Anonym (*-*) skrev 2011-09-04 16:49:28 följande:
Nån här som har gjort en bröstförminskning och som vill berätta lite... Jag har 75 I och skulle vilja, men framförallt behöva, förminska brösten. Jag börjar få problem med ofta återkommande huvudvärk, ont i rygg, axlar och nacke osv. Jag har ett tungt jobb och märker mer och mer vilka problem jag börjar få.
Ni som redan har gjort en, hur mycket förminskade du? Var gjorde du op nånstans? Hur mycket gick kalaset på? Hur länge efter är man sjukskriven? När kan man börja lyfta osv igen? Blev ni nöjda? Nåt speciellt man behöver tänka på?
Tacksam för lite hjälp att reda ut mina 1000 tankar som snurrar i huvudet
Jag gjorde en bröstförminskning 1996, gick från F-kupa till C-kupa. Opererade mig privat i Göteborg eftersom jag tyckte att jag blev väldigt illa och framför allt arrogant bemött av kirurgen på utvärderingssamtal hos Landstinget. Priset då var 40 000.
Operationen skedde på kvällstid och jag hade inte ont när jag vaknade, var bandagerad mycket väl. Jag var inte sjukskriven efteråt eftersom jag gick i skolan och hade lov. Allt läkte som det skulle och det blev inga komplikationer.
De komplikationer som kirurgen pratade med mig om innan operationen bokades var t ex inflammation, ärrbildning, bortstötning av bröstvårta, känselbortfall i bröstvårta, inte kunna amma osv.
Jag tyckte att det positiva sidorna med förmnskningen var betydligt viktigare än det ev negativa komplikationerna så jag körde på. Inga komplikationer och jag fick, märkligt nog, otroligt mycket känsligare bröstvårtor efter operationen.
Bröstvårtorna skärs ju loss (inte helt) och flyttas upp (eftersom man skär bort vävnad "underifrån") och det enda jag tycker att du ska prata med kirurgen om är att se till att bröstvårtorna placeras rätt, och inte för högt. Mina hamnade lite lite för högt, kanske 1-2 cm, och det var okej när jag var ung och brösten var fylliga och runda men efter två barn så saggar ju brösten lite mer och då sitter vårtorna lite lite lite fel.
Jag har faktiskt funderat på att lägga in nåt implantat om en 10 år eller så, och då löser sig väl den lilla detaljen också. Mina ärr har bleknat bra under åren och idag kan man faktiskt nästan inte se dom alls.
Det är oavsett ett av de bästa val jag gjort och jag ångrar inget.