• Delfinis

Nyggt hus,betalde extra för målning inom hus-nu sprickor och bubblor.Är det vanligt???

Vi har byggt ett nytt hus och tapeterna man fick välja mellan hos hus leverantören var inte fina så vi betalade extra för att få det målat inom hus.Vi valde vit färg så det skulle bli frächt och ljust.
    Vi har knappt bott här 4 månader och det är sprickor i hörnen i nästan varje rum.Det är sprickor och bubblor under taklistorna.Det är en stor spricka vid en dörrkarm..
    När jag visade detta till husleverantören så sa han att det är vanligt med sprickor under taklistor när det är målat och huset är nytt, att det bara är så..

Jag tycker det ser jättefullt ut och ser ut som om en amatör har målat.Om det fortsätter så här så kommer hela huset vara fullt med sprickor  och bubblor inom ett år.

Min fråga är om det stämmer som han säger att det är vanligt att det spricker eller om han säger bara så för att de skall slippa göra om det?
    Om man målar väggen och taklistorna för sig då kan väll inte sprickor komma upp tycker jag??
    det är väll bara om man målar över taklistorna när de sitter på väggen?
    Är jätte besviken..

• Svar på tråden Nyggt hus,betalde extra för målning inom hus-nu sprickor och bubblor.Är det vanligt???
  • lollsanT

Ja, det blir sprickor i ett nybyggt hus och det är ingenting man kommer undan så länge man vill ha väggarna målade/tapetserade inom 5 år. Detta är för att huset sätter sig när det är nytt. Det rör sig även en hel del.
    Vi har lyckats minimera antalet sprickor genom att:
    1. Vi har spån bakom gips vilket för att huset inte har rört sig lika mycket (vi får dock samma sättningar som andra)
    2. Vi har gjort allt själva vilket dragit ut på tiden mot om man lejer bort allt. 
    3. I alla hörn i hela huset så har vi dragit latexfog. Den är mycket rörligare än vad vanligt spackel är och då kan färgen röra sig lättare. Detta är inget som en målare gör då det inte är "normalt" och dessutom tidskrävande då fogen måste härda ca 1 dygn.    

• Delfinis

Målningen är gjord på en väv tapet,är det ok även då om det kommer sprickor?
    detta borde dom informerat om tycker jag...ser jätte fullt ut..
    och där det har spruckit vid dörrkarmen så ser man rakt in i vägen, det är som ett hål..
    känns som om de har fuskat...

• k girl
    lollsanT skrev 2011-09-04 14:44:15 följande:
    Ja, det blir sprickor i ett nybyggt hus och det är ingenting man kommer undan så länge man vill ha väggarna målade/tapetserade inom 5 år. Detta är för att huset sätter sig när det är nytt. Det rör sig även en hel del.
    Vi har lyckats minimera antalet sprickor genom att:
    1. Vi har spån bakom gips vilket för att huset inte har rört sig lika mycket (vi får dock samma sättningar som andra)
    2. Vi har gjort allt själva vilket dragit ut på tiden mot om man lejer bort allt. 
    3. I alla hörn i hela huset så har vi dragit latexfog. Den är mycket rörligare än vad vanligt spackel är och då kan färgen röra sig lättare. Detta är inget som en målare gör då det inte är "normalt" och dessutom tidskrävande då fogen måste härda ca 1 dygn.    
    Att ha latexfog i hörnen gör ju varken till eller från om man har målat på en vävtapet?
  • lollsanT
    k girl skrev 2011-09-04 19:44:57 följande:
    Att ha latexfog i hörnen gör ju varken till eller från om man har målat på en vävtapet?

Nej, det gör det antagligen inte men i TS står det inte att det var målat på väv utan bara att de valde målade väggar eftersom tapeterna var fula. Svarade därför på vad vi gjort för att undvika sprickor och vad andra kan tänka på om de själva gör jobbet
    Däremot så stämmer det fortfarande att ett nytt hus sätter sig och att det blir sprickor då.
  • k girl
    lollsanT skrev 2011-09-04 19:50:18 följande:

Nej, det gör det antagligen inte men i TS står det inte att det var målat på väv utan bara att de valde målade väggar eftersom tapeterna var fula. Svarade därför på vad vi gjort för att undvika sprickor och vad andra kan tänka på om de själva gör jobbet
    Däremot så stämmer det fortfarande att ett nytt hus sätter sig och att det blir sprickor då.
    Vi har inga sprickor i tapeterna i vår nya utbyggnad. Att ett nytt hus kan röra sig är självklart, men att det blir sådana sättningar tt tapeterna spricker i varje hörn låter häftigt.
  • HannaS83

Jag skulle defenitivt klaga och vilja att malarna atgärdar det! Ja visst rör sig nya hus och det kan bli sprickor lite här och där. Men om det är i sa gott som alla rum sa maste dom ju fixa det! Dom borde ju veta hur man bäst undviker sprickor! Vi bor i ett hus som blev klart i december, det är malat överallt och det enda stället färgen sprukit är en takbjälke och en spricka i källaren. Som inte stör mig sa värst. Det är ett betong-hus, vet inte om trä-hus spricker mer kanske om det är det ni har?

I min erfarenhet maste man sta pa sig för i princip allt när det gäller nybyggda hus. Den som klagar högst och mest far ett finare hus en den som är "snäll" och inte klagar.

• lollsanT
    HannaS83 skrev 2011-09-04 19:58:16 följande:
    Jag skulle defenitivt klaga och vilja att malarna atgärdar det! Ja visst rör sig nya hus och det kan bli sprickor lite här och där. Men om det är i sa gott som alla rum sa maste dom ju fixa det! Dom borde ju veta hur man bäst undviker sprickor! Vi bor i ett hus som blev klart i december, det är malat överallt och det enda stället färgen sprukit är en takbjälke och en spricka i källaren. Som inte stör mig sa värst. Det är ett betong-hus, vet inte om trä-hus spricker mer kanske om det är det ni har?

