• rere88

förkyld bebis-vad göra?

Valdemar är 4 1/2 månad och började snora i söndags eftermiddag, rinnsnuva. Nyser mycket, rinner snor och ögonen är glansiga. Vad kan jag göra för att hjälpa han bli frisk? Vad är feber på bebis? Han hade 37.7 igårkväll, har ej tagit tempen idag. I övrigt verkar han vara som vanligt så har nog inga besvär med det men är jobbigt o se honom med rinnig näsa o nysningar. Tacksam för svar!

• Svar på tråden förkyld bebis-vad göra?
  • Vickan I

Se till att han får i sig vätska och kissar som han ska, antar att han (mest iaf) ammar eller/och får ersättning så då får han ju näringen på köpet. Håll koll på tempen, om den stiger så av med kläder så han får hjälp att reglera temperaturen. Håll koll på allmäntillståndet, det är viktigare än den faktiska temperaturen. Olika barn blir olika mkt påverkade av feber. Om du känner dig orolig så ring sjukvårdupplysningen/rådgivningen och prata med dem.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Queenie70

Försök underlätta andningen. Höj upp huvudsidan av sängen på nåt vis. Kanske låta honom sova mot din axel när du sitter upp. Om snoret är mycket segt och besvärligt tycker jag det är bra att hjälpa genom att suga ut med näsfrida och kanske använda koksaltslösning för bebisar. Om det bara är rinnsnuva behöver man nog inte göra så mycket.

• rere88

Tack för tipsen. Han äter både bröst o välling vid måltid . Hur många dagar ska det gå innan man ringer bvc? Han har ju bara varit förkyld 2 dygn så det är väl inte dags o oroa sig än men hur länge kan han vara förkyld utan att det är någon fara?

• Tid för barn 75

Har också en snart 4 månaders som igår drabbats av förkylning. Märker du att din lille kille inte är sig lik och tex. inte vill äta så skulle jag ha åkt in till jourcentral el. liknande. De ska kissa normalt, så kontrollera detta. Vår äldsta dotter var rejält snorig och missnöjd när vi åkte in med henne o det visade sig att hon hade öroninflammation. Du känner ditt barn och lär märka skillnad så att du vet när du ska kontakta vården..

Jag gav dottern 2,5 ml alvedon igår kväll för bättre sömn. Tog inte tempen på henne eftersom hon gallskrek men garderade med alvedon i allafall denna gång. (första gången hon fick alvedon f.ö). Båda döttrarna har grundtemp runt 37,4. Är det över 38,0 så är det feber.

Är det krupp så sätt dig upprätt med barnet i ventilerat rum /öppet fönster. Även ånga från dusch kan lindra.

• Kastrullresan

Troligen behöver du inte alls ringa BVC. De flesta förkylningar går över av sig själva inom någon vecka..

Annars kan man som någon skrev ge lite alvedon om febern är hög om inte annat för att de då bättre orkar äta och på så sätt blir snabbare frisk.
    Svala kläder om de har feber och känns varma.
    Höja under huvudet
    Ev ge koksaltlösning eller näsdroppar
    Härda ut     

Blir barnet dock slött, äter/dricker dåligt eller får svårt med andningen så ska man givetvis ta kontakt med sjukvården.

• rere88

Han sover rätt mycket men det gör man ju när man är förkyld. annars är han som vanligt. :)

• jossemebebis

Jag har fått ett tips (min 7 mån bebis är också förkyld) att hon gärna ska vara ute i den friska luften. Låt henne ligga ute i vagnen. Det är ju också oftast där dem sover som bäst.

Svar på tråden förkyld bebis-vad göra?