• Mrs Chika

    Var hittar jag er andra som är föräldrar till barn från Nigeria?

    Hoppas hitta fler som är föräldrar till barn från Nigeria...eller som väntar barn från Nigeria.

  • Svar på tråden Var hittar jag er andra som är föräldrar till barn från Nigeria?
  • Ajjen

    Här har du en blivande mamma till ett barn från Nigeria. Ska precis börja samla in de sista dokumenten för att få skicka ansökan till Nigeria. Längtar...
     
    Har du redan barn från Nigeria?
       
     

  • Mrs Chika

    Hej ajjen!
    Kul att få kontakt med någon så snabbt:)
    Både ja och nej...på frågan om jag redan har barn från Nigeria. De är inte här än..menjag vet vad de heter och hur de ser ut...deras ålder osv. Jag är nämligen gift med en man från Nigeria och pga av oroligheter fick han fly från hemlandet och har bott i Sverige. Hans barn sedan tidigare äktenskap har bott hos hans syster under hans tid på flykt. Nu har han kunnat återvända till Nigeria och är där just nu. Jag var där alldeles nyss, men vi kunde fortfarande inte träffa barnen :( Det innebär stora risker för alla om min man reser till barnen..tyvärr. Men han återvänder snart till vårt hem i Sverige och så snart allt är ordnat för barnen kommer de också. Deras mamma är sorgligt nog död...så vi kan inte vänta på att få starta vårt nya familjeliv tillsammans. Vår flicka är adopterad från ett barnhem i Nigeria av min man och hans dåvarande fru...pojken är hans bio son. De är 4½ och 2 år 10 mån gamla. Jag är så otroligt tacksam att få bli dessa små barns mamma...jag tänker på dem hela tiden..längtar!
    Även om detta inte blir en vanlig adoption från början, så kommer jag att adoptera barnen senare. men för dem blir ju situationen som för andra adoptivbarn...byte av land, miljö, förluster i bagaget.. Vår flicka minns ju sin pappa väl..men pojken var bara 1½ år när han var tvungen att lämna dem...så för honom blir ju allt nytt.
    Jag tänkte att inte bara för min skull är det bra att hitta fler Nigeriafamiljer...för barnen och för min man också...blir ju en fantastisk möjlighet att stödja de små i deras identitetsutveckling och självuppfattning.
    Var bor ni?
    Vi bor i småland.
    Mvh
    Anna-Maria

  • Chimamanda

    Vi väntar barnbesked från Nigeria. Det finns en grupp på facebook för föräldrar som väntar barn från eller har adopterat barn från Nigeria. Det är en sluten grupp och jag är osäker på kriterierna för medlemskap. Kan återkomma i frågan!

    Annars väntar jag ju också som sagt barn från Nigeria!

  • Chimamanda

    Förresten, vilken speciell situation du TS och din familj är i. Hoppas det ordnar sig till det bästa snart.

  • Mrs Chika
    Chimamanda skrev 2011-09-09 15:14:37 följande:
    Vi väntar barnbesked från Nigeria. Det finns en grupp på facebook för föräldrar som väntar barn från eller har adopterat barn från Nigeria. Det är en sluten grupp och jag är osäker på kriterierna för medlemskap. Kan återkomma i frågan!

    Annars väntar jag ju också som sagt barn från Nigeria!
    Hej! Kolla gärna medlemskriterierna :)
    Härligt att du väntar barn från Nigeria...jag hoppas du snart får barnbesked.
    Jag ska kika på dina litteraturtips och jag tar gärna emot tips om böcker om Nigeria också...ju mer desto bättre.
    Vidare kan jag säga att jag kommer att delta i föräldrautbildning med andra adoptivföräldrar vilket jag tror och hoppas ska hjälpa oss i förberedelserna. Detta är ju inget krav i vårt fall, men jag vill verkligen. Har så länge jag kan minnas önskat att få adoptera barn...ja, långt innan jag blev vuxen fanns denna längtan. Jag tycker det verkar som en fantastisk väg till föräldraskap....så jag är verkligen så tacksam att jag får vara med om detta. Och glad...och lycklig.. :)
  • JP01

    Vi fick idag reda på att vi får göra i ordning ansökan för adoption till Nigeria. Vi trodde att möjligheten att få adoptera därifrån skulle glida oss ur händerna för att maken fyller 40 i mitten på februari, men nu drog det igång. Så vi är glad och lite spända på vad som kommer.

  • KimKatt
    JP01 skrev 2011-11-09 18:56:11 följande:
    Vi fick idag reda på att vi får göra i ordning ansökan för adoption till Nigeria. Vi trodde att möjligheten att få adoptera därifrån skulle glida oss ur händerna för att maken fyller 40 i mitten på februari, men nu drog det igång. Så vi är glad och lite spända på vad som kommer.

