• Lady81

Vilken storlek på vinterkängor??

Hur tänker ni föräldrar där ute? Vilken storlek tror ni min snart 7 månaders bäbis behöver till vintersäsongen? Han har inte börjar krypa ännu (men kommer nog snart verkar det som) och såklart är det ju en bit kvar innan han börjar ställa sig upp och så småningom gå...
    Men vill gärna att han har några kängor nu när det blir vinter och vi är ute, ifall det är så att han är där att han vill stå upp osv.
    Vilken storlek borde jag köpa? Kring vilken ålder har man stl 19 t.ex.? har helt glömt bort detta..
    Hjälp uppskattas! Glad 

• Svar på tråden Vilken storlek på vinterkängor??
  • coloredsnow

Jag skulle vänta med att handla tills det behövs och då köpa en storlek som passar just nu och inte om ett okänt antal månader.

• mmn1

Första vintern när dottern i början kröp och satt i pulka/vagn hade vi vattentäta tossor på fötterna då kunde hon krypa omkring i snön om hon ville och höll sig samtidigt varm om fötterna. Hon lärde sig gå runt februari, 13 månader gammal, och då fick hon ett par fodrade allvädersstövlar i bra storlek för att hon lättare skulle kunna gå. Vid kallare dagar hade hon ullsockor i om hon skulle vara ute och gå och var alltid varm och go om fötterna.

Så mitt tips är att du till en början har tossor eller liknande så att möjligheten finns att din son kan vara på marken utan att bli blöt om fötterna och sen köpa ett par allvädersstövlar eller liknande först när det är dags och då köpa en storlek som är lagom för stora. Det rekommenderas att man ska köpa vinterskor med 2 cm i växmån när de är så små för att de ska räcka hela säsongen men de är helt omöjliga att gå i så jag skulle nog satsat på 1 cm eller absolut max 1,5 cm större än foten. Då kan foten växa 0.5-1 cm innan de är dags att byta och då är det ändå dags för vår skor. Kanske inte det mest ekonomiska att göra så men jag tycker att det är smidigast för barnet med tanke på att de kan ha svårt med balansen i början när de går och lägger man då på ojämt underlag som snö och ett par stora stövlar ställer till det ännu mer.

Svårt att säga exakt när de brukar ha storlek 19 så jag skulle mätt foten när det är dags för skor/stövlar och köpt utifrån de måtten.

• minneli

Det är ju olika vad de har för storlek, min dotter som snart är 2,5 år har lika storlek som min kompis son som är 14 mån.

Mät hans fot när han står på den eller mät på en skoaffär. Hittade en tabell där det står vilken storlek det är beroende på hur många cm foten är...

http://www.dancegymshop.com/files/centimeter.pdf

• Lady81

Åh tusen tack för era svar!! Och minneli, den där listan var ju super!! TACK! Skrattande

• MissAdelaide

Mät foten och gå till affären och mät skor. Hoppas du hittar något. De ska ju vara ganska rymliga när det gäller vinterskor.

Lycka till

• Anne69

Jag tror inte han kommer att vara ute och traska själv i vinter.....så skippa skorna. Till vårslasket kan det vara bra med en sorts galontossor som han kan ha om han ska gegga runt i sandlådan.

Svar på tråden Vilken storlek på vinterkängor??