• Anonym

Kan det vara hemorrojder?

Har aldrig haft hemorrojder så därför jag frågar...
    Det kliar så fruktansvärt mycket i ändtarmsöppningen, har tidigare haft så här men då var det svamp. Det försvann med en tablett man får utskrivet och fick det utskrivet även denna gång, men kliandet har inte försvunnit och det var igår jag tog den tabletten.
    Börjar misstänka om det kanske kan vara hemorojder? När jag tittar ser jag inget speciellt, känner bara ett kliande.. Det gör heller inte ont på nåt sätt, inget som buktar ut eller något. Vad tusan kan det vara? Bara sår man fått? Men borde inte det synas då? Det ser lite rött ut bara, inte speciellt mkt. Och springmask är det inte heller, för detta kliar 24/7 och syns inget i avföringen och jag har inga slemmiga "flytningar" eller vad man ska kalla det för som tydligen kan komma ut om man har mask.

Får väll köra med min Xyloproct salva jag köpte idag och se om det hjälper. man kan ju lätt förlora sitt förstånd när det ska klia hela tiden!! Obestämd 

• Svar på tråden Kan det vara hemorrojder?
  • Anonym

Det låter mest troligt som springmask, det behöver inte synas något i avföringen, det räcker att det finns en mask i analöppningen. Hade det själv för ca ett år sedan.

• Anonym

Har du hemorrojder så gör de ont. Du kan knappt sitta ner på rumpan.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-06 15:29:59 följande:

Det låter mest troligt som springmask, det behöver inte synas något i avföringen, det räcker att det finns en mask i analöppningen. Hade det själv för ca ett år sedan.

Oj hade du? Hur kom du fram till att det var det? syntes det? Hur gick du till väga?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-06 15:32:30 följande:
    Även om man har dom innuti som inte syns utanpå?
  • Anonym

De borde de nog göra. Jag har bara haft hemorrojd sprickor och jag kunde knappt sitta ner på flera veckor,

• Anonym

Symtom

Om man har hemorrojder är det vanligt att:

man blöder från ändtarmen, oftast upptäcker man det genom att pappret blir rött när man torkar sig efter toalettbesök det kliar och svider runt ändtarmsöppningen lite avföring eller slem läcker ut man känner något som buktar ut vid ändtarmsöppningen.
  • Anonym (Smärtfri)
    Anonym skrev 2011-09-06 15:32:30 följande:

Behöver det inte alls göra. Jag fick en under min förlossning som fortfarande är kvar nästan ett år senare och jag har inte haft ont alls och har inga seom helst problem att sitta. Hade inte ens märkt att jag fått en om inte bm sagt något om det efter förlossningen.

Inte för att jag är någon expert på homorrojder men det syns väl om det är vad du har? Det kan inte vara så att tabletten bara tar lite tid att verka? Om du fått tabletter på recept så antar jag att du blivit undersökt?  
  • Anonym
    Anonym (Smärtfri) skrev 2011-09-06 15:39:44 följande:
    Behöver det inte alls göra. Jag fick en under min förlossning som fortfarande är kvar nästan ett år senare och jag har inte haft ont alls och har inga seom helst problem att sitta. Hade inte ens märkt att jag fått en om inte bm sagt något om det efter förlossningen.

Inte för att jag är någon expert på homorrojder men det syns väl om det är vad du har? Det kan inte vara så att tabletten bara tar lite tid att verka? Om du fått tabletter på recept så antar jag att du blivit undersökt?  
    Nej jag blev inte undersökt den här gången, jag ringde bara in och fick mitt recept utskrivet för det var preci såhär det var när jag hade svamp förra gången. Det kliade så otroligt där bak! Så jag antog att det måste vara samma sak igen då.. Men fick 2 tabletter utskrivet och hon sa att hjälper inte den första så ska jag vänta en vecka och sedan ta den andra. Men jag vill minnas att med min förra tablett försvann allt på en gång. Känns så lurt det här... Kan ju inte vara springmask, nåt borde man väll ha sett eller så för att veta att det är de man har. Samma sak för hemorojder, hur små "bär" eller vad ska man kalla det brukar man få som buktar ut? Min öppning ser fin ut, som den alltid gjort. Jag kan inte med mina ögon se någon skillnad iaf. Jag vet inte..?
  • Anonym (Smärtfri)

Men vänta och ta den andra tabletten och se om det försvinner då :) Annars får du väl helt enkelt be dem ta en titt

Svar på tråden Kan det vara hemorrojder?