• valentina79

pottträna 15 månaders ? va tycker ni ??

hej !  har en fundering ,,
     min dotter är snart 15 månader och på sista tiden så har hon börjat berätta när hon har kissat i blöjan . hon säger "kissa" när hon ska eller har kissat i blöjan . och hon  drar i blöjan och vill gå o byta .
     vi har en potta som hon leksitter i lite då och då men hon har aldrig kissat i den .
     min fråga är ,, är det dags att börja pott träna henne ?  min omgivning tycker att man ska börja göra det men jag tycker hon är lite för ung .

va tycker ni och vad har ni för erfarenheter om ämnet ?

tack

• Svar på tråden pottträna 15 månaders ? va tycker ni ??
  • sallybuse

De är väl klart du kan börja så smått och träna henne att sitta på pottan.När hon visar sånt intresses av att säga till att hon kissat i blöjan.Men glöm inte att ge henne beröm om kissar eller bajsar på den.Du kan prova att sätta fina klistermärke på pottan.De är värt att prova i alla fall o se hur de funkar.Annars får ni ju börja om igen. Mvh Lena från Skåne

• sahara sahara

Tja, jag tycker väl att hon är för liten för att potträna, men inte alls för liten för att börja kissa på pottan.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • mammaNena

självklart ska du göra det, om hon nu verkar medveten om att hon iaf HAR kissat. (tänk va mycket pengar du kommer spara på blöjor ) Började med min dotter när hon v 1 år, det gick jätte bra!

johnsliv.bloggplatsen.se/ en sida om våran muskelsvaga john
  • annamariahelena72

Om hon är intresserad så kör på:) Men,efter egna efrarenheter så har vi skippat potta helt och köpt "toalettsäte" (heter det så??) och gått rätt på toaletten. Kan bli jobbigt med övergång från potta till toalett och är man ute på restaurang eller borta hos nån som inte har potta så kan det bli lite tokigt..:) Lycka till!

• vittra

Varför tycker du att hon är för ung? Det är en alldeles utmärkt ålder att börja vänja dem med att kissa och bajsa någon annanstans än i blöjan. Så kör på är mitt tips! Allra helst när hon är så duktig på att säga till

• vittra
    annamariahelena72 skrev 2011-09-06 11:49:17 följande:
    Om hon är intresserad så kör på:) Men,efter egna efrarenheter så har vi skippat potta helt och köpt "toalettsäte" (heter det så??) och gått rätt på toaletten. Kan bli jobbigt med övergång från potta till toalett och är man ute på restaurang eller borta hos nån som inte har potta så kan det bli lite tokigt..:) Lycka till!
    Känner inte alls igen att det skulle vara några problem för att man börjar med pottan..? Men visst, vi har ju hela tiden haft både potta och toalett som alternativ, och som du säger när man är borta, så toaletten har ju aldrig varit något främmande även om de främst har suttit på pottan hemma. Man ska nog vara väldigt isolerad om barnet tokvägrar toalett bara för att man börjat med potta.
  • valentina79

tack för orden alla ni som svarat .

jag tycker bara det känns så tidigt , eller så är det kanske jag som fortfarande vill att hon ska va liten

hon sitter nästan varje dag på pottan men det är ju mest lek men jag kan ju kanske börja "jobba" lite mer med det .

tack

• annamariahelena72
    vittra skrev 2011-09-06 11:54:09 följande:
    Känner inte alls igen att det skulle vara några problem för att man börjar med pottan..? Men visst, vi har ju hela tiden haft både potta och toalett som alternativ, och som du säger när man är borta, så toaletten har ju aldrig varit något främmande även om de främst har suttit på pottan hemma. Man ska nog vara väldigt isolerad om barnet tokvägrar toalett bara för att man börjat med potta.
    Jobbar på dagis och där har vi inte pottor längre för vi såg att det blev trubbel för en del barn när dom  skulle börja gå på toaletten..så jag gjorde detsamma hemma med min son,funkar kanon:) Men alla får ju såklart göra på sitt sätt:)
  • guldklimpen04

Min son fick en potta när han var omkring ett år. Dock inget tvång utan mer visa vad den var tillför. Efter ett par månader så vägrade han ta på sig blöjan på morgonen. Hade nattblöja under ca 2 veckor som dock var torr så det slutade jag med. Det har väl hänt ett par olyckor men nu är han 7 år och det har funkat toppen. 

Svar på tråden pottträna 15 månaders ? va tycker ni ??