• New mum

måste fylla på motorolja varje månad. Kör bara stadskörning.

Vet att jag har lackage i kylarslangen. Men har det något med motoroljan att göra? JAg måste fylla på motorolja nästan varje månad. Då det är helt tomt där. VAd kan detta vara för fel???

• Svar på tråden måste fylla på motorolja varje månad. Kör bara stadskörning.
  • amalie79

Jag vet  inte, men hade också en bil som var så, vad kan det bero på?

Det var ingen överdrivet gammal bil, 6-7 år, men den sörplade olja utan att jag nånsin riktigt fattade vart den tog vägen.
    Nu har jag en äldre bil och den dricker ingenting alls, trots att den är plågad och nedsliten av tidigare ägaren...

• blygarn

Nej, men du har väl läckage någon annanstans. Titta i och under bilen. Fast är det sådär mycket bör du lämna in bilen ganska så omgående innan den en dag skär sig, då har du ingen bil kvar.

• New mum
    blygarn skrev 2011-09-04 20:57:30 följande:
    Nej, men du har väl läckage någon annanstans. Titta i och under bilen. Fast är det sådär mycket bör du lämna in bilen ganska så omgående innan den en dag skär sig, då har du ingen bil kvar.
    oj kan det vara så illa? JAg har kört med den så nu ett tag..börjar dock tycka att det blir dyrt med att köpa motorolja så ofta...  
  • CoolJen

Min opel viras sörplade i sig olja som bara den. Har aldrig varit med om det på nån annan bil. Det var inget fel med bilen, det var bara så.

• New mum
    CoolJen skrev 2011-09-04 20:59:22 följande:
    Min opel viras sörplade i sig olja som bara den. Har aldrig varit med om det på nån annan bil. Det var inget fel med bilen, det var bara så.
    oj..

vi har en bmw.. har jaft den i snart 10år och det är nu senaste halvåret det har börjat göra så...det måste vara nått fel känns det som..  
  • CoolJen
    New mum skrev 2011-09-04 21:01:48 följande:
    oj..

vi har en bmw.. har jaft den i snart 10år och det är nu senaste halvåret det har börjat göra så...det måste vara nått fel känns det som..  
    Ja, då hade jag nog också börjat undra...
    Vänta inte för länge, det är när man gör det istället för att göra nåt åt 'varningarna' som det kan bli dyrt.
  • Ulf Harrys Farsa

drar vatten och olja?
    Dra upp oljestickan och kolla hur det ser ut, ser oljan gräddig ut är det topplockspackningen (inte att förväxla med ventilkåpspacknigen)

Vatten kommer ner i oljan, oljan brinner upp i motorn, brukar ryka vitt eller grått om avgasröret, kan bli hyfsat dyrt att laga

• fjonkan

Det brukar synas på din p-plats att den läcker olja. Som ovan skrev så är det mkt viktigt att få det fixat. Besiktningen brukar inte gilla olje-läck heller.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise
  • Pappa06

Kolla hur avgaserna ser ut när den startas kall, är det blåaktigt. Så är det antagligen ventiltätningarna eller kolvringarna som är slitna. Då kommer olja upp i förbränningsrummet och förbränns.

Svar på tråden måste fylla på motorolja varje månad. Kör bara stadskörning.