Kramp och smärtor i nedre delen av magen. Nån mer?
Känns som mitt problem bara blir värre, så imorgon ska jag försöka få tid att ringa och boka tid. Vill bara höra lite andra erfarenheter också..
Jag har sen jag var lite haft magproblem, som kommit och gått. Troligen skulle jag fått diagnosen ibs om jag sökt hjälp för det, har lärt mig leva någorlunda med det så jag har inte känt mej i behov av läkarutlåtande.
Men nu kommer magproblemen allt oftare, och jag har upplevt att de mer och mer följer ett mönster, och symptomen nu avviker lite från tidigare, då jag fick "skov" med dålig mage en gång varannan månad ungefär, kunde även gå längre mellan gångerna.
Jag känner allt tydligare av vad jag tror är ägglossningen, med smärtor på ena sidan, i varierande styrka. Ibland dock på båda sidorna under samma äl, vilket jag tycker är konstigt. Hade de smärtorna för en vecka sen ungefär, vilket stämde bra med äl datummässigt. Kan bli uppblåst och dålig i magen samtidigt, som om tarmarna retas.
Men det fortsätter.. Nu en vecka efter vad jag trodde var äl har jag fortfarande till och från kramper och molvärk i nedre delen av magen. Trodde först det bara var "ibs:en", men det känns inte riktigt så ändå. Att tarmarna är irriterade nu tror jag beror på nåt som inte står rätt till i livmoder/äggstockar, för jag är öm och det hugger i ligamenten precis som vid graviditet. Det är ett symptom som jag haft åtminstone det senaste halvåret, mellan äl och mens.
Kan det vara cystor/endometrios/nåt annat?
Skulle vilja att de utredde om det kan vara endo. Har läst en del och mycket stämmer in. Men är så rädd att bli dumförklarad hos läkaren, och verka inbillningssjuk. Har väl tyvärr inte haft alltför bra erfarenheter de få gånger jag sökt hjälp för nåt. Brukar det vara svårt att bli undersökt för det? Vad jag förstått är det inte den enklaste diagnosen att utreda.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-06 16:18
Ska tillägga att jag fick barn för 5 år sedan, och problemen har ökat gradvis sen dess. Har haft mensvärk sen jag fick mensen, och det har inte ändrats nämnvärt, däremot får jag nu inte bara ont nere i magen vid mens. Även långt uppe, under revbenen. Kan ha väldigt ont i ljumskarna också under hela perioden äl-mensens slut.
Och djupa smärtor vid sex har jag också.