• Anonym (Tvåbarnsmamma)

Rädsla för att få ett sjukt barn när man har två friska

Vi har två friska barn. Diskuterar och funderar på om vi så småningom vill ha en trea. Jag är väldigt sugen, min man ganska tveksam av flera skäl. Ett för honom starkt skäl är detta kring att vi varit så lyckligt lottade att vi fått två friska barn, tänk om man skulle få ett svårt sjukt eller handikappat barn som skulle påverka hela familjelivet kraftigt och sen ångra sig resten av livet (typ) för att man skaffade det barnet. Det är han säker på att han skulle känna. Jag förstår hans känsla men vet inte om den rädslan ska få ta över så pass att vi inte vågar försöka.

Någon annan som tänkt så här?

• Svar på tråden Rädsla för att få ett sjukt barn när man har två friska
  • Anonym (Gravid med3:an)

Tanken har ju slagit en. Att man inte kan ha samma tur en tredje gång. Men rent statistiskt är det faktiskt större chans att få ännu ett friskt barn om du redan har två friska barn... Chansen minskar inte, den snarare ökar, säger min BM. Jag väntar nr 3 nu och vi gjorde faktiskt KUB-test eftersom alla får göra det i mitt län. Inte för att jag hade tagit bort ett livsdugligt men sjukt barn, utan för att vi gärna ville se barnet tidigt.  Bm vid KUB-testet sa också så, att för kromosomfel och ärftliga sjukdomar så minskar risksiffran för varje friskt barn man fött.

• Anonym (Tvåbarnsmamma)
    Anonym (Gravid med3:an) skrev 2011-09-04 14:39:24 följande:
    Tanken har ju slagit en. Att man inte kan ha samma tur en tredje gång. Men rent statistiskt är det faktiskt större chans att få ännu ett friskt barn om du redan har två friska barn... Chansen minskar inte, den snarare ökar, säger min BM. Jag väntar nr 3 nu och vi gjorde faktiskt KUB-test eftersom alla får göra det i mitt län. Inte för att jag hade tagit bort ett livsdugligt men sjukt barn, utan för att vi gärna ville se barnet tidigt.  Bm vid KUB-testet sa också så, att för kromosomfel och ärftliga sjukdomar så minskar risksiffran för varje friskt barn man fött.
    Hur är det möjligt att risken minskar?? Det var ju otroligt intressant. någon annan som kanske vet hur det kan vara möjligt?

Dock var de sjukdomar och handikapp som min man nämnde autism och cp-skada, det senare är ju en förlossningsskada och inget man kan förutse. Och autism kan man ju inte heller se på några tester. Jag gjorde för övrigt mkp på vårt andra barn och skulle göra det på ett ev tredje barn också, men som sagt, den typen av prov hjälper ju inte rädslan mot de handikapp han tänker på.
  • Alvi

Absolut! Med den skillnaden att vi har ett barn redan (vårt första) med kromosomfel. Jag var totalt nöjd med två och tänkte leva mitt (vårt) liv så, men sen ville min man så gärna ha ett till. Jag var rätt rädd för att det skulle bli ett knasbarn till och var orolig lite då och så under hela graviditeten, av just den anledningen du beskriver - vad man skulle ånga sig! Puckat att utmana ödet liksom, man hade det ju så bra..

Har egentligen inga råd, mer än "vad är oddsen för att ni skulle få ett barn med knas - egentligen"..........

Jag är iallafall jätteglad över att min man ville ha en trea och att jag vågade försöka igen. Hon är förvisso bara 4 veckor än så vi kan ju inte vara säkra på att allt är bra men hon verkar vara normal...

• Anonym

Tänkte så med 1:an och nu även med 2:an. Det går inte att tänka "tänk om..." för det finns aldrig några garantier, även friska kan drabbas av en livslång skada. Att få ett handikappat barn är inget man riktigt räknar med men händer det så ger det familjen väldigt mycket, en hel del sorg men även enorm glädje. Min 1:a fick en hjärnskada under förlossningen och vi som familj har fått kämpa en hel del men han är den underbaraste som finns:) Vi som familj har också blivit otroligt starka. Klart att man har sådana känslor som din man men de ändras om förutsättningarna ändras.

Svar på tråden Rädsla för att få ett sjukt barn när man har två friska