• Jenntan

Min 2 åring vill inte äta

Jag har en tjej som fyller 2 år om en vecka och hon har börjat säga nej till att äta. Jag får i henne typ en tugga av smörgåsen till frukost, har provat ge henne olika saker som gröt, fil, yoghurt, men inget funkar hon vill inte ens smaka. Känns så hemskt att skicka iväg henne till dagis med tom mage :( Däremot dricker hon massor, antar hon dricker sig mätt, har försökt ge henne maten före dricka åxå, men funkar inte det heller, hon vill bara dricka.
    De säger att hon äter bra på dagis iaf, och på kvällarna när det är dags för middag äter hon bara om hon får titta på Musse Pigg på tv... Då är det som hon glömmer bort att hon äter...
    Nån som har nåt förslag hur man ska göra?

• Svar på tråden Min 2 åring vill inte äta
  • Girlinthecity

Om hon mår bra och växer, och inte blir sur och grining för att hon inte äter, så ta det lugnt och låt det bero. Om hon äter bra på dagis kanske hon klarar sig på det? Det är ju viktigt att måltiden fortfarande upplevs som något positivt och inte känns som ett tvång eller massor av tjat. Går det bättre om hon är med och hjälper till och lagar maten, eller hjälper till att duka?

Vi har också en son som äter väldigt dåligt, och har alltid gjort, men mår hur bra som helst! Börja inte låta henne äta till Musse Pigg, det gjorde vi, och det är VÄLDIGT svårt att vänja av med =)   

• HelenaH

Känner igen ditt problem, har själv en liten 2-åring här hemma!

Julia började förstå på allvar att ordet "nej" va ett starkt ord och testade det väääldigt mycket vid just maten. Hon är likadan, älskar o dricka! Särskilt mjölk bäljar hon i sig!

Vi gjorde så att när hon sa "nej" (förtjust) och sköt undan tallriken sa vi helt odramatiskt "Nähä", tog undan maten och satte oss till bords och började äta själva, utan att lägga någon vikt vid att hon inte åt.

Då va det inte roligt när hon inte fick någon reaktion eller tjat från vår sida, och då ville hon helt plötsligt ha maten igen;o)

• Aurora Borealis

Min dotter höll också på så länge och vi testade att tjata och allt det. Men nu har vi släppt det, hon äter inga jättemängder mat men är helt normalviktig.
    Nu för tiden försöker vi få henne att smaka bara och då brukar hon äta lite till men nu är hon 4. Jag tror på att bara erbjuda mat och inte tjata utan låta dem äta det som de vill ha.

• thomas55

Har du någon gång hört om barn som svälter ihjäl när det står mat på bordet ?

• Misskicki

Detta är ett roligt fenomen, nästan alla 2 åringar börjar klydda med maten i den åldern. Så ett program om barn med ätstörningar för ett bra tag sen och hon som var expert bekräftade alla mina misstanka.

Det som händer med barn i 2 års ålder är att de utvecklar vad hon kallar det "matfobi" mer eller mindre. Vissa barn märker man kanske det knappt på, men många barn slutar äta som de gjort innan,

Jag  har alltid märkt att nästan alla barn i min omgivning har börjat klydda med maten i den åldern. en alla barn har också överlevt och börjat äta igen senare.

Du ska inte vara orolig, för som ovan skriver så svälter inte barn sig. Servera det som serveras, äter de inte så får det vara, det värsta du kan göra är att laga massa olika saker till dem. men som de skriver här, ingen mat framför tvn, sjuuuukt svårt att bli av med. :) Men jag vet hur frustrerande det är.

Har en son som är 5 nu och han höll på så när han var i den åldern, en dotter som är 1,5 år så jag har det att se fram emot ;)

Svar på tråden Min 2 åring vill inte äta