• Magnolia11

Att bo i Upplands Väsby?

Hej! Jag undrar om det är någon som har lite tankar om hur det är att bo i Upplands Väsby, närmare bestämt Smedby? Hur är området? Hur långt är det till pendelstationen? Räknas det som ett barnvänligt område? Hur är förskoleverksamheten? Några rekommendationer på bra förskolor? Några man ska undvika? Något annat man ska tänka på? Tack!

• Svar på tråden Att bo i Upplands Väsby?
  • Mossagti

Vi har bott där och flyttat. Många trivs säkert men vi gjorde inte det. Skolorna i Upplands Väsby generellt sett håller inte särskilt bra standard och Smedbyskolan är en av de sämsta. Skolverket har också riktat allvarlig kritik mot skolan men skolan menar att problemen inte beror på undervisningen utan att många i upptagningsområdet har socioekonomiska svårigheter.

Många föräldrar väljer i stället friskolor som Sandbergska eller Vittra i centrum. Sandbergska ligger i ett kontors/industriområde och de har heller ingen skolgård. De yngre barnen går med lärarna till en gräsplan medan de äldre hänger på Lidl eller parkeringen utanför skolan.

Alla förskolor i centrala Väsby ägdes tills alldeles nyss av 1tu3 och de har precis lagt ner en förskola samt sålt till ett annat företag. Personalen har varit toppen men ledningen har fungerat sämre.

Smedby 3 består numer av bostadsrätter men det var tidigare hyresrätter och många har flyttat efter ombildningen. Lägenheterna har ofta en mycket märklig planlösning. Smedby 2 består mest av hyresrätter.

Det finns en pizzeria/alkiskrog som är populär bland de lokala alkisarna och skolpersonalen.

De många rökarna och tonårsmammorna är ett stort folkhälsoproblem i Väsby och de sociala problemen är koncentrerade till de centrala delarna av kommunen.

Det finns säkert någon som gillar Smedby mer än vi gjorde men vi trivdes aldrig och det var aldrig aktuellt att låta barnen växa upp där.

• Magnolia11

Hej!
                                                                                                                                                                                       Tack för ett ärligt svar. Det uppskattar jag. Det låter ju inte så bra alls. Vad synd med Ettutre som jag läste om häromdagen och tyckte lät bra. Blir intressant att höra vad andra tycker om det kommer fler svar.

Ett annat alternativ är Vallentuna så är det någon som har tankar om det (samma frågor som for Upplands Väsby) tar jag tacksamt emot dem. .

Jag arbetar i Sigtuna kommun men det är väldigt svårt att hitta hyreslägenhet där så därfor är Upplands Väsby eller Vallentuna uppe som förslag. Vi kommer inte att tillbringa all vår lediga tid i Väsby/Vallentuna så kvaliteten på förskolorna är nästan det som får styra eftersom det är där barnen kommer vara på dagarna. 

• Mossagti

Vi flyttade från Väsby till Vallentuna

En av Sveriges bästa skolkommuner, satsar på skolan, tillväxtkommun, bra fritidsaktiviteter, bra huspriser.

Knivsta (Alsike) kanske kunde vara något?

• Magnolia11

Där ser man! Det lät som du trivdes där betydligt bättre. Har funderat på Knivsta men som du skrev verkar det svårt med hyreslägenheter.

• JAG1970

Jag rekommenderar området Runby & Runby Backar i Upplands Väsby....där finns både villor, hyresrätter & bostadsrätter.
    Från Runby Backar tar det väl ca 15 min till pendeltåget & centrum, från Runby typ 5 minuter.
    Finns ett litet torg med affär, pizzeria, vårdcentral & äldreboende.
    Skola & dagis finns i området.
    Lungt område med närhet till skog (min man är född & uppvuxen i det området och trivdes kanon).

• Magnolia11

Till Jag1970

Tack för ditt svar! Det var intressant att höra en annan åsikt. Det är nog tyvärr mest aktuellt för oss med Smedby men jag tittade på Runby innan och tyckte det lät bra också men man måste ju ibland bo där det finns lägenheter, inte där man kanske helst vill. Jag ska dock hålla ögonen öppna.

• JAG1970
    Magnolia11 skrev 2011-09-07 20:06:00 följande:
    Till Jag1970

Tack för ditt svar! Det var intressant att höra en annan åsikt. Det är nog tyvärr mest aktuellt för oss med Smedby men jag tittade på Runby innan och tyckte det lät bra också men man måste ju ibland bo där det finns lägenheter, inte där man kanske helst vill. Jag ska dock hålla ögonen öppna.
    Så sant så........det ska ju finnas lghGlad
    Min man säger som Kommandomamman = Smedby är inte nåt speciellt bra områdeObestämd
Svar på tråden Att bo i Upplands Väsby?