• Lufsan

Går det att byta chipnummer

Jag har tagit en omplacerings hund av några vänner till min mamma. Hunden hade stora problem med andra hanhundar när vi fick honom. 

Det var först sagt att vi skulle passa honom ett litet tag. Pratade med ägarna vi kom överens om att vi skulle ha honom på vadagarna å att de skulle komma och hämta honom varje helg. Månader gick och de hörde inte av sig.

Jag började fatta tycke för hunden och jobbade mycket med honom. Så brydde mig inte om att de inte hörde av sig.

När de sedan hörde av sig ville de att jag skulle ta hunden annars skulle de avliva den sa dom. Jag gick med på det lätt. Jag var ju förälskad och det enda hunden behövde och behöver är mer mortion för både kroppen och huvudet.

Det tog ytterligare några månader och plötsligt får jag ett krav att de vill skriva i kontraktet att om jag ska avliva hunden om jag någonsin inte kan ha honom längre. Går inte med på det. Vi kommer överrens om en annan lösning. De ska få godkänna eventuell ny ägare.

Jag fick vänta ytterligare flera månader innan de dyker upp med bara ett papper med hans chipnr. Jag skriver över mig som ägare på jordbruksverket.

Under tiden jag har ägt honom nu har det kommit klagomål p.g.a att jag har sagt att han är min hund med mera.

Till problemet. De vill ha tillbaka chipnr. Jag vet vad de vill med det pappret. De vill kunna ta tillbaka honom. Kan jag ändra chipnr? 

En dag i sänder.
  • Svar på tråden Går det att byta chipnummer
  • MammaTillDomFinaste

va? om du är reggad som ägare så kan dom inte komma å säga att hudnen är deras för att dom har hans chip nummer på en lapp? eller hur menar du?

• Lufsan
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-09-04 21:57:24 följande:
    va? om du är reggad som ägare så kan dom inte komma å säga att hudnen är deras för att dom har hans chip nummer på en lapp? eller hur menar du?
    Jag skrev ju över hunden till mig via jordbruksverket. Det var väldigt lätt. Gjorde det på nätet. Fick någon dag senare en lapp där det stod att jag var ny ägare. De gamla ägarna behövde inte skriva på något alls vad jag förstod. 

De säger att de vill ha pappret för att kunna bevisa att de har ägt hunden.  
    En dag i sänder.
  • MammaTillDomFinaste
    Lufsan skrev 2011-09-04 22:00:24 följande:
    Jag skrev ju över hunden till mig via jordbruksverket. Det var väldigt lätt. Gjorde det på nätet. Fick någon dag senare en lapp där det stod att jag var ny ägare. De gamla ägarna behövde inte skriva på något alls vad jag förstod. 

De säger att de vill ha pappret för att kunna bevisa att de har ägt hunden.  
    vad ska dom ehöva bevisa det för? och om du inte vill ge dom de, säg att du slarvat bort det dom du inte vågar säga att dom inte kan få det. 

Men har tyvärr itne svar på frågan, men tror itne att de går då de är ett chip inne i kroppen på hunden. ring en vetrninär i morgon och fråga, men de är knappast troligt att de funkar.

sorry för alla stavfel, ammar å skriver samtidigt½ 
  • Lufsan
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-09-04 22:06:11 följande:
    vad ska dom ehöva bevisa det för? och om du inte vill ge dom de, säg att du slarvat bort det dom du inte vågar säga att dom inte kan få det. 

Men har tyvärr itne svar på frågan, men tror itne att de går då de är ett chip inne i kroppen på hunden. ring en vetrninär i morgon och fråga, men de är knappast troligt att de funkar.

sorry för alla stavfel, ammar å skriver samtidigt½ 
    Jadu, jag har ingen aning. Det har ju varit fram och tillbaka hela tiden med hunden, men det känns olustigt. 
    Ja, om jag ska vara helt ärlig vet inte jag hur det fungerar på jordbruksverket heller. Men planerar på att säga att jag slavat bort pappret. 
    En dag i sänder.
  • dezibel

Det har ingen juridisk betydelse vem som står som ägare i nåt register. Det enda som håller är att ha köpekontraktet som du och fd ägare skrev/ bör ha skrivit  då hunden blev din. Utan köpekontrakt kan dom juridiskt sett hämta hunden när dom vill! 

Finns ingen veterinär i världen som skulle gräva ur ett chip ur kroppen på en hund för att ersätta det med ett nytt. 

• Lufsan
    dezibel skrev 2011-09-05 06:53:59 följande:
    Det har ingen juridisk betydelse vem som står som ägare i nåt register. Det enda som håller är att ha köpekontraktet som du och fd ägare skrev/ bör ha skrivit  då hunden blev din. Utan köpekontrakt kan dom juridiskt sett hämta hunden när dom vill! 

Finns ingen veterinär i världen som skulle gräva ur ett chip ur kroppen på en hund för att ersätta det med ett nytt. 
    Okej så då måste jag få dom att skriva på ett kontrakt. Hur ska det gå? =( 

Jag tänkte inte heller att man skulle gräva ut det utan att man kanske kunde byta digitalt.

En dag i sänder.
  • Lufsan

Nu har jag hittat ett köpekontrakt och hoppas att den förra ägaren går med på att skriva på detta. 

En dag i sänder.
  • MammaTillDomFinaste
    Lufsan skrev 2011-09-05 11:04:56 följande:
    Nu har jag hittat ett köpekontrakt och hoppas att den förra ägaren går med på att skriva på detta. 
  • dezibel
    Lufsan skrev 2011-09-05 10:54:05 följande:
    Jag tänkte inte heller att man skulle gräva ut det utan att man kanske kunde byta digitalt.

Vet inte hur jag tänkte Obestämd  Går det att byta digitalt??
    Lycka till med köpekontraktet nu!! 
Svar på tråden Går det att byta chipnummer