I min erfarenhet maste man sta pa sig för i princip allt när det gäller nybyggda hus. Den som klagar högst och mest far ett finare hus en den som är "snäll" och inte klagar.

Trä är ju ett levande material så det rör sig mer än ett betonghus.
  • lollsanT
    k girl skrev 2011-09-04 19:55:26 följande:
    Vi har inga sprickor i tapeterna i vår nya utbyggnad. Att ett nytt hus kan röra sig är självklart, men att det blir sådana sättningar tt tapeterna spricker i varje hörn låter häftigt.

Fast, det hade väl inte spruckit i varje hörn utan hon upplever det som att det kommer vara det om det fortsätter i samma takt.
    Det kan lika gärna vara underlaget som huset står på eller att firman som gjutit grunden alt snickare har gjort ett dåligt jobb. 
    Våra grannar har också sprickor lite varstans i sitt hus och där är det inte något slarvarbete som gör det. 
  • Delfinis

jo det är trähus och jag har hört att det tar tid innan det sätter sig men så mycket???
    Ni är rejäla sprickor och hus leverantören säger att det blir så...men jag har svårt att tro att det blir så mycket.
    När man googlar lite runt på nätet så kan man använda någon typ av tejp i hörnen som kan röra sig med huset så det skall minska  sprickorna, det använde vi i vårat gamla hus(ifs så var det ett gammalt hus)
    Det känns jätte tråkigt och det känns de har fuskat..men vet inte vad man har för rättigheter...

• k girl
    lollsanT skrev 2011-09-04 20:05:47 följande:

Fast, det hade väl inte spruckit i varje hörn utan hon upplever det som att det kommer vara det om det fortsätter i samma takt.
    Det kan lika gärna vara underlaget som huset står på eller att firman som gjutit grunden alt snickare har gjort ett dåligt jobb. 
    Våra grannar har också sprickor lite varstans i sitt hus och där är det inte något slarvarbete som gör det. 
    Vi har knappt bott här 4 månader och det är sprickor i hörnen i nästan varje rum
  • lollsanT
    Delfinis skrev 2011-09-04 20:08:54 följande:
    jo det är trähus och jag har hört att det tar tid innan det sätter sig men så mycket???
    Ni är rejäla sprickor och hus leverantören säger att det blir så...men jag har svårt att tro att det blir så mycket.
    När man googlar lite runt på nätet så kan man använda någon typ av tejp i hörnen som kan röra sig med huset så det skall minska  sprickorna, det använde vi i vårat gamla hus(ifs så var det ett gammalt hus)
    Det känns jätte tråkigt och det känns de har fuskat..men vet inte vad man har för rättigheter...

Men om du är missnöjd måste ni ju ha en kvalitetsansvarig som du kan ta det med. Det är jättesvårt att säga vad det beror på utan vi kan bara ange saker som kan ligga till grund för att det spricker.
    k girl skrev 2011-09-04 20:09:05 följande:
    Vi har knappt bott här 4 månader och det är sprickor i hörnen i nästan varje rum
    Jo, jag läste det men den meningen innebär inte att det är sprickor i alla hörn i hela huset.
  • Liniz77

Det är knappt lönt att åtgärda innan det gått 2 år så det hinner sätta sig ordentligt. Vi hade också sprickor i hörn o tak men det åtgärdades efter två års besiktningen.

• PetraK

Huset rör på sig, ofrånkomligt. Titta i kontraktet vad som gäller.
    Våran husleverantör gör inte om om vi väljer att få det målat och det spricker, däremot om vi väljer att få tapetserat. Tapeter spricker inte lika lätt då de är mjukare.
    Så om vi har sprickor på två-årsbesiktningen så ska det fixas...

• PetraK

Är det vävtapet under färgen och är det tapetserat över hörnen?

• k girl
    lollsanT skrev 2011-09-04 20:14:09 följande:
    k girl skrev 2011-09-04 20:09:05 följande:
    Jo, jag läste det men den meningen innebär inte att det är sprickor i alla hörn i hela huset.

Men så var det ju inte det jag skrev heller?
  • Delfinis

Det skall vara tejp och microlit tapet under färgen...det är därför jag är rädd att de kanske har fuskat...
    om jag får de att göra om det till 2 års besiktningen, tror ni huset har satt sig då?

• Golvmoppen

Det blir alltid sättningar i ett nybygge.

Vårat hus hade det som vi köpte 2003 och var byggt 2001.
    2010 lade vi på en hel våning och nere där vi bla målade om i köket och satt vävtapet, har nu spruckit igen.
    Tror det kan bli bra om ca 5år, då bör huset har stabiliserat sig.

• Delfinis

Börjar förstå det, det är bara så tråkigt för det ser så fullt ut...:(
    När man lagt ner så mycket pengar på att det skall vara fint och redan efter 4 månader så spricker det överallt, undra hur det kommer att se ut om ett år..hmm, det är väll bara att blunda för det och vänja sig..;)

• eilien

Nybyggda hus sätter sig alltid, dock olika mycker beroende på typ av grund och hur fuktigt virket varit när de har byggt huset. Man brukar inte åtgärda sprickor förens vid 2 års besiktningen eftesom det då finns risk att det spricker igen eftersom huset inte rört sig klart.

Svar på tråden Nyggt hus,betalde extra för målning inom hus-nu sprickor och bubblor.Är det vanligt???