• Älskarlivet

FÅr stora barnet vara på dagis de 10 första dagarna efter syskonfödsel?

Ja hur är det? Måste stora barnet vara hemma de första 10 dagarna efter förlossning eller får han gå på dagis vanliga tider?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-06 15:37
    Vår son är 4,5 år vill jag också säga....

• Svar på tråden FÅr stora barnet vara på dagis de 10 första dagarna efter syskonfödsel?
  • adrift

här på vårt dagis får han va där dem 15 timmarna man får som när man är mammaledig :)

• En Åsa

I Uppsala får barnet gå som det gått innan, dvs heltid om det innan syskonet kom gick heltid, första månaden efter förlossningen.

• Babymama86

Ja det tror jag allt, våran son var på dagis medans pappan hade ledigt och jag var på BB. Dock inte dom första 3-4 dagarna, då var lilleman hos sin farmor och farfar.

• WimZy

I Vallentuna kommun gäller 15 h/v.

• skånegås

Ja det får de, men fundera på om det är lämpligt. Kan vara bra för syskonet att få lära känna bebis också. Och skönt för mamman att ha pappan närvarande då...

• Älskarlivet

Jag ska höra på förskolan men bra att jag fått lite riktlinjer här !

Jag vet att de 2 första månaderna får han ha samma tider som innan (jag har jobbat 85%).

Men jag var lite osäker på just dom 10 första då även pappan kommer vara hemma.

• Älskarlivet
    skånegås skrev 2011-09-06 12:57:07 följande:
    Ja det får de, men fundera på om det är lämpligt. Kan vara bra för syskonet att få lära känna bebis också. Och skönt för mamman att ha pappan närvarande då...
    Håller med! Vi får se hur det blir, han får bestämma lite själv. Men jag måste ändå veta vad reglerna säger så jag vet.
  • Ann-Louise

I vår kommun får barnen vara där 15 timmar i veckan direkt efter födslen. Däremot arbetar jag på en förskola och kan inte rekommendera det. Det är en stor omvälvning i ett barns familj att få syskon, och det kan vara skönt att få stanna hemma några dagar och lära känna den nya familjemedlemmen. Har varit med om alldeles för många gånger då ett barn fått syskon och dagen efter stått på förskolan. Barnet har varit myket ledset och vilset, och det märks att det borde varit hemma istället. Låt barnet landa i att det fått ett syskon och sedan kan det gå tillbaka till förskolan. Pappan är ju hemma under dessa dagar, så det kan vara skönt att umgås alla gemensamt

• Tuffen

Jag frågade inte ens när det var aktuellt för oss. Jag tyckte att det var självklart att storebror var hemma när lillebror kom hem, han är ju en del av vår familj. Varför skulle han varit på dagis och vi andra varit hemma och myst? Nä, jag tycker självklart att barn ska vara hemma de 10 dagarna med nya syskonet. Det kan finnas undantag, men de är nog få. 

Svar på tråden FÅr stora barnet vara på dagis de 10 första dagarna efter syskonfödsel?