• Två små underverk

Någon som har dragit ut en visdomstand? Hur lång tid tog det innan såret växte ihop?

Jag drog ut en visdomstand i underkäken i måndags i förra veckan, jag har ätit ipren och alvedon varje dag mot smärtan, dom sa att jag kunde äta det i två veckor, och om smärtan inte gick över då så skulle jag höra av mig då..

Där tanden har suttit så är det ett hål rakt ner, hur lång tid tar det innan det växer ihop? tycker det är lite svårt att rengöra.. kände idag med en tandpetare och det känns som det är något hårt längst ner, ska det vara så? börjar känna mig lite orolig.. 

ღMamma till Natalie 061011 och Ted 090723ღ
  • Svar på tråden Någon som har dragit ut en visdomstand? Hur lång tid tog det innan såret växte ihop?
  • Lena

Jag har dragit en i överkäken. Jag skulle bara skölja munnen och tugga på andra sidan. ag skulle absolut inte vara där och pilla. Det läkte snabbt och gjorde ont bara en kort tid. Det är dock lättare i överkäken än underkäken.

• zygoma girl

Underkäken läker sämre än i överkäken.

Du ska inte pilla, låt det hela vara, det rengör sig själv eftersom läkningen sker underifrån. OM du måste rengöra så be tandläkaren spola rent.

Det brukar ta några veckor innan slemhinnan har lagt sig över "hålet", lite beroende på hur stor tanden var. Innan käkbenet har läkt tar det 6-12 månader men det märker du inte av själv.

Om du itne har ont längre är det bara att vänta, du kan inget göra för att snabba på läkningen. Däremot fördröja den om du pillar i hålet.

• Två små underverk

Tack för svaren, jag har fortfarande lika ont men smärtan går över med ipren och alvedon, så jag väntar en vecka till med att höra av mig om smärtan inte försvinner..

jag har inte varit och pillat utom idag när jag stack ner en tandpetare för att se om hålet var djupt, och det var det.. tror det var käkbenet som jag kände längst ner. Fast när jag borstar tänderna så borstar jag ju den tanden brevid också och då hamnar ju lite tandkräm där hålet är..
    hoppas det läker ihop snart, är så rädd att få ner bakterier i hålet.. 

ღMamma till Natalie 061011 och Ted 090723ღ
  • zygoma girl
    Två små underverk skrev 2011-09-04 16:49:23 följande:
    Tack för svaren, jag har fortfarande lika ont men smärtan går över med ipren och alvedon, så jag väntar en vecka till med att höra av mig om smärtan inte försvinner..

jag har inte varit och pillat utom idag när jag stack ner en tandpetare för att se om hålet var djupt, och det var det.. tror det var käkbenet som jag kände längst ner. Fast när jag borstar tänderna så borstar jag ju den tanden brevid också och då hamnar ju lite tandkräm där hålet är..
    hoppas det läker ihop snart, är så rädd att få ner bakterier i hålet.. 
    Gör det mindre o mindre ont så går det åt rätt håll och det är bara att avvakta.

Men om det gör lika ont idag som för några dagar sedan o du fortfarande behöver smärtstillande så tycker jag du ska kontakta tandläkaren i morgon.

Det är vanligt att läkningen avbryts och behöver hjälp på traven just när det gäller visdomständer i underkäken. Ofta räcker det att spola "hålet", ibland får man lägga i en sudd med medikamenter och ibland får man bedöva och göra så det börjar blöda igen. Vilket av det som behövs (om något) kan bara den tandläkare som ser dig i verkliga livet avgöra.
Svar på tråden Någon som har dragit ut en visdomstand? Hur lång tid tog det innan såret växte ihop?