• charliem

Bo i Olstorp/Gråbo eller Surte/Ale?

Vi går i husköpartankar och vill flytta till ett barnvänligt område med pra pendlingsmöjligheter till Göteborg. Vi har tittat lite på närliggande kommuner runt Göteborg, där man kan få lite "mer hus för pengarna".

Skulle vilja ha lite synpunkter från er som vet hur det är att bo i Surte/Ale och Olstorp/Gråbo.   

• Svar på tråden Bo i Olstorp/Gråbo eller Surte/Ale?
  • Lena

Jag rekomenderar annars Agnesberg. Ligger i Göteborg men folk verkar bli rädda för att stadsdelen heter Angered så det är billigare här...

• charliem

Någon annan som kan säga något om Surte eller Olstorp? Känns ändå lite lockande att flytta ut på "landet" nära skog och natur.

• Lena
    charliem skrev 2011-09-04 18:26:11 följande:
    Någon annan som kan säga något om Surte eller Olstorp? Känns ändå lite lockande att flytta ut på "landet" nära skog och natur.
    Surte har iaf bra lokaltrafik, bussar som går ofta till Göteborg.
  • Ultima

Uppväxt i Surte, men numer utflyttad... och för mig tyckte jag att det funkade jättebra. 

Det finns 3 förskolor och skola upp till åk 6 i Surte - högstadiet ligger sen i Bohus. Kyrkan har en Öppna förskola. Beroende på var i Surte ni planerar att bo, är tillgången till lekplats lite olika. 

Nära till Surtesjön med badplats, och fågeldammarna - trevligt litet nöje att ta med barnen till  och mata ankorna :)

I Surte finns bibliotek, pizzerior, kina- och thairestaurang, servicebutik samt en Coop konsum.
    Beroende på var i Surte ni planerar att bo, är tillgången till lekplats lite olika. 

Det tar ca 20 min att ta sig in till GBG, och ca 15 min att ta sig till Kungälv - i alla fall i normalläget - det pågår ett jättevägbygge som skall vara klart 2012 - så just nu är det bedrövliga köer - framför allt från Surte och norrut. 

• charliem

Vi har inte kommit så långt att vi vet exakt var i Surte vi skulle bo. Vi kan tänka oss att pendla med bil oavsett om vi skulle hamna i Olstorp eller Surte. Det är ju tråkigt att hamna i köer, men om det blir bättre på sikt när bygget är färdigt så kan man väl klara det ett tag. Och när pendeln blir färdig så ska det väl kunna gå smidigt om man vill ta den istället!

• Lena
    charliem skrev 2011-09-04 19:15:18 följande:
    Vi har inte kommit så långt att vi vet exakt var i Surte vi skulle bo. Vi kan tänka oss att pendla med bil oavsett om vi skulle hamna i Olstorp eller Surte. Det är ju tråkigt att hamna i köer, men om det blir bättre på sikt när bygget är färdigt så kan man väl klara det ett tag. Och när pendeln blir färdig så ska det väl kunna gå smidigt om man vill ta den istället!
    även om man kan tänka sig pendla med bil är det onödigt att göra sig beroende av det om man kan låta bli. Det är dessutom dyrt att parkera i göteborg och snart blir det antagligen trängselskatt.
  • Kodia

Jag håller med om det som skrivits om Surte. (förutom att det går snabbare än så att köra, så länge det inte är köer) Dessutom gillar jag att det är en riktig ort, med centrum, en historia, varierade åldersgrupper, både företag och bostäder, osv. Jag gillar inte nybyggda områden utslängda på en åker... Jag gillar också att det är lite nivåskillnader, vilket gör att det blir mer levande, inte så mycket insyn osv.

Är det något särskilt hus ni funderar på?

• meljohansson

olofstorp är jätte fint och ett bra ställe att växa upp på bra skola och dagis, bussarna in till stan går ofta iallafall på dagarna :)

• framsteg

Har en vän i Olstorp som trivs jättebra!

Dock - om jag fattat rätt - så är det väl lite lite fsk i förhållande till antal barn? Men det kan ju vara fler på gång. Har inte koll på det.  

• charliem

Tackar för svar!

I dagsläget är det inget spesifikt hus vi tittar på, utan försöker mest få ett hum om var vi skulle kunna börja leta.

Kodia: Bor du i Surte? Finns det områden som är att föredra framför andra? Till Surte går det pendeltåg? Eller kommer att gå?

meljohansson: Olofstorp kanske man skulle kika på. Hur lång tid tar det med bussen in till centralen? 

