• Wry

Utan blöja i stan?

Har en son på två år som är torr dagtid. Det går bra utan blöja både hemma och på dagis, med undantag av en och annan kissolycka. Sånt får man räkna med!

Men hur ska man tänka när man ska in till stan, eller kanske resa bort? Är vi hemma eller i parken kan man alltid kissa i en buske, men inte lika uppskattat att kissa i en port eller på busshållplatsen, kanske. I stan är det ofta glest mellan toaletterna. Vi har ingen bil, och kan inte stanna när vi vill för kisspaus.

Hur har ni gjort? Blöja på när ni åker buss långt, potträningsbyxor, eller nåt annat? Hur har det funkat för er?

• Svar på tråden Utan blöja i stan?
  • såffan

jag hade haft blöja på som extra säkerhet liksom, det innebär ju inte att man inte kan göra sitt bästa för att försöka hinna till en toalett ändå och man slipper kissiga byxor och ett barn som kanske blir ledset

• dogcatbird

Alltså, jag har lärt min son att kissa i en hundbajspåse som jag håller upp. Då häller man ut det när det passar sen. Perfekt på semester i en storstad. Man kan gå undan lite och inte efterlämna spår!

Men det kanske bara är jag som har hundbajspåsar till allt?

Tyvärr inser jag att det blir svårare för min dotter att göra samma. 

• Helena77

När våra har blivit torra har vi direkt slutat med blöja och då aldrig använt några.Våran äldsta var 2 år 9 månader och dom andra 3 har varit torra när dom fyllt 2 år.

Har vi åkt ner på stan har dom varit utan blöja och när dom behövt gå på toa finns ju alltid McDonalds,Max,Burger King eller andra restauranger i närheten och så finns det ju oftast offentliga toaletter i galleriorna.

Nu åker ju vi oftast bil men dom gånger vi åkte buss har vi sett till att dom kissat så nära inpå innan vi gått på bussen.    

• Helena77

Alla våra har varit på sitt säkra med att när dom slutat med blöja SKA dom INTE ha någon blöja så vi har aldrig kunnat ha ifall att blöja på...kanske därför det gått så smidigt kanske...

• dogcatbird

Alltså i första hand går man ju till en toalett, men har man med sig en liten hopvikbar potta tar man ju hellre det än att han kissar på sig.

• WimZy

Jag har en liten PET-flaska med mig som min son kan pinka i.

• Wry

Tack för svar!

Nu har ju vi en bit till stan, det kan lätt bli 30-40 minuter på buss (inklusive eventuella byten), så även om man kissar innan man kliver på finns det ju risk för olyckor.

Annars håller jag med Helena77, går inte gärna tillbaka till blöja.

WimZy skrev 2011-09-05 14:30:55 följande:
    Jag har en liten PET-flaska med mig som min son kan pinka i.
    Det kanske vore en idé! Hundbajspåse lät också smart, men detta var nog strået vassare.
  • Wry
    dogcatbird skrev 2011-09-05 11:59:26 följande:
    Alltså i första hand går man ju till en toalett, men har man med sig en liten hopvikbar potta tar man ju hellre det än att han kissar på sig.
    Vart kan man hitta en sån? Babyproffsen?
  • dogcatbird
    Wry skrev 2011-09-05 20:56:12 följande:
    Vart kan man hitta en sån? Babyproffsen?
    Nej, jag menar alltså en plastpåse Hundbajspåse känns ju rätt bra också, eftersom den inte är genomskinlig. Man kan också komma undan med att slänga den i en sådan tunna sen då...
  • miljarden

VI har också en liten burk med oss för säkerhets skull, ifall man varken hittar buske eller toa i tid. Hur det blir i vinter vet jag inte, då är det inte lika enkelt med buskar och burkar. Vår son sittkissar så vi kan inte utnyttja fördelarna med hans maskulina kissfysik ännu.

Hur gör ni i vinter?

• Wry
    miljarden skrev 2011-09-06 11:02:34 följande:
    VI har också en liten burk med oss för säkerhets skull, ifall man varken hittar buske eller toa i tid. Hur det blir i vinter vet jag inte, då är det inte lika enkelt med buskar och burkar. Vår son sittkissar så vi kan inte utnyttja fördelarna med hans maskulina kissfysik ännu.

Hur gör ni i vinter?
    Just så kissar min son också. En burk verkar kanske lite mer lätthanterlig än en plastpåse, då.
Svar på tråden Utan blöja i stan?