• telgebo

BB Stockholm eller Södertälje sjukhus, hjälp mig

Jag blir knäpp på mig själv. Var ska jag föda nånstans?

Jag velar mellan att föda på andra sidan stan (Sthlm) eller på sjukhuset närmast Södertälje.

Jag har dock piss minnen från min förra förlossning där men det finns fördelar där bla att man får stanna på BB längre och god mat och nära hem om man skulle behöva åka in på extra koll med bebis för PKU och så.
    Sedan är det besöksförbud på BB vilket är bra, men annars så finns det inte så mycket bra än det, stressad barnläkare, inte en jävel som brydde sig om att hjälpa mig med amningen utan snacka bara om koppmatning trots att jag inte ville, delade rum med en jobbig kvinna som ville babbla hela natten och höll på och fönade håret och störde hela natten.

PÅ BB sthlm så är jag rädd att bli besviken, att jag hamnar på en BB avd som jag inte vill va på, jag hoppas ju hamna på hotellet med eget rum, sedan långt för återbesök till andra sidan och dessutom 1 vårddygn på BB känns helt åt fanders fel för mig. Jag kommer inte att vara redo att som ensamstående mamma att åka hem dagen efter jag fött barn så det är det som gör mig så tveksam.

Hjälp mig.

Min BM kan jag ju inte snacka med heller.

Gravid v.33+1 BF 23/10 Bara 48 dagar dit
  • Svar på tråden BB Stockholm eller Södertälje sjukhus, hjälp mig
  • Pumpkin

Jag skulle ha valt Södertälje, men så har jag bara positiva minnen/erfarenheter från förlossning och BB där också.

Men även om jag inte hade erfarenhet av Södertälje Sjukhus så skulle jag ändå välja det om jag bodde i Södertälje - det är LÅNGT till BB Sthlm och det är kanske inte så kul varken när ungen är på väg eller när h*n är nyfödd att släpa sig dit. Risken finns ju också att du faktiskt blir besviken, eller att du blir hänvisad någon annanstans (inte lika stor risk i Södertälje).

• telgebo
    Pumpkin skrev 2011-09-05 23:20:00 följande:
    Jag skulle ha valt Södertälje, men så har jag bara positiva minnen/erfarenheter från förlossning och BB där också.

Men även om jag inte hade erfarenhet av Södertälje Sjukhus så skulle jag ändå välja det om jag bodde i Södertälje - det är LÅNGT till BB Sthlm och det är kanske inte så kul varken när ungen är på väg eller när h*n är nyfödd att släpa sig dit. Risken finns ju också att du faktiskt blir besviken, eller att du blir hänvisad någon annanstans (inte lika stor risk i Södertälje).
    Jo jag vet att det kan vara fullt på BB sthlm och har man då ställt in sig på att föda där så känner man ju besvikelse så klart och precis som du säger så är det långt och tanken att kanske åka dit på falskt alarm och bli hemskickad kommunalt, eller åka dit för PKU prov med en bebis på 3 dagar hela vägen kommunalt med buss och pendeltåg och tunnelbana t/r känns inte lockande och dels i förkylningstid. Men det som talar för BB Stockholm är att de har hotell BB =eget rum och sedan att det gör sen avnavling och orala K vitamin som jag vill.

På sädertälje finns ingen neo om det behövs, mycket negativa minnen bla sydd utan bedövning, stressiga barnläkare, stressiga snäsiga BM på BB och man kände sig som osynlig och så delade rum med en amma som kacklade arabiska hela jädra natten, fick inte en blund på hela natten och då had ejag fött barn samma dag och var trött men hon tände lampan fönade håret och gud vet allt., stört omöjligt att somna.

Jag är skiträdd att bli lika besviken på södertälje sjukhus som jag var efter förra gången, pallar inte det, men jag är rädd att bli hemskickad från BB stockholm 24 timmar efter moderkakan kommit ut på BB stockholm och att få hjälp med amningen.
  • Lindreas

BB Stockholm är helt underbart! Fantastisk och närvarande personal, härlig och lugn miljö. Eftervården är minst lika bra som själva förlossningsvården. Jag kan varmt rekommendera dem!

• telgebo
    Lindreas skrev 2011-09-05 23:40:56 följande:
    BB Stockholm är helt underbart! Fantastisk och närvarande personal, härlig och lugn miljö. Eftervården är minst lika bra som själva förlossningsvården. Jag kan varmt rekommendera dem!
    Är man garanterad plats på hotell BB efteråt? Jag är omföderska.

Men skulle du välja BB stockhom även om du bodde i Södertälje och inte hade bil och ingen möjlighet att nån kan köra dig förutom taxi då?
  • Lindreas

Ja, det tror jag man är! Svår fråga, jag vet faktiskt inte. Det är ju en bit att åka...

• telgebo
    Lindreas skrev 2011-09-06 00:01:59 följande:
    Ja, det tror jag man är! Svår fråga, jag vet faktiskt inte. Det är ju en bit att åka...
    Jag har nämligen hört att BB Stockholm har öppnat en BB avdelning på plan 4 i samma hus och jag vet inte alls vilka som hamnar där och hur det fungerar heller. Hur väljer dom vilka som ska vara på eftervårdrummen på avdelningen som förlossningsrummen är på och vilka som ska till plan 4 och vilka som ska till hotell BB? Får man önska själv eller vad?

Jo det är en bit att åka och det är mycket det som får mig att fundera och då känns södertälje bättre, men där ifrån har jag mina jobbiga minnen av min förlossning och BB tid.

BM är ju inte mycket till hjälp heller, hon har ju jobbat på södertälje och tycker att det bara finns det sjukhuset och kan inte förstå alls.
  • Pumpkin

Om förlossningen går bra kan du ju få rum på BB+ i Södertälje, då får du ju eget rum? Vi fick eget rum även på vanliga BB. Eller ja, det var egentligen en tvåsal, men trots att det var fullt på BB fick vi använda det som ett privatrum.

Jag tyckte personalen var fantastisk, både under förlossningen och på BB (det är iofs samma så det kanske inte är så konstigt) och så bedövad som jag var när de sydde - det var nästan läskigt, kände verkligen ingenting.

Usch jag tycker så synd om dig som upplevt det så dåligt och att du inte kände att du fick det stöd du behövde, men jag har faktiskt bara hört positivt om Södertälje annars. Du måste ha haft grym otur! När födde du?

• Empiiis

Huddinge då?

Inte alltför långt bort och jag tycker iaf att detvar jättebra.

Jättebra barnmorskor, fick hjälp med amningen (behövde mer men jag sa ju inget så mitt fel) bra läkare. Vi stannade på BB i 5 dagar.  

• tovelove

Hej Hej Här kommer ännu ett tips!: Jag tycker BB stockholm, min vän var där i veckan hon fick "hotell rum" och fick stanna i 2 nätter,

Men... Jag skulle välja södra BB.
    Hoppas du blir nöjd! 

• Isabelle82

Har du ingen möjlighet att besöka fl på Södertälje å prata igenom din kommande fl? Med tanke på din senaste fl upplevelse borde de ju vara öppna för det.
    Kan inte din bm ordna det bra för dig så maila eller ring fl direkt å fråga.

Svar på tråden BB Stockholm eller Södertälje sjukhus, hjälp mig