• Anonym (ont)

Kramp och smärtor i nedre delen av magen. Nån mer?

Känns som mitt problem bara blir värre, så imorgon ska jag försöka få tid att ringa och boka tid. Vill bara höra lite andra erfarenheter också..

Jag har sen jag var lite haft magproblem, som kommit och gått. Troligen skulle jag fått diagnosen ibs om jag sökt hjälp för det, har lärt mig leva någorlunda med det så jag har inte känt mej i behov av läkarutlåtande.

Men nu kommer magproblemen allt oftare, och jag har upplevt att de mer och mer följer ett mönster, och symptomen nu avviker lite från tidigare, då jag fick "skov" med dålig mage en gång varannan månad ungefär, kunde även gå längre mellan gångerna.

Jag känner allt tydligare av vad jag tror är ägglossningen, med smärtor på ena sidan, i varierande styrka. Ibland dock på båda sidorna under samma äl, vilket jag tycker är konstigt. Hade de smärtorna för en vecka sen ungefär, vilket stämde bra med äl datummässigt. Kan bli uppblåst och dålig i magen samtidigt, som om tarmarna retas.
    Men det fortsätter.. Nu en vecka efter vad jag trodde var äl har jag fortfarande till och från kramper och molvärk i nedre delen av magen. Trodde först det bara var "ibs:en", men det känns inte riktigt så ändå. Att tarmarna är irriterade nu tror jag beror på nåt som inte står rätt till i livmoder/äggstockar, för jag är öm och det hugger i ligamenten precis som vid graviditet. Det är ett symptom som jag haft åtminstone det senaste halvåret, mellan äl och mens.

Kan det vara cystor/endometrios/nåt annat? 

Skulle vilja att de utredde om det kan vara endo. Har läst en del och mycket stämmer in. Men är så rädd att bli dumförklarad hos läkaren, och verka inbillningssjuk. Har väl tyvärr inte haft alltför bra erfarenheter de få gånger jag sökt hjälp för nåt. Brukar det vara svårt att bli undersökt för det? Vad jag förstått är det inte den enklaste diagnosen att utreda. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-06 16:18
    Ska tillägga att jag fick barn för 5 år sedan, och problemen har ökat gradvis sen dess. Har haft mensvärk sen jag fick mensen, och det har inte ändrats nämnvärt, däremot får jag nu inte bara ont nere i magen vid mens. Även långt uppe, under revbenen. Kan ha väldigt ont i ljumskarna också under hela perioden äl-mensens slut.
    Och djupa smärtor vid sex har jag också.

• Svar på tråden Kramp och smärtor i nedre delen av magen. Nån mer?
  • pruttmamma

Du har inte problem med urinvägledarna, gallan eller njursten?

Men då brukar man ha jätteont i ryggen oxå.

Jag hade vad jag trodde IBS första året sen nu som gravid blommade de ut i gallstena o svullen gallblåsa. De har tydligen en koppling till IBS... Och gör skitont och man får attacker.

Sök läkare omgående än att sitta här å bli nojig!

Sköt om dej!        

• Catox9

Du kan inte vara gravid då? Så som du beskriver hade jag i början av både min första grav och den nuvarande. Har oxå en historia av konstig mage som krånglar mycket..

• Anonym (ont)
    pruttmamma skrev 2011-09-06 16:18:21 följande:
    Du har inte problem med urinvägledarna, gallan eller njursten?

Men då brukar man ha jätteont i ryggen oxå.

Jag hade vad jag trodde IBS första året sen nu som gravid blommade de ut i gallstena o svullen gallblåsa. De har tydligen en koppling till IBS... Och gör skitont och man får attacker.

Sök läkare omgående än att sitta här å bli nojig!

Sköt om dej!        
    Nej inte det.. möjligen gallan, men hade mer problem med det förr. Ibland får jag ont i ryggen när jag ätit nåt olämpligt. Men nu känns det som något annat.