    Är du med i vår Facebook-grupp?

  • JP01
    KimKatt skrev 2011-11-10 01:53:00 följande:

    Är du med i vår Facebook-grupp?


    Nope, men blir gärna. Hur beter jag mig då?
  • KimKatt
    JP01 skrev 2011-11-10 09:41:39 följande:
    Nope, men blir gärna. Hur beter jag mig då?
    Du söker upp mig på Facebook (jag inboxar dig mitt profilnamn där) så bjuder jag in dig i gruppen. Det är en sluten grupp med denna sekretess som ett skydd för dem som är med i gruppen. Vi samlar idag över 30 familjer som antingen adopterat från Nigeria, väntar på resebesked på att få åka till det barn som blivit utsedda för dem eller som väntar med ansökan i landet. Medlemskriterium är att man påbörjat ansökan. Det är en kanonbra grupp som kan ge mkt bra info både inför att göra i ordning ansökan eller inför resan. Familjerna är spridda över hela landet från norr till söder. Vi har regelbundna träffar, både mer lokala som en årlig återträff.
  • KarinStjN

    Hej! Jag är ny här och tittade in eftersom jag och min man just fått BB om en liten pojke från Nigeria. Vi väntar resebesked och skulle gärna också vara med i FB gruppen och höra om era erfarenheter inför resan.

    Det känns stort och spännande och Äntligen!

  • Jockelina

    Hejhej!

    Det är inte så mycket info man hittar här på FL om adoption från Nigeria. Jag och min man har sista ET kvar om 3 veckor sedan ska vi påbörja vår hemutredning. Vi planerar att adoptera från Nigeria och har efter måååååååånga misslyckade inseminationer och IVF inget hopp kvar till de sista ET. Vi kommer nog få skicka papprena till Nigeria så fort vi är klara med vår hemutredning tror jag då vi har så mycket köpoäng redan. Jag hoppas jag får vara med i er FB grupp så småningom.

     

  • Hjärtat längtar
    Astrid76 skrev 2012-07-30 19:09:24 följande:
    Vi har också funderat på att adoptera från Nigeria i och med att barnen är ganska billiga. Det enda som bekymrar är om just den negerrasen är speciellt svår att fostra? Jag menar; är de födda djur eller går de att tämja med klassisk västerländsk barnaga?

    Tacksam för svar.

    Kram,
    Astrid 
    Så HIMLA SJUK KOMMENTAR!!!! Ditt inlägg är anmält!!!! Skrikandes
  • Astrid76
    Hjärtat längtar skrev 2012-07-30 20:16:19 följande:
    Så HIMLA SJUK KOMMENTAR!!!! Ditt inlägg är anmält!!!! Skrikandes
    Vad är det du upplever som sjukt?
  • Topcom
    Astrid76 skrev 2012-07-30 19:09:24 följande:
    Vi har också funderat på att adoptera från Nigeria i och med att barnen är ganska billiga. Det enda som bekymrar är om just den negerrasen är speciellt svår att fostra? Jag menar; är de födda djur eller går de att tämja med klassisk västerländsk barnaga?

    Tacksam för svar.

    Kram,
    Astrid 
    Detta inlägg är ju uppenbart ett troll, men lika oacceptabelt för det. Inlägget är anmält!
  • februari72

    Hoppas verkligen att detta grovt rasistiska inlägg plockas bort SNARAST!!!

    Sjukt att ens börja fundera på att gå in på en adoptionssida och skriva sånt, men tyvärr har världen många insnörjda personer på sin yta :( 

  • Katariina

    Så rolig tråd ni skapat.

    Jag tänkte på det du skrev Mrs Chika, om att du är gift med en man från Nigeria. Jag själv är gift med en man från Kenya/Uganda. Är det ett "plus" att en av de sökande är från det landet som man vill adoptera? Att de kan prata språket, förstå kulturen osv...eller spelar det ingen roll?

  • KimKatt

    Hej! Jag är mamma till en kille född i Nigeria. Dessvärre är jag inte så aktiv här på FL längre. Jag är en av 2 admins i en grupp som finns på Facebook. Vi samlar drygt 50 familjer över hela landet som antingen har kommit hem med barn, väntar med ansökan i landet eller som fått barnbesked och väntar på att få resa. Kriterierna för att gå med är att man påbörjat sin ansökan. Gruppen är sluten då vi värnar om familjernas integritet. Man kommer med i gruppen genom att en medlem lägger till dig men man måste då vara vän med den personen på Facebook. Det är en otroligt härlig grupp där man kan få mycket råd och vi har även träffar då och då vilket uppskattas.

Svar på tråden Var hittar jag er andra som är föräldrar till barn från Nigeria?