Går det att byta chipnummer
Jag har tagit en omplacerings hund av några vänner till min mamma. Hunden hade stora problem med andra hanhundar när vi fick honom.
Det var först sagt att vi skulle passa honom ett litet tag. Pratade med ägarna vi kom överens om att vi skulle ha honom på vadagarna å att de skulle komma och hämta honom varje helg. Månader gick och de hörde inte av sig.
Jag började fatta tycke för hunden och jobbade mycket med honom. Så brydde mig inte om att de inte hörde av sig.
När de sedan hörde av sig ville de att jag skulle ta hunden annars skulle de avliva den sa dom. Jag gick med på det lätt. Jag var ju förälskad och det enda hunden behövde och behöver är mer mortion för både kroppen och huvudet.
Det tog ytterligare några månader och plötsligt får jag ett krav att de vill skriva i kontraktet att om jag ska avliva hunden om jag någonsin inte kan ha honom längre. Går inte med på det. Vi kommer överrens om en annan lösning. De ska få godkänna eventuell ny ägare.
Jag fick vänta ytterligare flera månader innan de dyker upp med bara ett papper med hans chipnr. Jag skriver över mig som ägare på jordbruksverket.
Under tiden jag har ägt honom nu har det kommit klagomål p.g.a att jag har sagt att han är min hund med mera.
Till problemet. De vill ha tillbaka chipnr. Jag vet vad de vill med det pappret. De vill kunna ta tillbaka honom. Kan jag ändra chipnr?