• Anonym (orolig)

Gravid och struma, ej medicninerat, allvarligt?

Har gjort test hoc MVC för struma, fick idag reda på att testet visat viss överproduktion (struma) och att jag ska börja ta levaxin. Problemet är att jag skulle börjat redan för 1 ½ månad sedan. Fick inte reda på det förrän idag pga att BVC skickat till fel adress och jag hämtade inte den posten förrän idag.. Ångest! Är detta farligt för mig och/eller fostret?? Är i v. 18 nu. Ska självklart ringa imorgon och prata med dem men vill gärna veta lite mer redan ikväll så jag kanske kan sova bättre

• Svar på tråden Gravid och struma, ej medicninerat, allvarligt?
  • Anonym (orolig)

Ingen som har någon tanke?

• MariaT

Jag har tyvärr ingen aning men äter själv levaxin för samma problem. Har gjort så i flera år och allt uppdagades när min mens försvann och jag blev väldigt trött. Under mina graviditeter har det tagits prover då och då, tyvärr kan jag inte svara om det skulle kunna vara farligt för någon av er. Vill bara klargöra att man inte har struma bara för att man har en överproduktion, det kan dock leda till struma om man inte behandlar sjukdomen.

Hoppas du får hjälp imorgon och stort lycka till.

• Anonym (orolig)

okej, tack för det iallafall

• Anonym (Signe)

Det är farligt att gå med obehandlad hypotyreos under graviditet! Jag vill inte skrämma upp dig på något sätt, men det kan leda till missbildning hos fostret om mamman har underfunktion i början av graviditeten. Det kan även leda till missfall enligt vad jag har läst.

Kolla lite på de här sidorna!
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    hypotyreos.se/
    skoldkortel.blogspot.com/2010/10/uttalad-hypotyreos-okar-risk-for-sena.html

• Anonym (orolig)

Jag är så arg på min mvc tant som skickat till fel adress, trots att jag tydligt vid inskrivningen sa att jag har en annan adress en folkbokföring och gav henne den. Hade ju kunnat börja medicinera för en månad sen minst.. Är så ledsen och orolig nu..

• Anonym (Signe)

Jag förstår verkligen det! Jag hoppas att det går bra för dig och ditt barn! Det kan ju vara så att du fick fel på sköldkörteln en bit in i graviditeten så att barnet hade allt det behövde under utvecklingen av centrala nervsystemet. Har själv underfunktion och mitt barn är friskt och helt perfekt, så det kan gå bra också.

• Anonym (orolig)

Har varit hos mvc nu på morgonen. Mitt TSH låg på 2,7, ska vara max 2,5. Ska börja äta levaxin nu, bättre sent än aldrig?

• Lindreas
    Anonym (orolig) skrev 2011-09-05 09:44:36 följande:
    Har varit hos mvc nu på morgonen. Mitt TSH låg på 2,7, ska vara max 2,5. Ska börja äta levaxin nu, bättre sent än aldrig?
    Ditt tsh är inte alarmerande högt, så jag tycker att du ska ta det lugnt. För att fostret ska få skador behöver man ha väldigt dåliga värden.
  • Anonym (orolig)

Jo, det var vad dom sa till mig också, så det känns ju bra

• Anonym (Signe)

Fantastiskt! :) Förlåt om jag gjorde dig mer orolig! Har lite dåligt samvete... Lycka till i fortsättningen!

Svar på tråden Gravid och struma, ej medicninerat, allvarligt?