• Kodia
    charliem skrev 2011-09-10 13:01:36 följande:
    Tackar för svar!

I dagsläget är det inget spesifikt hus vi tittar på, utan försöker mest få ett hum om var vi skulle kunna börja leta.

Kodia: Bor du i Surte? Finns det områden som är att föredra framför andra? Till Surte går det pendeltåg? Eller kommer att gå?

meljohansson: Olofstorp kanske man skulle kika på. Hur lång tid tar det med bussen in till centralen? 

Det man skall tänka på när det gäller hus i Surte är väl hur de ligger i förhållande till vägen, annars är det ingen skillnad. Man hör iofs vägen från hela samhället, men det kan vara störande om det är för nära. Pendeltåget börjar väl gå om ett år, tror jag. Nu går det bra bussar till Göteborg (max 15 min). Om man ska åt andra håll vet jag att det kan vara väntetider vid byten.
  • meljohansson
    charliem skrev 2011-09-10 13:01:36 följande:
    Tackar för svar!

det finns express buss och med den tar det ca 20 min, och den andra ca 30 :)
    fråga bara om det är nått mer du undrar!
  • Golvmoppen

Gunnilse ligger ju på vägen till Olofstorp, så närmre Gbg centrum.

Tar ungefär 20-25min med buss till Nils Erikson Terminalen. Klarar dig inom Gbg kommun.

Både gamla o nya hus i samhället. Landet känsla, då kossorna går i hagarna längs vägen och nära till skogen. Kuperat område.

Vet att det finns ett hus ute nu på Hemnet Gunnilse Ås.

• Adamama

Ja, Olstorp ligger längre ut än Olofstorp. Olofstorp består av flera mindre samhällen. Från stan räknat kommer det en rad små samhällen längs väg 190, de ser inte mycket ut från vägen, emn det gömmer sig många hus bakom varje infart. Först kommer Gunnilse (som inte ingår i Olofstorp men ändå), därefter kommer Knipared, Bingared, sedan Björsared och på andra sidan Torvhög, sedan själva Olofstorp city. Efter Olofstorp kommer Stenared, såsmåningom Olstorp och Gråbo, Sjövik mfl samhällen. 

Vi hade ursprungligen tänkt bygga nytt i Knipared, men det slutade med gammalt i Olofstorp. Och det är vi glada för idag. Vi har gångavstånd till bussen och skolan och barnens vänner. Många av vägarna i Knipared och Björsared, även vissa i Olofstorp är så långa att man måste ha bil ner till busshållplatsen och skolan. I Olofstorp kan man gå och köpa en pizza, eller en liter mjölk utan att ta bilen, vilket är värt mycket tycker jag.

För närvarande är vägen underdimensionerad jämfört med hur många som bor här, men det hoppas jag rättar till sig snart. Det finns mycket aktiviteter för hemmaföräldrar i Olofstorp, Öppna förskolan och Kyrkis. Det tar som sagt 20-25 minuter till stan med buss (beroende på om man tar express eller inte) det är rätt nära till Lerum och Allum köpcentrum i Partille. Att storhandla på Willys i Gamlestan är enkelt och man har nära til naturen, kossor, lantgård, bad i sjöar och svampplockning. Det jag saknar är ett torg liksom, som man kan gå till lördagen, träffa lite folk och så. Men det kanske kommer.

♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • Adamama
    framsteg skrev 2011-09-05 23:32:48 följande:
    Har en vän i Olstorp som trivs jättebra!

Dock - om jag fattat rätt - så är det väl lite lite fsk i förhållande till antal barn? Men det kan ju vara fler på gång. Har inte koll på det.  
    Vet inte hur det ser ut med köer,då våra barn redan har plats, men de har byggt flera nya förskolor i området de senaste åren. Senast för ett par veckor sedan öppnade en ny stor i Olofstorp.

♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • småvildar

vi bor i alafors och även härifrån kommer det gå snabbt in till stan då vägen är färdig. Både jag och min man pedlar härifrån och har gjort i flera år och det fungerar fint även om det såklart just nu är lite meckigare nu när vägbygget pågår. vi bor nära sjövallen och gångavstånd till skolan som tjejn går på och förskolan som grabbarna går på. vi har trivts bra. som sagt betydligt mer för pengarna.

• charliem

Kollade den här gamla tråden för skoj skull och vill bara tacka för att så många engagerade sig. Tillslut så hamnade vi i Utby, Göteborg och trivs superbra!

Svar på tråden Bo i Olstorp/Gråbo eller Surte/Ale?