Ska göra det, men bokningen har inte telefontid förrän imorgon, ska kolla tiderna så jag inte missar det, har tyvärr lätt att glömma

Tack för ditt svar! 
  • Anonym (ont)
    Catox9 skrev 2011-09-06 16:18:23 följande:
    Du kan inte vara gravid då? Så som du beskriver hade jag i början av både min första grav och den nuvarande. Har oxå en historia av konstig mage som krånglar mycket..
    Nej jag kan inte vara gravid Har dock trott det många gånger senaste tiden, då magen betett sej såhär i princip innan varje mens..och ibland har den även varit försenad. Men nej, ingen graviditet nu, inte haft sex sen förra mensen så det vore konstigt
  • VincentLeona

Hej!

jag har IBS enligt läkarna och känner igen dina symptom med smärta både i tarm och äggstockar/livmoder och andra delar av magen.

Har utan att överdriva försökt få läkarna att undersöka mig för endo. i 10 år. Är nu inne på mitt 10:onde år och har äntligen fått en remiss till gbgkvinnoklinik.

Under dessa tio år har jag varit på ungdomsmottagningen, vårdcentralen och gynkliniken på mitt lokala sjukhus nästintill varanann månad och har blivit hemskickade varje gång.
    Har sökt för massa folk symptom som alla tyder på endo, men ingen har velat tro att det är endo verkar det som.
    Det sägs att det tar 8-10 år innan man får diagnosen och jag är ett levande bevis.

Hursom, åter till dina smärtor. IBS och Endo liknar tydligen varandra och därför kan vi endo-patienter få diagnos IBS fast det inte är så.
    Jag tycker att du skall söka för detta och även nämna detta med endo. Många läkare har sådan okunskap om detta så rekommenderar att ta med dig fakta om detta ifrån endometriosforeningen eller akademiska sjukhuet i uppsala.

Ju längre tiden går desto värre kanske det blir. Men var beredd på en jävla kamp mellan dig och läkarna i 8-10 år innan du får hjälp. Så var stark genom allt och stå på dig.

Önskar dig all lycka!

• Anonym (ont)

Låter inte alls roligt, hoppas även du får den hjälp du behöver snart!!
    Ska bli uppringd och få boka tid nu på förmiddagen. Ska inte nämna problemen med mage och tarm, då jag egentligen inte tror det är det stora problemet, och det stör mej inte lika mycket som när det gör ont i den s.k. "tjejmagen". Det känns mer oroande.

Även idag har jag molvärk, men inte samma kramp som igår iallafall. Nu sitter det mer på ena sidan och molar, som äl. Fast det ska man väl inte ha ont av så länge? Förra mensen startade 17/8, dvs för 3 veckor sen. Jag räknar med en cykel på 28 dagar +/- några dagar, och brukar ha äl kring dag 14. Då borde det inte göra ont på dag 21 också tycker jag.. Så har det inte varit tidigare heller!

Det är inga jättestarka smärtor jag har, ska jag väl påpeka. Jag blir inte liggande. Men det påverkar ändå, då jag inte känner mej bra, och när det även påverkar annat i kroppen.

Kan återkomma när jag fått komma till läkaren. Funderade om jag skulle byta vc då jag inte trivdes med förra läkaren jag var hos där, och nu har jag dessutom flyttat så jag borde byta. Men jag börjar med den jag är inskriven på så får vi väl se..

Ska försöka stå på mej, men jag är riktigt dålig på det tyvärr, speciellt i såna här situationer!

Tack så mycket! 

• Anonym (ont)

På vc blev jag rekommenderad (beordrad) att ringa bm. Och skulle lova att återkomma om jag inte fick tag i dom. På bm hade de slut telefontider (idiotiskt system att man inte kan få prata med någon människa, är bara lägga på och vänta till nästa dag eller nåt..?) så jag har ringt och fått en ny uppringningstid från vc, så skulle dom hjälpa mej att komma i kontakt med bm.
    Kändes faktiskt som jag blev tagen på allvar! Men det känns nästan som att...oj..det kanske inte är så allvarligt ändå, det är kanske bara att vänta ut istället för att ringa och va jobbig? Som sagt, jag har inte jättehemska smärtor direkt...
    Men försöker slå bort dom tankarna. Skulle jag få komma in på ul skulle det ju va jättebra, skönt om inte annat om de säger att det bara är en kraftig ägglossning, en ofarlig cysta eller nåt annat helt normalt..

Funderar på cystor, kan man ha dem länge och då känna av dom varje månad från äl-mens? Har mest haft ont under den perioden, och det är senaste månaderna jag haft såhär.. ont vid sex har jag däremot haft i ett par år åtminstone.

