• CrazyOldCatLady

Ok med lax till för och huvudrätt?

Jag ska ha middag för svärfamiljen!
    Och med min prestationsångest är det inte lätt vill jag lova.. Foten i munnen

Har tänkt mig att göra laxrullar till förrätt, (Kallrökt lax med wasabi och philadelphiaost inuti.) och lite skagenröra till det.
    Till huvudrätten vill jag ha en ugnsbakad lax med smetana och annat till. Så det är ju 2 väldigt skilda laxrätter..

Eller är det för tråkigt med lax till båda rätterna?

• Svar på tråden Ok med lax till för och huvudrätt?
  • Linda1976

Lax är lax är lax. Det kan man inte ha till både förrätt och huvudrätt. Faktiskt.

Philly och smetana påminner ju också i färg och konsistens om varandra, så nej! Välj nåt annat till förrätt. 

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • SilverLadyG

Jag älskar lax så jag skulle kunna äta lax till förrätt, huvudrätt och efterrätt samt till frukost och lunchSkrattande
    Självklart kan man ha lax överallt, dessutom är det inga främmande som kommer men din svärfamiljSkrattande

• Bettiz

Kanske kan du göra nåt med räkor (skagenröran?) till förrätt.
    För övrigt lät laxrullarna jättegoda! Kan man få receptet??

• Fiddelii

Båda rätterna lät väldigt goda! men jag skulle inte välja lax genom hela middagen..

som Linda skriver "lax är lax!"

• CrazyOldCatLady

Fast då blir det räkor i för och huvudrätt då det är räkor i smetanasåsen jag hade tänkt mig..
    Klart du ska få receptet, kommer från förra veckans Halv 8 hos mig. :)

Rökt lax
    200 g rökt lax i tunna skivor
    100 g philadelphiaost
    2-6 cm wasabi

1.Rör osten mjuk med wasabin och smaka av.

2. Riv ett stort ark hushållsplast och lägg på diskbänken.

3. Placera den rökta laxen omlott rektangulärt så att den täcker alla eventuella håligheter.

4. Bred försiktigt på oströran.

5. Rulla en tajt rulle med hjälp av plasten och börja efter ena lång sidan.

6. Låt hela rullen kallna i plastfilmen.

7. Skär lagom stora munsbitar och garnera eventuellt med liten klick wasabi på toppen

• Themis

Njae....det känns inte riktigt bra även om båda rätterna säkert är jättegoda.

Spara förrätten till nästa middag och växla in nånting annat.

Ugnstorkade skinkchips (prosciutto, bresaola etc) med parmesandipp och brödpinnar med tapenade, t ex?

Fick man betalt för att gnälla skulle de flesta svenskar vara miljonärer. /Bimsan
  • IsDimma
    Linda1976 skrev 2011-09-04 17:58:39 följande:
    Lax är lax är lax. Det kan man inte ha till både förrätt och huvudrätt. Faktiskt.

Philly och smetana påminner ju också i färg och konsistens om varandra, så nej! Välj nåt annat till förrätt. 
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Bettiz
    CrazyOldCatLady skrev 2011-09-04 18:11:04 följande:
    Fast då blir det räkor i för och huvudrätt då det är räkor i smetanasåsen jag hade tänkt mig..
    Klart du ska få receptet, kommer från förra veckans Halv 8 hos mig. :)

Rökt lax
    200 g rökt lax i tunna skivor
    100 g philadelphiaost
    2-6 cm wasabi

1.Rör osten mjuk med wasabin och smaka av.

2. Riv ett stort ark hushållsplast och lägg på diskbänken.

3. Placera den rökta laxen omlott rektangulärt så att den täcker alla eventuella håligheter.

4. Bred försiktigt på oströran.

5. Rulla en tajt rulle med hjälp av plasten och börja efter ena lång sidan.

6. Låt hela rullen kallna i plastfilmen.

7. Skär lagom stora munsbitar och garnera eventuellt med liten klick wasabi på toppen

Tack! Låter jättegott.
  • anok

Jag hade aldrig serverat samma huvudingrediens till för- och huvudrätt. Fast i och för sig är det väl inget fel med det.

Kanske du kan göra våfflor med creme fraiche, rom och gräslök som förrätt? Lätt och romen flörtar med laxen i huvudrätten... 

• mosterYster

Förslag till förrätt: 

Soppa av något slag (inte laxsoppa kanske... t ex kantarellsoppa, löksoppa, tomatsoppa, grön ärtsoppa med gräddklick (mums!) eller någon annan soppa. Bjud varma baguetter till.

Olika röror + färskt bröd. Tsatziki, hommous, guacamole, röra med tonfisk och purjo, etc etc.

Grillad eller stekt ost, tex hommous eller ugnsgrillad chèvre med en liten sallad och ev toast.

Plockbord med oliver, ostar, lufttorkad skinka, salami, grillade jätteräkor och bröd. 

• mandelblomma

Eftersom du redan är inne på skagenröra till förrätten skulle jag hålla mig till den och skippa laxen där...en toast skagen med lite pepparrot i kanske eller skagenröra i avacado.
    Sen att du har räkor i huvudrätten spelar inte roll eftersom det där är laxen som är huvudingrediens.
    Sen är det väl inte hela världen om man har lax, lax...det är ju ingen nobellmiddag och är de inte gourmetpersoner eller väldigt snobbiga så tror jag knappast de bryr sig om annat än det trevliga sällskapet och att maten är god!

• CrazyOldCatLady

Det råder delade meningar minsann.. Lutar dock åt att jag byter ut huvudrätten istället då rullarna är lite utav min paradrätt ;)

• 071001

Jag skulle inte vilja bli bjuden på lax till för och varmrätt.

• siciliana
    Themis skrev 2011-09-04 18:14:19 följande:
    Njae....det känns inte riktigt bra även om båda rätterna säkert är jättegoda.

Spara förrätten till nästa middag och växla in nånting annat.

Ugnstorkade skinkchips (prosciutto, bresaola etc) med parmesandipp och brödpinnar med tapenade, t ex?
    MMmmmm, hur serverar du detta? Hur gör du parmesandip?

Svar på tråden Ok med lax till för och huvudrätt?