• Anonym

Normalt pendlingsavstånd?

Om man är arbetslös, så måste man ju söka alla tänkbara jobb. Men man ska också ta hänsyn till vad som kan klassas som "normalt pendlingsavstånd". Vad är då normalt pendlingsavstånd? Jag har precis hittat ett jobb, som jag misstänker att jag "borde" söka. Men är det rimligt att pendla 5 tim/dag? (2½ tim enkel väg) Att åka hemifrån före kl. 6 på morgonen och komma hem mellan 18-19 på kvällen, och dessutom ha ytterligare 10 tim/vecka kvar att jobba. Är det rimligt?

• Svar på tråden Normalt pendlingsavstånd?
  • zygoma girl

Du kan inte veckopendla då? Och korta av arbetsveckan så du jobbar in tex fredagen?

2,5 h enkel resa är mastigt, jag åker det 1-2 dag/vecka och det räcker. Jag skulle inte vilja göra det under längre tid (därför veckopendlade jag när jag behövde vara där 5 dagar/v tidigare).

• Anonym

Nej, veckopendla är inget alternativ alls. Jag har två barn att ta hand om på hemmaplan.

Behöver jag nämna att jag faktiskt inte alls vill ha jobbet. Men jag funderade mest på om AF anser att det är ett lämpligt jobb att söka...?

• Barbabok

Lämplig pendlingstid är att vara frånvarande från hemmet upp till 12h/dag.
    Sen kan de förstås kräva att man avjälper hinder för att kunna veckopendla/flytta mm men det var inte frågan

• Anonym

Sök inte om du inte blir anvisad.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-04 23:08:10 följande:
    Sök inte om du inte blir anvisad.
    Det är så det är va? Om man inte blir anvisad ett jobb, så kan de inte säga att man gjort fel om man inte har sökt det?

Allmänt tillägg: Jag vill ju gärna ha jobb, men just det här jobbet är bara ett tillfälligt vikariat (så det lönar sig inte att ens fundera på flytt etc.). Men det måste fungera med transporter. Jag har inget körkort och vi bor utanför stan = dåliga bussförbindelser! Men jag håller på med körkort. Och om jag måste ta ett jobb med de pendlingstiderna, så hamnar jag i ett moment 22. Då finns det nämligen ingen tid att fixa körkortet...som jag behöver för att få ner tänkbara pendlingsavstånd.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-04 23:16:48 följande:
    Det är så det är va? Om man inte blir anvisad ett jobb, så kan de inte säga att man gjort fel om man inte har sökt det?

Allmänt tillägg: Jag vill ju gärna ha jobb, men just det här jobbet är bara ett tillfälligt vikariat (så det lönar sig inte att ens fundera på flytt etc.). Men det måste fungera med transporter. Jag har inget körkort och vi bor utanför stan = dåliga bussförbindelser! Men jag håller på med körkort. Och om jag måste ta ett jobb med de pendlingstiderna, så hamnar jag i ett moment 22. Då finns det nämligen ingen tid att fixa körkortet...som jag behöver för att få ner tänkbara pendlingsavstånd.
    Ja, de kan bara börja trixa med din a-kassa eller andra ersättningar om du inte söker anvisade jobb. Säg att du trodde att detta jobbet hade för lång pendlingstid och be om ursäkt om din handläggare klagar. Jag tror dessutom att detta jobb ligger lite för långt bort för dig utan körkort för att de ska kunna kräva att du söker det.

Oroa dig inte.
  • Anonym
    Barbabok skrev 2011-09-04 23:08:05 följande:
    Lämplig pendlingstid är att vara frånvarande från hemmet upp till 12h/dag.
    Sen kan de förstås kräva att man avjälper hinder för att kunna veckopendla/flytta mm men det var inte frågan
    Men räknar man då med hela arbetstiden i de 12 timmarna? Anledningen till att jag frågar är för att jag söker jobb som lärare, vilket även omfattar 10 timmar förtroendetid/vecka. Ska man först vara borta 12 tim/dag hemifrån och sen jobba ytterligare 2 tim/dag (snitt).
  • Barbabok
    Anonym skrev 2011-09-04 23:19:50 följande:
    Men räknar man då med hela arbetstiden i de 12 timmarna? Anledningen till att jag frågar är för att jag söker jobb som lärare, vilket även omfattar 10 timmar förtroendetid/vecka. Ska man först vara borta 12 tim/dag hemifrån och sen jobba ytterligare 2 tim/dag (snitt).
    Ingen aning, men de räknar på 3h/dag pendling i snitt, om de är ett absolut krav vet jag inte. Hittade denna info på AFs hemsida förut. Normal tid i arbete 8h, 1h lunch/rast, 3h pendling.
  • Anonym

är du anvisad jobbet?

åk på intervju men gör inte så bra ifrån dig.. säg att du inte kan allt de kräver så bra , säg det är mycket vab, du blir lätt smittad av barnen, du hann inte med arbetsuppgifterna fullt upp på ditt andra jobb vill ha ett lättare  jobb etc..

• Anonym

Tack för era svar! Jag är inte anvisad jobbet (jag har aldrig blivit anvisad jobb någonsin, eftersom AF litar på att jag faktiskt klarar av att söka tänkbara jobb ändå. Desssutom brukar jag inte vara arbetslös särskilt länge mellan jobben.), så jag tänker inte söka det.

Svar på tråden Normalt pendlingsavstånd?