• oliversykes

Bo i norge? lägenhet? dyrt?

Hade tänkt ta mitt pick och pack och flytta till norge i en kortare period.
    Mest för att samla på mig gott med pengar för att sedan ha råd med en
    resa till ett varmare land, Australien! Nu till min fråga; vart hittar man ett
    place att bo på? BILLIGT.
    Vad kostar mat? Är det lätt att få jobb? Tjänar man SÅ bra som alla säger
    eller är det knappt någon skillnad? 

• Svar på tråden Bo i norge? lägenhet? dyrt?
  • katalysator

Alltså... Man tjänar bra, men i gengäld är det svindyrt att bo och svindyrt att leva. Enda skälet till att det är "så bra som alla säger" och ger en möjlighet att samla på sig gott om pengar är om man typ bor i en skrubb, lever på pasta och inte gör något annat än att jobba i ett par månaders tid. Om du roar dig när du är där eller lever som du gör hemma så kommer du bränna pengarna lika snabbt som du gör i Sverige.

• Ilon 11

Du finner ett place att bo på www.finn.no eller www.hybel.no
    Det kostar givetvis, men bo i kollektiv kan man ju om man vill det och betala kanske 3000-4000 i månaden.
    Ja det ær lætt att få jobb, beror ju givetvis på bransch du ær i. Restaurang, serviceyrken skriker efter folk, vården likaså.
    Du tjænar betydligt mer æn i Sverige, så det ær en væsentlig skillnad.

Men du får nog rækna med att du inte kan spara mer æn 10-15000 NOK per månad...

• BuoBä

Jag vet bara hur det är i Oslo-regionen, men här går det snabbt att hitta bostad och jobb, i alla fall om man inte är kräsen. Det är vanligt att starta med jobb via bemanningsföretag.

Vill du spara mycket bör du bo i kollektiv och ta ett jobb där det finns möjlighet att ta extrapass och jobba övertid, alternativt ha flera jobb. Mat är är ca 50% dyrare än i Sverige och vissa produkter är dyrare än så, tex kött. Man får bli expert på att leta extrapriser, då kan man hålla kostnaderna nere.

• Bjorne1983

Du kan hitta billiga kollektiv och lägenheter i Norge på Cribs Norge en sida för svenskar i Norge. Du hittar de mesta där. www.cribsnorge.se/bostad-i-norge

Lycka till! 

Livet är härligt men kort, bäst man passar på!
Svar på tråden Bo i norge? lägenhet? dyrt?