• Anonym

detaljerat avtryck

Jag skulle vilja veta hur ett detaljerat avtryck till tandprotes görs

• Svar på tråden detaljerat avtryck
  • zygoma girl

Vad ska du ha svaret till - nyfikenhet eller tenta? Pluggar/jobbar du inom tandvården? Så jag vet hur jag ska svara dig.

• zygoma girl

Du ska alltså göra en helprotes dvs en avtagbar protes i en käke som helt saknar tänder ("löständer")?

Kommer du att gå tandlös några veckor eller kommer tandläkaren att göra en "snabbprotes" för att du ska slippa gå tandlös under tiden protesen görs?

Hur långt har ni kommit, har du tagit något avtryck än?

• maddisen m 3

Jag har stått helt utan tänder sedan april då dem op. bort då. Har gjort ett skedavtryck redan

• zygoma girl
    maddisen m 3 skrev 2011-09-04 22:25:44 följande:
    Jag har stått helt utan tänder sedan april då dem op. bort då. Har gjort ett skedavtryck redan
    Då kommer nästa avtryck att ta lite längre tid men eftersom avtrycksskeden är tillverkad efter din mun kommer det att kännas bekvämare (inte lika stort).

Avtrycksmaterialet är med största sannolikhet ett gummimaterial (även om vissa tandläkare föredrar annat) som stelnar på 5-10 minuter och under tiden så får du antingen prata eller röra på tungan eller så "masserar" tandläkaren dina kinder, allt för att anpassa avtrycket efter just dina käkar och muskelfästen.

Avtrycksmaterialet är lite mer tunnflytanden än det du hade förra gången (som jag antar, jag beskriver nu det vanligaste) men relativt smakfritt.

Obs att det jag skriver är något slags standardförlopp, det kan ju vara annorlunda i just ditt fall.
  • maddisen m 3

Jag tackar så mycket för info som jag har fått Vet du vad som händer efter detta avtryck

• zygoma girl
    maddisen m 3 skrev 2011-09-04 22:36:54 följande:
    Jag tackar så mycket för info som jag har fått Vet du vad som händer efter detta avtryck
    Gången därpå bestämmer man höjden på protesen, då har tandteknikern gjort en tillfällig protes (som inte passar jättebra) med en vaxvall på som tandläkaren justerar i höjd och bredd och markerar in mittlinje, hörntandslinjer och hur mycket du visar av tänderna. Sedan väljer ni färg på tänderna (lita på tandläkaren och välj inte för ljusa, då skriker de bara -"protes!").

Kort sagt bestämmer man hur protesen ska se ut och till gången därpå har tandteknikern satt fast tänderna i vaxvallen och då provar ni en sista gång. Bara hur den ska se ut och hur du biter på tänderna, passformen mot käkarna är fortfarande dålig. Nu ska du vara petig. Är du inte nöjd är det sista chansen att ändra något och hellre skicka tillbaka den till teknikern en extra gång innan den blir klar.

Gången därefter är protesen klar, den finjusteras och du får gå hem och vänja dig. Du kommer nästan garanterat att få skavsår om du är ovan protesbärare och får gå tillbaka och justera den några gånger tills den passar.

Ca 4-6 månader efter att protesen är klar kan den börja glappa lite och då kontaktar du tandläkaren som ev behöver rebasera protesen dvs lägga på ett nytt lager plast  mot käkarna. Då blir det ett nytt avtryck, i protesen, som skickas till tekniker över dagen eller till dagen därpå då du får tillbaka protesen.

Återigen - standardförfarande, det kan vara annorlunda för dig.
  • Anonym (Tandtekniker)

För bästa resultat skicka med ett foto av dig där dina egna tänder syns. Då kan man välja tänder som är lika dina egna förlorade. Om du vill ändra på något så säg till om det. Om du har någon gammal modell kan du skicka med den också. Ju mer info som tandteknikern får desto bättre proteser kommer du att få. Om man väljer att ställa tänderna ngt oregelbundet som de flesta faktiskt ser ut i munnen är chansen större att det ser naturligt ut samt som tidigare nämnts att välja rätt färg -inte vitaste vitt!

• zygoma girl
    Anonym (Tandtekniker) skrev 2011-09-04 22:56:25 följande:
    För bästa resultat skicka med ett foto av dig där dina egna tänder syns. Då kan man välja tänder som är lika dina egna förlorade. Om du vill ändra på något så säg till om det. Om du har någon gammal modell kan du skicka med den också. Ju mer info som tandteknikern får desto bättre proteser kommer du att få. Om man väljer att ställa tänderna ngt oregelbundet som de flesta faktiskt ser ut i munnen är chansen större att det ser naturligt ut samt som tidigare nämnts att välja rätt färg -inte vitaste vitt!
    Mycket bra tips! Många vill ha jämna vita tänder men det ser bara onaturligt ut, hellre lite ojämnt så det ser naturligt ut. Man kan göra mycket, tex be tandteknikern lägga fyllningar i proteständerna.

Det har faktiskt hänt en eller ett par gånger att jag har fått titta en extra gång för att se att det är proteser - då har det ofta varit lite äldre personer som lagt till "guldskarvar" för att likna porslinskronor.

Men är man itne tandläkare (eller tandtekniker) är det inte lätt att se att det är proteser om de är bra gjorda.
  • maddisen m 3

jag e inte så petig med hur dem ska se ut då jag har haft rotrester i nästan hela munnen i stort sett 10 år
    och jag e bara 28 år

• beatricefattone

Det heter Alginate och kan köpas på många ställen i europa, billigt.

• beatricefattone

Eller kanske inte. sorry. missförstod tråden.

Svar på tråden detaljerat avtryck