• therre
    Äldre 23 Dec 11:46
    8806 visningar
    12 svar
    12
    8806

    Fotbad med massage = Dåligt för diabetiker?

    Jag har hört att fotbad för massage ska vara dåligt för de med sockersjuka, stämmer det? Har nämligen köpt ett år en diabetiker i julklapp Isf varför?

  • Svar på tråden Fotbad med massage = Dåligt för diabetiker?
  • Äldre 23 Dec 11:50
    #1

    hmm ja det är säkert nån som är bättre är jag på detta men jag vet att de har ju dålig blodcirkulation i sina fötter om det är därför,, men det är å andra sidan jätteviktigt attd e sköter sina fötter för de kan lätt få fula sår annrs som inte läker...

  • Moster­Maggi
    Äldre 23 Dec 11:50
    #2

    nämen det låter konstigt? Är det nåt diabetiker ska vara rädda om är det sina fötter, eftersom cirkulationen där ofta blir sämre. Och är det nåt ett fotbad med massage gör, är det att förbättra cirkulationen. Ju.

    Min far var diabetiker och min bror är det - aldrig har jag hörst att fotbad ska vara dåligt? MEN: att själv fila för hårt och klippa naglar snett som kan ge nageltrång och sår och annat - DET är inte bra. MEn fotbad motverkar ju hårda knöliga fötter.

    Nä jag tycker det verkar bra? Vi köpte ett sånt en gång till vår far, han gillade det.

  • Moster­Maggi
    Äldre 23 Dec 11:58
    #3

    Hittar inget om att det skule vara dåligt här?
    www.liv.se/page.jsp
    www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp&a=415

  • Monste­rmamma­n
    Äldre 23 Dec 12:02
    #4

    Det har jag hört också, läste det tom i en bruksanvisning till ett fotbad.
    Däremot har jag noll koll på varför, det kommer jag inte ihåg tyvärr.

  • therre
    Äldre 23 Dec 12:12
    #5

    Monstermamman:
    Vad stod det?

    Man vill ju inte ge det om de skulle vara farligt...

  • Monste­rmamma­n
    Äldre 23 Dec 12:20
    #6

    Det stod nåt om att diabetiker skulle undvika, jag kommer tyvärr inte ihåg exakt eftersom det är ett tag sen jag såg det.. Tyvärr..

    Googlade och hittade det här:
    Hej !
    Jag har köpt mig en fotbalja
    med massage för att kunna
    hålla mina fötter i trim.Jag
    nyligen höftopererad och kan
    alltså inte komma ned till fötterna(och det kommer jag
    kanske aldrig att kunna göra )
    Min fotvårdsterapeut säger att
    dessa fotbaljor inte är bra för
    diabetiker och samma står det
    i instruktionerna till baljan.
    Jag undrar av vilken anledning
    för det har jag inte fått klart
    för mig.Jag har typ-2 diabetes
    sedan 2000 och har inga fotsår
    eller dålig cirkulation.

    Vänlig Hälsning
    Lisbeth
    Svar från Diabetessjuksköterska Gun Olsson:
    Hej och tack för din fråga,
    En fotbalja som även kan ge massage genom vibration rek. ej till den som har diabetes. Anledningen är att den kan ta för hårt och således skada mer än göra nytta.Du som har diabetes speciellt typ 2 diabetes har för det mesta nedsatt känsel i fötterna.
    Ett helt vanligt fotbad utan vibration är helt ok. Du skall ej sitta i fotbad för länge utan ca 5 minuter. Försök att få hjälp med att smörja fötterna.
    Ett tips är att hälla lite fotcreme i en plastpåse som träs på foten och sedan gnida fötterna mot varandra så de blir mjuka och fina.
    Hälsningar Gun Olsson, diabetessjuksköterska

    Hittade det på: www.alltomdiabetes.se/view.asp&expertShow=2364&nocache=nocache

  • Visali­cious
    Äldre 23 Dec 12:22
    #7

    Jag tror att det mest är en friskrivningsklausul. Tillverkaren vill inte ta några risker att bli stämd.

    Eftersom en del diabetiker får problem med nedsatt känsel i fötterna så kan de, om de är ouppmärksamma, ha sår på fötterna de inte vet om. Det är sådana sår som kan förvärras vid fotbad.

    Köpteen vetekudde till min vän som har diabetes, den hade också en sådan varning. Anledningen var att den kan orsaka brännskada om du inte känner hur varm den är.

    De flesta diabetiker har ändå koll och de här varningarna känns lite överdrivna enligt mig

  • Alda
    Äldre 23 Dec 12:48
    #8

    hej!
    jag har diabetes och mina läkare säger att jag får bada fotbad så länge jag inte missköter mig och har sår och infektioner på fötterna.
    gamla människor har oftare dålig blodcirkulation i fötterna och det gör att de har svårare att känna om de blir infekterade och skall isåfall undvika det.

    det är så många "gamla" tankar om vad diabetiker får eller inte får göra.
    ex står det på flera badhus att diabetiker inte får bada i bubbelpool med risk för att få känningar?!? ska det stå varningar för alla människor och sluta så som i USA, varna för varmt kaffe.

    hon kommer bli kanon glad för presenten, för det är alltid viktigt att ta hand om fötterna!

  • therre
    Äldre 23 Dec 14:41
    #9

    tack för era svar! verkar ut som att det ändå är okey att jag ger det. det är till min pappa som har åldersdiabetes och väldigt mycket värk i fötterna såfort han går

  • Äldre 23 Dec 14:49
    #10

    Oj!
    Detta hade jag ingen som helst susning om!
    FL lär en något nytt varje dag

  • therre
    Äldre 25 Dec 19:08
    #11

    ...det kanske är ungefär samma som att man inte får ge barn plastpåsar? bara en varning så man inte blir stämd?

  • Äldre 11 Nov 21:51
    #12

    Har provat allt för mina värkande fötter,inget hjälper  har fotvård på sjukhuset har diabetes sköterska ja allt,men har ständigt värk i mina fötter,vet inte vad som kan hjälpa nu.......

Svar på tråden Fotbad med massage = Dåligt för diabetiker?