• swjwo

Sjukvårdslagar! Se hit.. Diskussion tack..

Fråga: Du blir uppringd från en klinik i ett annat landsting. De har önskemål om att få journalkopior på en patient som tidigare varit vårdad vid er klinik.

Vilken/vilka lagstiftningar/lagar är aktuell?
    Vad säger lagstiftningen?

Jag har undersökt detta ett tag och kommit fram till patientdatalagen och kap 3 11§ samt kap 4 1§ men jag är numera också även inne på kap 6 1 och 2§ men jag vet inte.

Är jag helt ute och cyklar? Hoppas någon vänlig skäl kan hjälpa mig med mer klarhet i vilka det är. Eller andra.?

• Svar på tråden Sjukvårdslagar! Se hit.. Diskussion tack..
  • Pirum

Sekretesslagen är nog bra att glutta lite i. Både lagrummet där det anges att patientsekretess råder och det lagrum som ger möjlighet att bryta sekretessen.

• swjwo

Patientdatalagen, offentlighets-och sekretesslagen och personuppgiftslagen bör det ju vara på vilka lagar som är aktuella men jag hittar inga passande paragrafer. Svårt text, letar vidare givetvis men någon kanske vet?

• swjwo

Update:
    Offentlighets-och sekretesslagen. Jag valde 6 kapitlet 5 §

6 kap. Utlämnande av allmänna handlingar och uppgifter, överklagande m.m.
    Utlämnande av allmän handling

5§ En myndighet ska på begäran av en annan myndighet lämna uppgift som den förfogar över om inte uppgiften är sekretessbelagd eller det skulle hindra arbetets övriga gång.

Ska se om jag hittar någon paragraf från patientdatalagen och patientuppgiftslagen med. Vad tror ni?

• Pirum

Fråga: Finns det ngra uppgifter i en journal som man får lämna ut enligt 6:5 ovan? Allt är väl sekretessbelagt i en journal? 

Du behöver med hjälp av lagstöd tala om
    att en journal är en allmän handling (som omfattas av offentlighetsprincipen),
    att vården är en myndighet samt
    att sekretess normalt råder för journaluppgifter.

Sedan kommer du in på frågan om sekretess mellan myndigheter. Är vårdgivarna två olika myndigheter eller handlar frågan egentligen om sekretess inom myndigheten?

För varje begrepp du introducerar behöver du en paragraf att hänvisa till. 

Läs hela kapitel 1 i O- och S-lagen, där står vad den innehåller och vad du hittar var. Avdelning 5 som beskrivs ang sekretess till skydd för enskilds förhålllanden är ett hett tips, i synnerhet kap 25 (om jag inte minns fel) som handlar om vården.

Du behöver också reda ut förhållandet mellan O-och S-lagen och övrig lagstiftning. Hur hänger de ihop? 

• swjwo

Jag har bestämt mig för kap 25 i O-och Slagen.. 2§, 13§ och 14 §. Vad tror du om det?

Svar på tråden Sjukvårdslagar! Se hit.. Diskussion tack..