• New mum

läckage i kylarslang och motorn blev väldigt varm

som sagt var ute och körde...helt plötsligt så började det blinka att motorn var alldeles för varm. Stannade bilen, och öppnade huvudet. såg att kylarvätskan var helt slut. Fyllde den med vatten och fortsatte. Efter ca 15km blev det samma sak igen....kylarvätskan helt slut och motorn varm

Är detta nått dyrt problem? Ni som kan det här kan väl hjälpa mig. Kan inget om bilar...   :(

• Svar på tråden läckage i kylarslang och motorn blev väldigt varm
  • Jempa L

Har råkat ut för samma sak. Om du har tur så är det en slang som är trasig, om du har otur så är det kylaren. Bytte i ena bilen för några år sedan, och det gick på några tusenlappar trots att vi hittade en begagnad kylare på bildelsbasen.se

Har du ingen mek i familjen så är det nog bara verkstad som gäller. Vi blev även tillrådda att byta motoroljan, eftersom den tydligen inte funkar lika bra om den har kokat.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • New mum

jag tror att det är en slang, för när jag fyller på vätskan så börjar det genast att sippra...
    JAg fyllde på kylaren och gick in. När jag kom ut efter en timme så hade det läckt ut halva.... 

• Rabarbapuppa

Du fyller på kylarvätska (vatten + glykol) i expansionskärlet. Inte i själva kylaren.
    Gå inte in. Stanna kvar o titta - identifiera vilken slang det verkar komma ifrån.

Kanske är gummit torrt och trist, bara att byta slangen. Inte dyrare än slang + slangklämmor, och mer kylvätska såklart.

/Puppa.

• New mum
    Rabarbapuppa skrev 2011-09-05 07:46:34 följande:
    Du fyller på kylarvätska (vatten + glykol) i expansionskärlet. Inte i själva kylaren.
    Gå inte in. Stanna kvar o titta - identifiera vilken slang det verkar komma ifrån.

Kanske är gummit torrt och trist, bara att byta slangen. Inte dyrare än slang + slangklämmor, och mer kylvätska såklart.

/Puppa.
    oh tack för tipset. ska kolla detta

• Jempa L

Fast om man vet att det läcker så hade jag skippat glykolen med tanke på hur giftigt det är för ex. hundar o katter.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Rabarbapuppa
    Jempa L skrev 2011-09-05 11:37:59 följande:
    Fast om man vet att det läcker så hade jag skippat glykolen med tanke på hur giftigt det är för ex. hundar o katter.

Det är naturligtvis en tanke.

Jag skrev bara "(vatten + glykol)" för att tydliggöra vad jag menar med begreppet kylarvätska. För mig är det självklart, men det kan mycket väl finnas folk som lever i villfarelsen att "i kylaren fyller man vatten". Bara så att vi förtydligar detta, så att trådksparen har nån motor kvar alls när vintern och köldgraderna kommer...

Ur test-syfte kan man ju toppa upp med vatten endast såklart.
    Det som kommer läcka kommer ju fortfarande innehålla glykol ändå tyvärr, givet att systemet inte är fullständigt tomt.

/Puppa

Svar på tråden läckage i kylarslang och motorn blev väldigt varm