• KarinGbg

    Skola i Göteborg för barn med Downs Syndrom

    Vår son med DS är 5 1/2 år och går idag på vanlig förskola med en extra resurs till gruppen.
    Han är motoriskt långt framme, mycket social och har lätt att knyta an till andra barn och vuxna. Dock är talet inte så långt kommet och han har fortfarande blöja.
    Vi har fått uppfattningen om att det är vanligt att barn med DS går ett år extra på förskolan och börjar förskoleklass ("0-an")  först när de är 7 år. Vi är dock inte helt  med på den linjen utan tror att det kanske skulle vara bra att gå vidare till skolan till hösten 2012 för att stimulera talet mer. Det känns inte riktigt som någon från vare sig Hab eller statsdelen kan/vill ge råd i denna fråga. Vi får bara rådet att åka runt och hälsa på i skolorna i stadsdelen. Vi har fått veta att han är den enda med DS i vår stadsdel och att han då skulle bli ensam med funktionshinder i sin klass oavsett vilken skola vi väljer. Det känns inte helt bra.
    Många frågor och orosmoln...
    Är det någon i Göteborgstrakten som har några råd eller reflektioner om detta? 
    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Skola i Göteborg för barn med Downs Syndrom
  • Trasselnöt
    http://www.goteborg.se/wps/portal/...... 

    Klicka på länken så hittar du skolor i ditt område med särskola.
    Då kan du välja om din son ska gå i den vanliga klassen eller "särskola".

    Eftersom han har downs syndrom kanske han inte har samma förutsättningar som de andra?
    Särskolan har en egen skolform och om du väljer en grundskola som inkluderar särskolan så kan han få möjligheten att gå i vanlig klass och vissa dagar/tider gå till "särskolan" där dom har lite lugnare schema och fokuserar mer på din son så han verkligen kan få den hjälp han behöver för att utvecklas.

    Men hur allvarlig är hans DS? 
    Nu sitter jag ju här och talar om att det vore bra att kombinera vanlig klass/särskola utan att ha en aning om hur grav DS han har. Hoppas det löser sig iallafall!  
    ★ Bíonn ciúin ciontach ★
  • Trasselnöt
    http://www.goteborg.se/wps/portal/...... 

    Klicka på länken så hittar du skolor i ditt område med särskola.
    Då kan du välja om din son ska gå i den vanliga klassen eller "särskola". 

    Eftersom han har downs syndrom kanske han inte har samma förutsättningar som de andra?
    Särskolan har en egen skolform och om du väljer en grundskola som inkluderar särskolan så kan han få möjligheten att gå i vanlig klass och vissa dagar/tider gå till "särskolan" där dom har lite lugnare schema och fokuserar mer på din son så han verkligen kan få den hjälp han behöver för att utvecklas.

    Men hur allvarlig är hans DS? 
    Nu sitter jag ju här och talar om att det vore bra att kombinera vanlig klass/särskola utan att ha en aning om hur grav DS han har. Hoppas det löser sig iallafall!  
    ★ Bíonn ciúin ciontach ★
  • Zkruttan

    Hej!
    Vi är i samma sits förutom att vår tjej fyller 6 på fredag och redan har börjat förskoleklass! Jag tror inte att han blir ensam i klassen med funktionshinder men kanske ensam om DS För vår del känndes det helt naturligt att hon följde med sina kompisar från förskolan upp till förskoleklassen och fritids. Om han börjar "0:an" ett år senare, hur ser gruppen ut då? Blir det någon skillnad?

    Lycka till! 

  • Gorban

    Vi har varit igenom i princip samma sak. Vår son med DS fyller sex år nu i höst och har precis börjat 0:an. Han är inskriven i särskolan och är inkluderad i en föräldrakooperartiv Montessoriskola som har F-9. Han har 100 % resurs både i skolan och på fritids. Resursen består till 80 % av en ung kille som just gått ut gymnasiet och resten är pedagogtid från de ordinarie lärarna. Nu efter inskolningstiden kan vi konstatera att sonen stortrivs i skolan och personalen tycker att det fungerar fint. Skolan var helt ny för sonen så han kände varken lärare eller elever tidigare. Hans nya klasskamrater har snabbt accepterat honom. Han är dessutom den enda med DS på skolan. Det finns ytterligare några barn med t ex autism på skolan. Vår son har varit sen i sin motoriska utveckling och hans tal är inte så utvecklat och väldigt otydligt. Han förstår det mesta vi säger och han tecknar en hel del. Vi har skaffat en ipad till sonen som han har med sig till skolan. Han spelar och övar med pedagogiska appar. Vi använder också en app som heter Awsome Note som iDagbok. Personalen skriver vad sonen har gjort och tar bilder med ipadens kamera. På kvällen kan vi sedan prata om dagen som varit med vår son. Innan vi bestämde skolform för vår son hade vi ett antal nätverksmöten där vi bjöd in förskolan, hab, kommunen, en del släktingar osv. Jag och min fru gjorde studiebesök på ett par skolor, bla på särskolan. Särskolan hade bara elever i träningsskola och rektor sa själv att de inte kunde erbjuda en kommunikativ miljö. Vi har hela tiden haft uppfattningen att sonen mår bäst av att umgås med vanliga barn och lära sig av deras beteende. Dessutom innebär hans närvaro på en vanlig skola att mångfalden ökar och det gynnar alla på skolan. Allternativet att låta sonen gå ett extra år på dagis fanns också men vi övergav det tidigt. Nu när sonen är med och hämtar lillasyster på dagis är jag väldigt glad att han inte fick stanna kvar på dagis. I skolan leker han en hel del med de äldre barnen på rasterna och han är väldigt intresserad av att titta på de äldre barnens skateboards, mopeder, sparkcyklar osv.

Svar på tråden Skola i Göteborg för barn med Downs Syndrom