orgasmer ska öka chansen att bli mamma stämmer inte. Spermierna trodde man förr fick en extra skjuts till ägget av sammandragningarna som kvinnan har under en orgasm, men det är inte vetenskapligt bevisat. Trots detta hävdar vissa forskare fortfarande detta, andra hävdar motsatsen att spermierna behöver den tid det tar att komma till ägget för att de ska kunna som det heter dekapaciteras=kemiskt försändras av slidans enzymer för att kunna befrukta kvinnans ägg.

Knipövning, knip som om du tänker att bäckenbottenmuskelaturen ska jobba för att dra upp en dragkedja, nerifrån och upp till naveln. Håll när du är längst upp i 10s, upprepa tio gånger och gör detta gärna tre gånger per dag.

Lycka till!      

Svar på tråden Svagare orgasmer efter förlossningen