• Anonym (Mattant)

Jag vill bli mattant!

Jag är anonym av den enkla anledningen att jag inte vill att min arbetsgivare ska veta att jag suktar efter nytt jobb.

Jag undrar främst HUR man blir mattant? (på dagis/skola) Behöver man någon utbildning?
    Hur ser arbetstiderna ut och vad tjänar man?

Jag har aldrig jobbat med mat tidigare. Men känner att jag borde hitta ett nytt jobb och något som man kan jobba med länge om man vill..

• Svar på tråden Jag vill bli mattant!
  • Anonym

Är ju en fördel om du har erfarenhet av liknande jobb. 
    Annars kan du väl ringa o fråga olika arbetsplatser om de behöver folk? Vänd dig till kommunen och prata med ansvarig för kommunala kök....

• Anonym

Arbetstider är ju förmodligen vanlig dagtid

• Anonym (hm)

du bör ha utbildat dig till kock/kokerska, vilket du kan göra på komvux.

Yrket är inte vidare glamoröst, men du jobbar dagtid och det är väl helt OK lön. 

• Anonym (Kokerskan)

Jag är en kommun anställd kokerska som jobbar på en lågstadie skola. mina tider är 7.30-14.30 jobbar 75%

På heltid tjänar man ca 20.200:- 

Dom vill att man ska ha någon storköks vana eller utbildning oftast, men hör av dig till din kommun och säg att du är intresserad så kanske du kan börja o diska eller gå brevid, eller nåt annat       

• Anonym (Mattant)
    Anonym (Kokerskan) skrev 2011-09-05 12:09:39 följande:
    Jag är en kommun anställd kokerska som jobbar på en lågstadie skola. mina tider är 7.30-14.30 jobbar 75%

På heltid tjänar man ca 20.200:- 

Dom vill att man ska ha någon storköks vana eller utbildning oftast, men hör av dig till din kommun och säg att du är intresserad så kanske du kan börja o diska eller gå brevid, eller nåt annat       
    Ok!

Är det stressigt och varmt? Skadar man sig och bränner sig ofta?

Idag får jag ut runt 14300 kr/mån ge och ta ett par tusenlappar. Det klarar jag mig absolut på.

Jag tycker mattant verkar vara en trevligt yrke, men det beror väl såklart på vilka man arbetar med också!
    Jag älskar att greja och dona och förbereda saker. Stress och deadlines har jag inga problem med heller.. 
  • Anonym (Kokerskan)

Beror på vart man är, vi har 260 barn som vi lagar mat till, vissa dagar är värre än andra det är ett väldigt trevligt jobb, trivs jätte bra på min arbetsplats. Har varit på förskolor o lagat mat till 30-40 barn också, det är mindre stressigt På sommarn är det varmt för man får inte ha dörrar o fönster öppna av "skadedjur skäl" har jobbat i 4 år och aldrig "peppar peppar" skadat mig illa. Lite skär sår och brända finger toppar är vad man får räkna med har man grundkunskaper när det gäller knivar o ugnar så är risken inte så stor

• fjonkan

Jag har jobbat extra som ekonomibiträde och det var verkligen jättekul. I kommunens storkök lär man sig att samarbeta och att varje person har en speciell uppgift för dagen,ungefär som på restaurang. På de mindre som dagis kan man ha både köket och städ helt själv och då lär man sig massor. Hålla koll på antal barn till frukost som man lagar själv,lägga upp trevliga skålar med mat till varje avdelning osv. Hur kul som helst. Ring din kommun och hör efter så du får veta vilket behov dom har.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise
Svar på tråden Jag vill bli mattant!