• Sabeltand

När slutar en vanlig förkylning att smitta? (Ska träffa en nyfödd)

Har varit förkyld med hosta och snuva sedan i onsdags. Jag har inte feber eller så. Känner mig ganska kry så när som på allt slem i halsen...

Vet att det är svårt att svara på, men jag undrar om jag smittar på julafton. Ska träffa en nyfödd.

• Svar på tråden När slutar en vanlig förkylning att smitta? (Ska träffa en nyfödd)
  • 1978nettan

tror nog du ska avstå för att vara på den säkra sidan

• CoolJen

Dom är så känsliga, så avstå du.
    Min kille har dragit på sig 4 förkylningar under de senaste 3 månaderna och det räcker med att det bara finns en person som är lite förkyld i närheten.
    Och med tanke på att det är en nyfödd du ska träffa så är det ju ännu värre.
    Hade jag varit föräldern så hade jag blivit arg på den som träffade mitt nyfödda barn förkylt

• uniMog

förkylning smittar så länge du är snorig så jag skulle avstå!

• Sabeltand

Hoppas på att förkylningen försvinner tills i morgon, det känns som om den kan hinna gå över. Jag brukar få vad jag kallar "bondförkylning" med snuva och hosta som oftast går över på 3 dagar.

Är det så att man inte smittar om man inte är snorig????

• uniMog

sabeltand, tja alltså.. det är ju en droppsmitta... så om du hostar eller snorar och råkar få på tex händerna och sen tar på barnet så kan de ju bli smittade.

Så jag säger igen.. jag skulle avstå ELLER hålla mig på behörigt avstånd

• Sabeltand

Klart jag inte tänkter gå om jag fortfarande känner mig sjuk men om jag känner mig frisk så går jag nog. I vilket fall kommer jag inte röra barnet.

• Smajla

Om jag hade varit tveksam hade jag nog stannat hemma..

• CoolJen

de som har smittat min son har INTE rört honom och inte ens varit i närheten, ja iaf. några meter ifrån.
    Hoppas du tar ditt förnuft tillfånga, med RS virus kan det gälla liv.

• Sabeltand

Klart jag inte tänkter gå om jag fortfarande känner mig sjuk men om jag känner mig frisk så går jag nog. I vilket fall kommer jag inte röra barnet.

• Sabeltand

• Sabeltand

oj, det kom visst dubbelt.

• uniMog

Sabeltand, ett förslag är ju att fråga föräldrarna till barnet vad de tycker.

• Sabeltand

Ja, visst ska jag fråga dom. Dom har själva dagisbarn så det florerar säkert redan lite baciller där hemma. Det jag menar är att min förkylning inte behöver vara värre än den snoriga näsa som nyblivna storebror nästan alltid har.

• uniMog

nej det måste den inte men den KAN och av respekt för föräldrarna skulle iaf jag låta bli att träffa barnet eller åtminstone kolla att de tycker att det är ok.

för det räcker som sagt med så lite!!

• Sabeltand

Visst, tack för era svar. Håll tummarna för att min förkylning försvinner BUMS! Annars får jag en väldigt tråkig jul.

• uniMog

då är vi två... ligger här med magsjuka och skulle haft hit halva släkten

höggravid och första julen då min stora dotter är gammal nog att uppskatta julen....

• Sabeltand

Pejgan: stackars, stackars oss och våra familjer. Det är min dotters allra första jul. Vi kanske får fira och ha julstämmning på Annandag jul eller Nyårsafton.

• MikkisPikkis

Har bebisen dagis syskon så kan jag inte tänka mig att det är ngn större fara. Läkaren har sagt så till oss iaf. att bebisen blir sjuk ändå eftersom storsyster kommer hem med massa baciller samt att man hämtar och lämnar de stora barnen...

Fråga föräldrarna och utgå ifrån det!

• CoolJen

förra julafton skulle vi fira med sambons släkt och han blev sjuk. Hans syster hade precis fått barn så han följde inte med, så jag fick fira med hans släkt själv! Visst är det tråkigt men tänk på den lilla bebisen...den kan INTE välja.
    Jobbigt nog bara för den att få lite snuva om inte riktigt förkyld eller RS.

Svar på tråden När slutar en vanlig förkylning att smitta? (Ska träffa en nyfödd)