• Natulcien

Någon mer som har fått rikligare mens efter graviditeten?

Jag fick tillbaka min mens 9 månader efter förlossningen och har nu haft två menstruationsperioder.

Men jag blöder så hemskt mycket! Förvånad

Innan graviditeten så hade jag världens "lyx-mens", d.v.s. blödde bara 3-4 dagar och så lite att det räckte med minsta tampongen hela tiden, och på nätterna blödde jag knappt något.

Men nu är det både största tampongen och nattbinda på natten, och jag måste dessutom upp mitt i natten och byta!!
    Och på dagarna forsar det också. Och så håller det på 7-8 dagar...

Fler som "drabbats" av detta? Och minskar det efter hand, eller får man dras med dessa jätteblödningar?

• Svar på tråden Någon mer som har fått rikligare mens efter graviditeten?
  • nathali3

Så var det för mig också men det återgick till det normala efter några månader :)

• Natulcien
    nathali3 skrev 2011-09-05 16:56:28 följande:
    Så var det för mig också men det återgick till det normala efter några månader :)
    Hmm...då hoppas jag att det ger sig för mig också då... Glad
  • Muffins i magen

Så hade jag också men det var som värst de första mån. Men det är fortf mer än innan grav. Däremot har jag mycket lindrigare mensvärk nu!

• Natulcien
    Muffins i magen skrev 2011-09-05 19:25:32 följande:
    Så hade jag också men det var som värst de första mån. Men det är fortf mer än innan grav. Däremot har jag mycket lindrigare mensvärk nu!
    Jaha, det låter ju lovande. Då kanske det lugnar sig snart då..?
  • Lovely Rita

Så blev det för mig också. Och nu efter andra barnet har jag mens i ca 12 dagar. Och mycket. Det är som ett dåligt skämt. Räddningen blev menskopp. Märker knappt av det längre.

• Natulcien
    Lovely Rita skrev 2011-09-05 22:32:35 följande:
    Så blev det för mig också. Och nu efter andra barnet har jag mens i ca 12 dagar. Och mycket. Det är som ett dåligt skämt. Räddningen blev menskopp. Märker knappt av det längre.
    12 dagar! Vilket öde! Rynkar på näsan
    Själv funderar jag på P-piller. Men jag ska nog avvakta och se om det minskar först.
  • syntharen

Så hade jag också dom första månaderna efter att mensen kom tillbaka, jag blödde på natten och i 7 dagar och jättemycket, men nu har det blivit bättre, även om det inte är som det var innan jag fick barn.

• trollslända 1

Hmmm,
     jag satt precis här och tänkte skriva samma fråga. Jag födde mitt andra barn i juli, dvs för tre månader sen och fick min första mens i förrgår (då kom det inte så mycket första dagen, men jag märkte att den var på g). Jag snittades den här gången, förra gången födde jag vaginalt och då kom mensen också igång ungefär tre månader efter födseln. Jag har i princip inte ammat någon av gångerna. Jag har aldrig blött särskilt mycket någonsin, kanske i tre-fyra dagar och typ ingenting på natten.
     Igår blödde jag jättemycket! Sen gick jag och la mig klockan 21, vaknade kl. 2 för jag tyckte att det rann, gick på toa och bindan var överfull kan man säga. Bara att byta binda och trosor. Vaknade klockan 6 igen och då rann det ner för benen när jag gick till toaletten! Bindan var överfull igen och det fortsatte bara rinna.  Det kändes jättekonstigt! Dessutom kände jag mig trött trots att jag sovit nio timmar (lyxbebis som sover hela natten:)) förutom avbrottet då jag var tvungen att byta binda. Dessutom har jag förut känt lite mensont men den här gången när det blöder så mycket känner jag typ ingenting, jag hade ont i ryggen inatt men det vet jag inte om det berodde på det eller för att jag sovit i någon konstig ställning, det är inte ovanligt att jag har ont i ryggen när jag vaknar- är överviktig och behöver nog en ny säng. 
     Jag ringde min barnmorska i morse för att höra om detta är normalt för det känns verkligen inte normalt, men hon har inte ringt tillbaka än. Jag antar efter vad jag läser här att det är normalt, hoppas bara att det inte kommer fortsätta på det här sättet. Rynkar på näsan jag vet ju ännu inte hur länge jag kommer ha mens, men jag hoppas inte längre än fyra-fem dagar. Jag kan inte ens tänka mig 12 dagar mens som någon annan skriver! Blä! 

• Maxbox

Trollslända; det har forstatt så för mig. Hade också mkt mensvärk före jag fick barn, men efter första barnet så blödde jag bara mer och längre men ingen värk. Den här gången har jag värsta PMS:en och smärta i samband med ägglossning + lite ont första dagen på mensen. Tänker att det kanske finns nått bra preventivmedel (hormonspiral) som kan minska mensen.

• lastchristmas

Japp, fick väldigt riklig mens efter barnen. Nästan så jag knappt vågade gå ut trots dubbla skydd.... min räddning blev en hormonspiral. Nu har jag fortfarande en blödning varje månad men så liten att jag i princip skrattar varje gång. Räcker med en binda eller t.o.m. ett trosskydd. Dessutom är det ett väldigt säkert p-medel (jag har lätt för att bli gravid och vill INTE ha fler än på ett par år), bekvämt och man slipper tråkiga kondomer. Rekommenderas !  (dock tog det nästan ett år innan blödningsmönstret blivit stabilt så räkna med att det är hattigt och håll ut)

• alexander2011

Jag fick min första mens den 10:e efter förlossningen och jag blöder än. de 8 första dagarna blödde jag knappt alls,klarade mig med tunna bindor o nu de senaste dagarna fick jag sån fruktansvärd mensvärk o blödde sen som satan tills idag eftermidag/kväll verkar det ev minska igen eller så är det en stunds uppehåll som vanligt tills det kommer massor igen. är det vanligt att kanske blöda i 2 veckor?

Svar på tråden Någon mer som har fått rikligare mens efter graviditeten?