• MoonlightG
    Anonym (ont) skrev 2011-09-07 09:37:06 följande:
    På vc blev jag rekommenderad (beordrad) att ringa bm. Och skulle lova att återkomma om jag inte fick tag i dom. På bm hade de slut telefontider (idiotiskt system att man inte kan få prata med någon människa, är bara lägga på och vänta till nästa dag eller nåt..?) så jag har ringt och fått en ny uppringningstid från vc, så skulle dom hjälpa mej att komma i kontakt med bm.
    Kändes faktiskt som jag blev tagen på allvar! Men det känns nästan som att...oj..det kanske inte är så allvarligt ändå, det är kanske bara att vänta ut istället för att ringa och va jobbig? Som sagt, jag har inte jättehemska smärtor direkt...
    Men försöker slå bort dom tankarna. Skulle jag få komma in på ul skulle det ju va jättebra, skönt om inte annat om de säger att det bara är en kraftig ägglossning, en ofarlig cysta eller nåt annat helt normalt..

Funderar på cystor, kan man ha dem länge och då känna av dom varje månad från äl-mens? Har mest haft ont under den perioden, och det är senaste månaderna jag haft såhär.. ont vid sex har jag däremot haft i ett par år åtminstone.

Sök på kvinnokliniken där kan dom göra ett ultrljud direkt och se om det skulle finnas en cysta. Jag hade en cysta på 10 cm och blev dåligt behandlad av läkare på vårdcentalen, sökte på Göteborgs kvinnoklinik och då upptäckte man cystan med ultraljud.

Lycka till   
  • Anonym (ont)
    MoonlightG skrev 2011-09-07 16:13:12 följande:
    Sök på kvinnokliniken där kan dom göra ett ultrljud direkt och se om det skulle finnas en cysta. Jag hade en cysta på 10 cm och blev dåligt behandlad av läkare på vårdcentalen, sökte på Göteborgs kvinnoklinik och då upptäckte man cystan med ultraljud.

Lycka till   
    Så det är dit jag ska vända mig? Blir inte klokare av att läsa på landstingets hemsida om de olika mottagningarna..
    Den första jag pratade med på tidsbokningen på vc sa ju att jag skulle vända mig till barnmorskemottagningen.
    När jag inte fick tag i bm så ringde jag tillbaka till vc, fick prata med en annan, som gav mig en tid direkt hos en läkare. Bra, tänkte jag... Men nej.....
    Fick en som knappast förstod allt jag sa, och jag förstod definitivt inte allt han sa, plus att han babblade på och avbröt mig och verkade inte alls förstå problemet. "Ibland mensen kan bli oregelbunden, inget konstigt"...... Nej, men ja ska inte ha mens förrän om en vecka, och jag har haft ont i en vecka, och dessutom haft såhär tidigare månader också, och det är inte "normalt" för mig. Han kände lite på magen, skickade mej till lab för urinprov, blodvärde och snabbsänka. Allt ok. Och inga blodspår i urinen "så din mens är inte på gång..." Jo tack, jag vet.
    "Gå hem och vila, ta en ipren och en alvedon, drick mycket" var allt. "kom tillbaka om det inte blir bättre, jag är här 2 veckor till.." Tack men nej tack, går nog hellre nån annanstans isåfall. Betalar inte 200 kr för att bli rådd att ta värktabletter och vila. Frågade om det kunde vara nåt annat, cystor t.ex. men han sa bara att det vet man inte, och han kunde inte skicka mej vidare "för dom gör ändå ingenting"...

Så jag har alltså fått ännu en dålig erfarenhet av läkare att lägga i min lilla hög...

Jag har inte jätteont, och efter det här kändes det bättre faktiskt. Molvärken återkommer dock då och då, och sitter ibland på höger och ibland på vänster ut mot ljumskarna, ibland känns det i hela nedre delen av magen (precis ovanför blygdbenet).

Det är väl kanske inget att oroa sig för, men jag vill bli utredd. Onödigt att ha ont tre veckor varje månad om det är något som går att göra något åt..Då räcker det väl med mensvärken.
  • MoonlightG
    Anonym (ont) skrev 2011-09-07 09:37:06 följande:

Om det är en cysta kan dom nog se med hjälp av ultraljud och kvinnokliniken gör ultraljud så det är nog bra om du ber om en tid hos dom.
Svar på tråden Kramp och smärtor i nedre delen av magen. Nån mer?