Vad gör man hos narkosläkaren?
Inför min förlossning har jag fått veta att jag kommer bli kallad av narkosläkare i förebyggande syfte, på grund av min övervikt.
Någon som har träffat narkosläkaren av samma anledning? Vad händer där?
Inför min förlossning har jag fått veta att jag kommer bli kallad av narkosläkare i förebyggande syfte, på grund av min övervikt.
Någon som har träffat narkosläkaren av samma anledning? Vad händer där?
Jag har träffat narkosläkaren inför en operation (dock inte graviditetssyfte).
Vi satt ner och pratade typ i 4 minuter om jag var allergiskt mot något och hur mycket jag vägde samt att jag fick ställa frågor om jag hade..
Man träffar alltid narkosen innan operation.
Du kommer dit och får prata om olika bedövningar vid förlossningen, EDA och sånt. Kanske tar de också upp vad som händer vid ev kejsarsnitt.
Det är narkosläkaren som har hand om bedövning och sövning.
Tack för svar!
Wildrat - Vet du vad som skiljer vid KS och bedövningar på en patient med övervikt hämfört med en normalviktig?
Man undersöker och diskuterar vad det finns för möjligheter och risker med smärtlindring/sövning. Ibland rek narkosen en tidig EDA under förlossningen för att vara "på den säkra sidan" om något skulle hända. Ibland kan EDA vara svårt att lägga på överviktiga personer. I en akut situation kan det bli problem om modern måste sövas. Kan vara svårt att ventilera bla.
Läkaren kommer kanske kolla rygg/hals.
Man undersöker och diskuterar vad det finns för möjligheter och risker med smärtlindring/sövning. Ibland rek narkosen en tidig EDA under förlossningen för att vara "på den säkra sidan" om något skulle hända. Ibland kan EDA vara svårt att lägga på överviktiga personer. I en akut situation kan det bli problem om modern måste sövas. Kan vara svårt att ventilera bla.
Läkaren kommer kanske kolla rygg/hals.
Jag var på ett sådant möte för ca 2 veckor sedan.
Det hon gjorde var att informera lite om EDA och hon kollade på ryggen med UL, för att se om det skulle gå att sätta eda.