• Ellabus

MBT-skor?

Jag funderar på att köpa MBT-skor. Har spanat in ett par stövlar som jag skulle kunna ha under hösten och vintern, men de kostar ju en hel del.

Jag har haft problem med både fotleder och knän i många år. Opererade ett knä senast i vintras, det var tredje knäoperationen. Fotlederna är väldigt svaga och instabila, haltar till och från för att jag överansträngt dem på ett eller annat sätt. Hållningen efter två barn och ett alldeles för långt träningsuppehåll ska vi inte tala om...

Men - MBT-skorna ska ju hjälpa mot allt det här enligt marknadsföringen, dessutom kan jag ju ha dem på mig på jobbet och kan inte klaga på att jag inte hinner, som med sjukgymnastiken eller gymbesöken. Provade ett par och tyckte att i vart fall hållningen förbättrades direkt. Håller de vad de lovar och jag slipper en massa smärta så är det ju värt pengarna. Annars blir det ett par onödiga och löjligt dyra vinterstövlar...

Så - har någon provat MBT-skor? Vad tyckte ni? Fungerar det? Kan man gå i dem varje dag, som ett par vanliga stövlar? Fungerar det att springa kortare sträckor i dem, typ till bussen, eller trillar man lätt?

• Svar på tråden MBT-skor?
  • ManMa

Har inte vågat köpa äkta MBT-skor. Jag är också väldigt svag/ostadig i fotlederna och stukar mig lätt. Jag tyckte MBT-skorna kändes för vingliga med tanke på det. Däremot köpte jag reebok easy-tone, lite samma tanke men inte riktigt lika höga/vingliga/mjuka. Jag trivs med dem, blir trött i ben och rygg efter en hel dag så jag gissar att de hjälper till att stärka/träna de musklerna. För mig har det fungerat allra bäst att stå på balansbräda när jag borstar tänderna, de perioder jag är duktig med det märker jag verkligen stabilitetsskillnad i vristerna!

• Prudie

Jag har Shape Ups från Sketchers, som är typ samma sak som MBT.
    En del av marknadsföringen är att man ska aktivera flera muskler och bränna mer kalorier med dem, men det tror jag inte.
    Däremot märker jag att jag får mindre ont i ryggen av att stå länge när jag har dem på.
    Jag använder dem när jag ska jobba och stå mycket eller när jag går på långa promenader. De fungerar bra att springa i också, även om det kändes lite konstigt i början. 

• Ellabus

Vad kostade Reebok och Sketchers modeller? Vet ni om de också finns som "vanliga" skor? Jag har sällan kläder som passar till sportiga skomodeller, mest klänningar och kjolar, har därför oftast stövlar på vintern. Vill ju kunna använda dem till vardags. Men då verkar det som om ni ändå märkt av viss effekt, vad bra! Och bra att de har konkurrens, då kanske priserna blir lite trevligare någon gång framöver...

• Prudie

Jag köpte mina Sketchers i USA för typ 100 dollar, så att de är billigare än MBT-skor.
    Tyvärr så är de inte mina snyggaste skor... Jag använder dem till jeans eller shorts. De som jag valde ser inte ut som riktiga gympaskor utan mer som sneakers, men de ser lite klumpiga ut i och med att de är så höga. 

• MiaHbg

Allt som sägs om MBT fungerar, att det stärker muskler, förbättrar hållning osv.
    MBT är instabila både framåt-bakåt och i sidled, vilket inte rekommenderas om man är väldigt svag i vristerna eller överpronerar.
    Sketchers Shape-ups är av samma teknik och finns att köpa på nätet av svenska webbutiker.
    WEB är en teknik som bygger på MBT, men dessa rullsulor är endast instabila framåt-bakåt, vilket fungerar bättre om man tex överpronerar.
    Det finns massor att lästa på nätet och jag tycker absolut att du ska prova - prisvärda alternativ finns!
    Lycka till,
    Mia

• ManMa

Mina är av modell gympaskor och kostade runt 1000-lappen.

• brünnhilde

jag har  haft nästan uteslutande mbt i 5 år nu. De är skitfula men helt fantastiska. En välsignelse för onda ryggar. Och nej, jag skulle inte våga mig på ett budgetalternativ/kopia.

• Ellabus

Det låter ju som om ingen är missnöjd i alla fall, oavsett modell. Det får nog bli ett par MBT, i stövelmodell, tyckte inte att de såg riktigt lika klumpiga ut som de andra modellerna. Gympaskor använder jag i stort sett bara  när jag tränar, så jag är rädd att jag inte skulle använda någon annan modell tillräckligt mycket.

