• Mila11

6 månaders bebis, vad ska jag köpa för overall till vintern?

Hej på er!

Som frågan lyder, vad ska jag köpa för overall till min lilla kille? Har ingen aning :( Vi bor i Stockholm och de senaste vintrarna tycker jag har varir ganska kalla här. Hur gör ni som har såna små och bor i Stockholm. Vad kan man ha på han nu till hösten då det börjar bli kallt? Tänkte köpa en fleeceoverall till hösten, men den lär ju knappast hålla värmen till vintern, ska jag då köpa en till overall, en tjockare till vintern? Han har en jätte fin åkpåse till vintern, en med fårskinn, räcker det då att han har en fleeceoverall på vintern? Tycker det känns lite lite speciellt om jag måste ta upp han från vagnen när det är minus grader.

Hur hade ni gjort? vad ska ni ha på era små nu till hösten och vintern?

• Svar på tråden 6 månaders bebis, vad ska jag köpa för overall till vintern?
  • Mary Jo

Nu bor inte jag i sthlm utan i Norrbotten och vårat klimat är ju kanske aningen kallare. Men köp en fleeceocerall från pop! Och så köper du ett fint ullunderställ att ha under när det är vinter. Samt en varm mössa och vantar. Du har ju en bra åkpåse också så jag tänker mig att det ska funka utmärkt.

Här uppe satsade jag på en lurvoverall på hösten och på vintern fick hon en tjockare overall från ica maxi som var jättebra för en tjej som bara satt i vagn i åkpåsen. Funkade utmärkt! Kanske kan vara ett alternativ också?

I höst får min tjej ha fleecejacka, skaljacka och skalbyxor. Till vintern en Molo overall. Men nu är ju hon 1 1/2 och går och leker ute.  

• Mila11

Tack för tipset :) men jag tänker att det kanske inte är så smidigt att sätta på han underställ och overall. Om vi tex är hemma så har han vanliga kläder på sig typ body o byxor, ska jag sen ut då måste jag ta av han de kläderna för att sätta på han underställ och sen overall. Eller har man underställ ovanför "de vanliga" kläderna? Obestämd

• StorSara
    http://www.polarnopyret.se/sv/Admin-Pages/Enova/Produktvisning/?productidentifier=60062906&colorid=2504596&sectionid=clothes&subsectionid=outdoors

Nu kommer inte jag heller från Stockholm utan Umeå, men vi har en sån här fleeceoverall till våran 9 månadersgrabb och den är verkligen toppen så här på hösten. Han brukar ha sina vanliga kläder (body och byxor, ibland strumpbyxor och en tjockare tröja också) inuti den här och det fungerar utmärkt. För han har oftast en filt i vagnen också plus att den här fleeceoverallen är vindtät.
    Nu till vintern blir det nog en lite tjockare overall och jag ska nog köpa ett underställ också. :)
  • Alfonsina

Min lille kille år 1,5 år nu vilket innebär att han var 6 mån vid den här tiden förra året. Vi hade ett fleeceställ till honom (jacka och byxa) samt en tjock vinteroverall. Till fleecestället hade vi en skaljacka från Polarn och detta fungerade superbra när vi skulle gå på stan eller åka till tex Ica. Overallen hade han bara när vi gick promenader med vagnen i princip.

• Mila11

Jag har faktiskt tänkt att köpa en sådan fleeceoverall från pop och sen kanske avakta lite med att köpa en tjockare overall till senare i höst, till när vintern börjar närma sig. Men problemet då är den att om jag väntar för länge så tar alla overaller slut, det var så en expedit sa till mig, att om man väntar för länge så är risken stor att man inte hittar det man ska ha i rätt storlek. Så därför har jag lite beslutsångest om hur jag ska göra.

