Första vintern när dottern i början kröp och satt i pulka/vagn hade vi vattentäta tossor på fötterna då kunde hon krypa omkring i snön om hon ville och höll sig samtidigt varm om fötterna. Hon lärde sig gå runt februari, 13 månader gammal, och då fick hon ett par fodrade allvädersstövlar i bra storlek för att hon lättare skulle kunna gå. Vid kallare dagar hade hon ullsockor i om hon skulle vara ute och gå och var alltid varm och go om fötterna.
Så mitt tips är att du till en början har tossor eller liknande så att möjligheten finns att din son kan vara på marken utan att bli blöt om fötterna och sen köpa ett par allvädersstövlar eller liknande först när det är dags och då köpa en storlek som är lagom för stora. Det rekommenderas att man ska köpa vinterskor med 2 cm i växmån när de är så små för att de ska räcka hela säsongen men de är helt omöjliga att gå i så jag skulle nog satsat på 1 cm eller absolut max 1,5 cm större än foten. Då kan foten växa 0.5-1 cm innan de är dags att byta och då är det ändå dags för vår skor. Kanske inte det mest ekonomiska att göra så men jag tycker att det är smidigast för barnet med tanke på att de kan ha svårt med balansen i början när de går och lägger man då på ojämt underlag som snö och ett par stora stövlar ställer till det ännu mer.
Svårt att säga exakt när de brukar ha storlek 19 så jag skulle mätt foten när det är dags för skor/stövlar och köpt utifrån de måtten.