Det är de här jag har hittat, affären jag var inne i sa att de kunde beställa de modeller som de inte hade inne, så de borde kunna fixa fram dem tycker jag. Vill knappt veta vad de kostar dock, med tanke på vad vanliga lågskor går på...

http://se.mbt.com/Home/Collection/Shoes/Tenga-High-Black-W.aspx

• Ellabus

Köpte stövlarna, löjligt dyrt var det, så nu får jag använda dem och inget annat hela vintern. Men - det verkar faktiskt fungera. Väldigt bra dessutom :) . Nu efter ett par veckor så kom jag på att jag inte haft ont i fotleden på länge, inte i ryggen heller faktiskt, och jag kan springa nedför trappan igen. Lite svajigt är det allt när jag står framåtböjd och försöker få av barnen skorna, att småspringa känns lite skumt och det var lite läskigt att köra bil i dem första gången, men de är väldigt bekväma och hållningen har helt klart blivit bättre. De var väldigt tillmötesgående i sportaffären dessutom, beställde dem och hade dem hemma efter några dagar :).

• Suck och suck

Vad härligt att du är nöjd. Det var min sambos kollega också. Men de blev inte riktigt bra för min sambo. Jag tror att man måste vara ganska stark fysiskt, för att klara av dem. Eller hur jag ska säga? Min sambo är ju stark i o f s. Men han är väl kanske lite för skröplig i sitt knä?
    Äh, jag vet inte. Det är bara som jag tänkt själv.

• Ellabus
    Suck och suck skrev 2011-09-28 22:28:14 följande:
    Vad härligt att du är nöjd. Det var min sambos kollega också. Men de blev inte riktigt bra för min sambo. Jag tror att man måste vara ganska stark fysiskt, för att klara av dem. Eller hur jag ska säga? Min sambo är ju stark i o f s. Men han är väl kanske lite för skröplig i sitt knä?
    Äh, jag vet inte. Det är bara som jag tänkt själv.
    Jag har varit ordentligt svag i fotlederna och opererade knät i vintras. Men det kanske beror på vilken sorts problem man har med benen. Jag fick lite småont i knät i början, men försökte tänka på att inte (här finns ett fint begrepp för vad jag försöker säga, men det har jag glömt...) böja knät åt fel håll så att säga, att inte översträcka det. De sa det på instruktionsvideon, att man skulle passa sig för det (då har man köpt alldeles för dyra skor om det ingår en instruktionsvideo... ;) ). Det verkar finnas olika stabilitetsgrad på skorna också, jag tror att mina stövlar inte är riktigt lika ostabila som skorna min sambo har köpt t ex, han får ordentlig träningsvärk av sina trots att han är vältränad. Såg att en del säljer MBT på Blocket, om din sambo skulle vilja bli av med dem :).
  • Suck och suck
    Ellabus skrev 2011-10-04 20:40:40 följande:
    Jag har varit ordentligt svag i fotlederna och opererade knät i vintras. Men det kanske beror på vilken sorts problem man har med benen. Jag fick lite småont i knät i början, men försökte tänka på att inte (här finns ett fint begrepp för vad jag försöker säga, men det har jag glömt...) böja knät åt fel håll så att säga, att inte översträcka det. De sa det på instruktionsvideon, att man skulle passa sig för det (då har man köpt alldeles för dyra skor om det ingår en instruktionsvideo... ;) ). Det verkar finnas olika stabilitetsgrad på skorna också, jag tror att mina stövlar inte är riktigt lika ostabila som skorna min sambo har köpt t ex, han får ordentlig träningsvärk av sina trots att han är vältränad. Såg att en del säljer MBT på Blocket, om din sambo skulle vilja bli av med dem :).
    Vet du nu sa han faktiskt att han börjat använda dem igen och gillar dem. (Han tyckte de var jobbiga att gå med i vintras).
    Jag skulle aldrig våga köpa ett par, jag får ju så mycket träningsvärk och problems i vanliga stabila walkingskor. Och då köper jag verkligen de bästa på marknaden. Håller mig nog till de. För blir det mer träningsvärk så blir det så svårt att hålla rätt på alla krämpor jag som har så stora ortopediska problem och fibro och sånt.
    Däremot så tror jag att jag ska försöka träna upp mig barfota och kanske ha barfotaskor till och med till sommaren. Det tror jag kan vara en träning som skulle kunna stärka mig.
Svar på tråden MBT-skor?