• ELHU

Sätta ihop nya kaninungar med vuxna kaniner?

Vi har 2 lejonhuvade vädurshonor som snart blir 1 år.
    Kan man sätta ihop dom med Belgisk Jätte eller liknande? Ungar djur/ungar?

Man kan väl alternativt kastrera våra nuvarande så de lugnar ner sig inför nykomlingarna?
    De kommer gå tillsammans ute i en jättestor hage/bur.

Nån som har erfarenhet att sätta ihop kaniner? Är rädd att de ska börja bråka, bita/ha ihjäl varandra..

Tips nån?

• Svar på tråden Sätta ihop nya kaninungar med vuxna kaniner?
  • Polly

När vår hane var ca 1 år köpte vi en hona. Hon fick vara inne ett tag och möta honom på golvet i dotterns rum. Det blev en del tuffa tag emellanåt, men vi var där hela tiden. Tillslut satte  vi in henne i hans bur som är ute och det har gått så himla bra. Dom sover på varandra, tvättar varandra och verkar ha det hur mysigt som helts.

• ELHU
    Polly skrev 2011-09-06 08:50:23 följande:
    När vår hane var ca 1 år köpte vi en hona. Hon fick vara inne ett tag och möta honom på golvet i dotterns rum. Det blev en del tuffa tag emellanåt, men vi var där hela tiden. Tillslut satte  vi in henne i hans bur som är ute och det har gått så himla bra. Dom sover på varandra, tvättar varandra och verkar ha det hur mysigt som helts.
    Va honan vuxen eller en unge då? Våra 2 vi har skaffa vi samtidigt som ungar o de myser massor ihop.

Vi blev så faschinerade av just Belgisk jätte... som är en jättestor kanin, vikt upp mot 10kg. Jättefina!
    De vi har kanske ligger runt 2kg st :) Att ha raserna ihop är säkert inget problem, utan just att sätta ihop våra vuxna med nya ungar....? Borde gå bra?

Är nån av era kastrerade eller ska ni ha ungar på dom?
    Vi vill inte ha ungar... vi tänkte mest kastrera för att få dom mer anpassningsbara.
  • Tant Herta

Jag har satt i hop nya kaniner med mina honor och min erfarenhet är att det är svårare med ungar, men det går, jag hade en bur som ungen satt i och de andra honorna fick då möjlighet att nosa på nykomlingen ett par dagar, sen släppte jag ut ungen korta stunder så hon fick hälsa på flocken.

Med vuxna honor tog det tre till fyra dagar att få en nykomling att bli accepterad och med ungen tog det en vecka! 

• Polly
    ELHU skrev 2011-09-06 08:58:57 följande:
    Va honan vuxen eller en unge då? Våra 2 vi har skaffa vi samtidigt som ungar o de myser massor ihop.

Vi blev så faschinerade av just Belgisk jätte... som är en jättestor kanin, vikt upp mot 10kg. Jättefina!
    De vi har kanske ligger runt 2kg st :) Att ha raserna ihop är säkert inget problem, utan just att sätta ihop våra vuxna med nya ungar....? Borde gå bra?

Är nån av era kastrerade eller ska ni ha ungar på dom?
    Vi vill inte ha ungar... vi tänkte mest kastrera för att få dom mer anpassningsbara.
    Honan var en unge. Hanen är kastrerad.
  • ELHU
    Polly skrev 2011-09-06 20:37:02 följande:
    Honan var en unge. Hanen är kastrerad.
    Jag har varit i kontakt med ett par djuraffärer för att höra deras version... nån där sa att Vet oftast nekar till att kastrera (??).
    Är inte det valfritt? Man betalar ju liksom..

De sa oxå att det garanterat kommer bli tjaffsigt :(  Slagsmål... men de måste ju oxå göra upp, vem står vart i rangen..

Kanske får avstyra våra planer då :(
  • Polly

Vaddå garanterat? Så behöver det ju inte alls bli. Men man får ju ha en period där man vänjer dom vid varandra. Våra har inte bråkat en enda gång sedan vi satte ihop dom på riktigt. Och kastrera bestämmer man väl själv. Tycker du ska gå till en annan djuraffär.

• Diremone
    ELHU skrev 2011-09-06 20:40:57 följande:
    Jag har varit i kontakt med ett par djuraffärer för att höra deras version... nån där sa att Vet oftast nekar till att kastrera (??).
    Är inte det valfritt? Man betalar ju liksom..

De sa oxå att det garanterat kommer bli tjaffsigt :(  Slagsmål... men de måste ju oxå göra upp, vem står vart i rangen..

Kanske får avstyra våra planer då :(
    Personalen i djuraffärer är tyvärr ofta förvånansvärt okunniga om de djur de säljer..

Många veterinärkliniker brukar dock inte vilja kastrera (hanar) innan de fyllt 6 månader, men det brukar inte vara några större bekymmer =)

Det kan bli tjafs, det vet man aldrig. Bästa är väll kanske att skaffa en hane och låta han bo själv tills han är gammal nog att kastreras och sen introducera honom för damerna. Så hade i alla fall jag gjort =)
  • buffybus

enda jag vet är att det kan bli bråk mellan hanar. 

men om man har en hane o resten honor så borde det väl gå?

jag har kastrerat min hane är ju risk att dem inte klarar sig men min bosse klara sig galant. hade dåligt samvete när jag hämta han o han såg helt borta ut i sin lilla låda men nu ligger han lyckligt bredvid hans tjej berit o dem myser dag ut o dag in.

har själv funderat på o sätta in belgisk jätte nästa sommar. men frågan e om dem stöter bort den? dem stötte bort deras egna bebis som va ensam kvar nu sist men den fick sen ett hem som tur va den fick sitta ensam hela tiden hehe stackarn  

André -08 & Emma -09
  • ELHU

Det gick inget vidare att få ihop kaninerna :(
    De lejonhuvade bor ihop o de belgiska bor med varandra.
    Guud vad de växer, o vad trevliga de är!
    Så kul o se dom!

Svar på tråden Sätta ihop nya kaninungar med vuxna kaniner?