• N o H

Hur ont gör det?

Vår dotter på 6,5 år frågade mig för ett par veckor sedan varför hon inte fick ta hål i öronen. Jag förklarade att visst får hon det, men att det gör ont. Då kom så klart följdfrågan, som jag inte kunnat besvara. HUR ont gör det?

Jag tog hål i öronen för 20 år sedan och minns att det gjorde väldigt ont. Jag hade också mycket besvär med mina, fick infektion osv. Men det är ju längesen nu. Gör det fortfarande lika ont och är det lika besvärligt efteråt?

• Svar på tråden Hur ont gör det?
  • peaches101

Jag tog hål när jag var 13 ungefär, och då tyckte jag inte det gjorde så ont. De använder ju "pistol" och skjuter hålen (oftast). Sedan ville jag inte ha det längre av någon anledning så jag tog ut dom, och nu är jag 21 och tog hål för några månader sedan igen och det gjorde inte ont alls, sved till lite men inte farligt.

• Little me

Gjorde för 19år sedan. Minns det som igår. Det var inte skönt.
    Inte att tvätta och pilla med nya hängen heller

• Busbellan

Jag har tagit några stycken hål i öronen och tycker nog inte det gör ont alls men jag har ganska hög smärttröskel.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Kat91

Skrev samma sak i nån tråd om just hål i öronen på barn häromdagen:

Det gör inte så ont att ta med pistol MEN gör inte det utan gör isåfall hål hos en piercare som gör hålen med kanyl. Pistoler blir aldrig riktigt sterila, personer som får göra "pistolhål" har oftast inte längre utbildning än typ 3 dagar på håltagandet och ofta ingen hygienutbildning. Dessutom trycker pistolen sönder örsnibben medan en kanyl tar bort en litenliten del av örsnibben.

Mina egna erfarenheter av pistolhål i öronen vs kanyl (i läppen iofs) är att det faktiskt gjorde mindre ont med kanyl än med pistol. Hålen i öronen hade jag dessutom bara i tre dagar (gjorde när jag var elva tror jag) då de blev vansinnigt infekterade och varade trots att vi skötte de. Dessutom har jag fortfarande broskkulor i örsnibbarna där hålen satt. Min kusin tog nåt år efter mig med pistol och hennes blev så sneda så örhängena växte ut typ under örsnibben och hon har fortfarande ärr :/ Vänta tills hon vågar göra på riktigt är mitt tips! :)

• Rocket Mania

Min dotters hål växte igen med pluppen inuti. Vi fick åka till akuten och skära ut skiten. 

Trots detta skulle hon ta nya hål några år senare. Det blev bara ett gjort, så ont tyckte hon det gjorde. Då var hon 9-10 år tror jag.

Mina andra barn kommer inte få ta hål någonstans 

• ninagirrl

11 år med pistol och 21 år när jag piercade mig i navel.

i öronen gick det fort och det brännde bara till. 

• minst

Hade emlakräm på dotterns örsnibbar, både på framsidan och baksidan, i 1,5 timme innan håltagning och hon kände absolut ingenting. Hon fick göra hål när hon var 8 år. Gjordes med pistol och har inte haft några som helst problem efter det.

• Upptaget

Jag gjorde mina första hål när jag va typ 5 år. Jag tyckte det gjorde ont, så det blev bara ett hål i ena örat den dagen. Men gjorde i det andra örat ett tag efter, då jag verkligen ville ha hål i öronen.

• N o H

Tack för alla svaren! Får se hur vi gör då.

minst skrev 2011-09-06 01:28:36 följande:
    Hade emlakräm på dotterns örsnibbar, både på framsidan och baksidan, i 1,5 timme innan håltagning och hon kände absolut ingenting. Hon fick göra hål när hon var 8 år. Gjordes med pistol och har inte haft några som helst problem efter det.
    Vad smart med Emlasalva! Finns det att köpa receptfritt på apoteket?
  • Aniko

Jättesvårt att svara på då smärta är individuell upplevelse. Jag fick mina hål när jag var tio med spikpistol och det gk

• Aniko

Gjorde så ont att jag grät men jag är nog smärtkänslig.

Det har dock inte stoppat mig från att ta mer hål (3 hål till i öronen, 1 i naveln och 1 i näsan)

De första hålen var värst.

• 071001

Jag tycker inte att det gjorde speciellt ont. Kan inte minnas smärtan exakt eftersom det är 30 (!) år sen, men jag minns att jag inte tyckte att det var så farligt alls.

• Lovali

ina togs med pistol när jag var 13 år. Jag minns det som en snabbt övergående smärta liknande den om ngn nyper en snabbt med naglarna på armen tex. Sedan hettade/brände örsnibbarna ett par timmar efter. Jag hade tur att aldrig få svårare infektioner.

Min dotter på 9 år skall ta hål imorgon eller i helgen Hon har tjatat sedan hon var 6 år men jag satte 10 årsgräns först men veknade nyligen när lillakusinen fick hål...

Svar på tråden Hur ont gör det?