• LillaSnigel

Det här med avslag ?

Fick barn för 15 dagar sen, och har fortfarande lite avslag kvar. 

Sitter och försöker få fram (googlar såklart) om det är ok eller inte att bada hemma i badkaret eller inte.. 

Endel säger att det är ok om man badar hemma och har gjort rent badkaret först, finns även dom som har fått ett ok från BB och BM.

Ja och självklart så finns det en heldel som säger att man absolut inte ska bada förän man har varit på efterkontroll.

Vad jag kommer i håg när jag hade fått min son (8 år sen) så badade jag fast jag hade avslag kvar, och det funkade fint..

Så hur har ni gjort ? 
    / eller hur skulle ni göra ?              

• Svar på tråden Det här med avslag ?
  • La Lola

Jag skulle ha badat.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • LillaSnigel
    La Lola skrev 2011-09-05 17:18:48 följande:
    Jag skulle ha badat.

det svaret gillas... Är ju galet bad sugen
  • En Åsa

Jag födde för tre veckor sedan, BM på förlossningen sa att jag inte skulle bada så länge jag har avslag.

• LillaSnigel
    En Åsa skrev 2011-09-05 17:23:34 följande:
    Jag födde för tre veckor sedan, BM på förlossningen sa att jag inte skulle bada så länge jag har avslag.

Jo det var väl det dom sa till mig oxå..

Men närman ser att det finns andra barnmorskor som säger att det är ok, så funderar man lite hur "farligt" det är att bada..   
  • En Åsa

Javisst, och säkert är det en väääldigt liten risk att man får en infektion men de måste varna för det ändå. Jag har inte badat fast jag verkligen längtar men då är jag en fegis också.

• Fridaa87

Jag tror det ä'r bad i sjöar och badhus man ska undvika.. och skumbad hemma i badkaret ska man också undvika för det kan orsaka UVI

• Fridaa87

Förresten ska tillägga också att det är just "stillastående" vatten som gör att man kan få infektioner... när man duschar så strålar ju vattnet. jag skulle nog väntat ett par veckor till faktiskt..

• såffan

jag skulle tävttat noga med diskmedel först, sen skulle jag inte badad om jag hade varit en sån som hade lätt för att dra på mig infektioner...

• Louella

Här i England "får" man bada nästan direkt efter förlossningen och har aldrig hört om någon som fått problem av det.

• LillaSnigel

Tack för svar

Pratade med BM i dag och hon tyckte att det nog inte var ngn fara om man gjorde rent riktigt och inte satt allt för länge...

Så det blir att sprita av o ett 10 min bad

• Alcea

Jag badade utomhus efter en månad och var lite smått orolig för underlivsinfektion, men fick mjölkstockning istället :) Tror det är aningens överdrivet det där med att inte bada, så klart vill sjukvården ha marginaler på alla sina rekommendationer. Så ja, jag skulle ha badat!

• jenapen

Har pa Irland sa min barnmorska till mig att bada nar jag lamnade BB, da det kunde lindra, komiskt hur olika det ar mellan olika lander.

• LillaSnigel

Ja det är underligt vad olika det är lite överallt

Men jag badade iaf, o än lever jag   

Svar på tråden Det här med avslag ?