• Mary Jo
    Mila11 skrev 2011-09-04 23:42:43 följande:
    Jag har faktiskt tänkt att köpa en sådan fleeceoverall från pop och sen kanske avakta lite med att köpa en tjockare overall till senare i höst, till när vintern börjar närma sig. Men problemet då är den att om jag väntar för länge så tar alla overaller slut, det var så en expedit sa till mig, att om man väntar för länge så är risken stor att man inte hittar det man ska ha i rätt storlek. Så därför har jag lite beslutsångest om hur jag ska göra.
    Ja men tänk också på att overaller ofta inte används så mycket,speciellt inte i lite mindre storlekar,så det funkar bra att köpa begagnat också! Det är ju ett alternativ. Nästa år får min dotter begagnat,det finns så mkt fint där ute om man letar lite :)
  • Mysanochmimer

Sonen föddes i juni 2010, han hade en fleeceoverall från Åhlens hela första vintern, mer behövdes verkligen inte eftersom han hade kläder under och filtar över

Så mitt råd är att köpa en fleece i en storlek större än vad han behöver till hösten så klarar du vintern.

Jag bor i dalarna och gissar att våran vinter iaf brukar räknas som ganska kall :-P

• tessan27
    Mila11 skrev 2011-09-04 22:21:23 följande:
    Hej på er!

Som frågan lyder, vad ska jag köpa för overall till min lilla kille? Har ingen aning :( Vi bor i Stockholm och de senaste vintrarna tycker jag har varir ganska kalla här. Hur gör ni som har såna små och bor i Stockholm. Vad kan man ha på han nu till hösten då det börjar bli kallt? Tänkte köpa en fleeceoverall till hösten, men den lär ju knappast hålla värmen till vintern, ska jag då köpa en till overall, en tjockare till vintern? Han har en jätte fin åkpåse till vintern, en med fårskinn, räcker det då att han har en fleeceoverall på vintern? Tycker det känns lite lite speciellt om jag måste ta upp han från vagnen när det är minus grader.

Hur hade ni gjort? vad ska ni ha på era små nu till hösten och vintern?

Är han 6 månader nu?? Min son är född i slutet av april 2010. Jag hade först en WS overall från Po.p en sån Flecceoverall som vi hade på hösten och när det inte var jättekallt på vintern. Sen köpte jag en riktig vinteroverall från Po.p billigt på blocket och den användes jättemycket, en sån babymodell med 2 dragkjedjor, hade en i strl 74 och då hade jag en normalstor bebis. Då satt den bra och sonen kunde åka lite pulka och sitta i snön utan att frysa. Till detta hade vi vinterfodrade tossar på fötterna från Po.p och vinterhandskar även dem från Po.p, tradera är kanon måste jag säga, då fick jag det jag ville ha med det blev inte så dyrt.
  • tessan27

Såhär var han klädd när han var ca 10 månader,då hade han även Kavatskor på fötterna som vi redan hade hemma , kvar efter storasyster.
  • Mila11

Tessan:

Vilken sötnos du har :)

Ja min lilla kille blir 6 månader nu på fredag :) Ska nog göra som du gjorde, köpa en fleeceoverall och en tjockare till vintern, när snön kommit :)

Tack för tipset om tradera, det är ju kanon, där ska jag kolla :)

• Indianica

Om han ska sitta ute i snön behövs ju mer än fleece, då behövs vattentät overall.

Men ska han ligga i vagnen kommer han ju koka i en väldigt vadderad overall i sin åkpåse och kanske en filt över, så långa stunder lär du inte behöva ta upp honom ur vagnen, om han nu inte sover väldigt dåligt i sin vagn?

Det viktiga är att han har bra på huvudet och vantar som inte får att pilla loss

Jag skulle nog hellre välja att ha en fleeceoverall och så ta med en tjock kofta om det är riktigt kallt när jag går ut om han skulle vilja vara i famnen en längre stund. Min erfarenhet rä att de håller sig i vagnen vintertid när de är så små

Men ska du klär honom i tjock overall får du nog skippa den tjocka åkpåsen. Små bebisar blir lättare för varma än för kalla vintertid i sin vagn.

• Linda91

Vi köpte underställ i 100% ull från Joha hos något som hette upto12 förra vintern. Var kalas att ha under. Inte sticksigt heller. De hade mysiga vinteroveraller från Lindbergs oxå.

• Genuin

Om du har honom i tjock åkpåse skulle jag haft en fleece och en vindtät vinterjacka. Overall blir för varmt men det är bra att skydda överkroppen som inte alltid kommer att vara helt nerstoppad i åkpåsen, särskilt inte när han sitter upp.

Svar på tråden 6 månaders bebis, vad ska jag köpa för overall till vintern?