gammeltacka skrev 2011-09-06 12:56:11 följande:
En månad efter förlossningen hade jag en förfärlig känsla av att något var på väg ut, skav, svårt att kissa (blev liksom aldrig klar), tyngdkänsla osv. Jag tog mig en titt och såg två stora räfflade bullar (sorry), blev förstås helt knäckt! Grinade bort min födelsedag
Nåväl, fick komma till min BM på ett tidigare besök för att kolla upp det. Hon kallade det förslappade slidväggar (vilket de verkar göra jämt) och uppmanade mig att knipa för allt jag var värd. Första tre månaderna kände jag av det hela tiden, bara av att vända mig i sängen till och med. Men med tiden har det blivit bättre
Från att vid fem månader efter förlossningen vara glad om jag hade stunder utan den obehagliga känslan så är det nu efter åtta månader mycket bättre
Jag känner bara av det korta stunder, inte ens varje dag! Det som hjälpt mig är tiden, knipa (?) och att mensen kom igång efter sex månader. Det ser fortfarande lite galet ut men så länge det känns bättre är jag nöjd!
Experter på området säger att man inte kan knipa bort ett riktigt framfall men att knipa ändå är viktigt för att hålla bäckenbotten i trim.
Det man skall undvika är att inte lyfta tyngre än att knipet går att hålla under tiden man lyfter (inte så mycket i början). Inte springa, hoppa och studsa,! Undvika påfrestning på bäckenbotten med benen isär. Promenera gör det inte sämre även om det känns lite obehagligt. Allt som känns påfrestande skall man låta bli.
Jag tror att hormonerna när mensen kommer igång hjälper till (fast under de första två gångerna var jag katastrofdålig!) Sätter nu mitt sista hopp till att det sista skall försvinna när östrogenhalterna stiger efter avslutad amning när nu det blir.
Lycka till! Kasta inte in handduken ännu
Ohhh, ja kniper. Det ska gudarna veta. Har du upplevt att det har blivit värre efter sex? Vi hade sex i lördags, för första gången ordentligt, innan har vi bara försökt försiktigt men det har inte varit så skönt. Men nu gick det "ordentligt", och dessutom vart ja och tränade i lördags, men försiktigt, och sen vart jag på yoga i söndags. Yogan kan ju inte göra så mycket, tycker man iaf. Men tror att kanske träningen och sexet kan ha gjort att det känns värre.
När kan man börja göra det man gjorde innan då? Ska jag behöva vänta ett helt år, eller längre för att kunna börja springa igen? När är egentligen överhuvudtaget OK att börja med sånt efter en förlossning? Sånt tar de inte upp på bvc inte, och om man frågar så säger de bara: gå du och träna, men du behöver ju inte ta i så du spricker.
uscha, blir så frustrerad=(
Tur iaf att vi inte är ensamma om det här med "slapp slidvägg".
tack för ditt svar=)