• Anonym (Nelia)

Ni som är eller har varit familjehem svara gärna tack!

Är ensamstående mamma som kommer att sätta mitt barn i ett familjehem pga mitt dåliga nätverk, att jag måste flytta pga hotbild kring oss och har även psykiskohälsa. Jag är en bra mamma, finns inga brister i hur jag tar hand om mitt barn, men soc vill att det ska vara en längre placering. Jag gör det frivilligt pga att jag inte vill bråka. Mitt barn har varit jourhemsplacerad vid 4 tillfällen då jag behövt sjukhusvård pga saker jag inte kan rå för.
    OM det blir så är tanken att jag ska ha mycket mycket umgänge...
    Förlorar mycket av min inkomst då jag har stadigvarande ersättning och det är då inte lätt att hitta ny bostad då det krävs mycket för att få en ny lägenhet. Jag har inga skulder, prickar osv.
    Har bett om vad som helst, mamma barn placering eller något istället. Jag går med på vad som helst.
    Men hur går det till när jag frivilligt går med på en placering? Får inte det berättat för mig trots att jag frågar. Får jag vara med att bestämma hur jag vill att familjehemmet ska vara, bo, barn osv? Får jag känna efter eller väljer soc rakt av trots att det inte finns ett LVU med i bilden?

Meningen är att mitt barn ska komma hem när jag ordnat nytt för oss hur nu det ska gå till.

Har läst så mycket förskräckligt, allt handlar om arvode, bra med pengar, jag funderar på att ta in ett barn till då jag ändå är mamma ledig och får då bra med pengar.öh..mitt barn ska inte vara någon inkomstkälla.

Jag vill ha ärliga svar ifrån er....jag vill INTE att familjehemmet ska få kalla sig mamma och pappa. Jag är mamma. ( pappan har valt att inte finnas med av en anledning och är inte lämplig heller )

Är ni mån om den ensamma mammans känslor och tankar, kommunicerar ni bra med föräldern?
    Jag är lättsam, medgörlig och en väldigt positiv tjej, men blivit utsatt för mycket som nu tyvärr gör att jag blir dömd och psykiatrin hjälper mig inte ett dugg.

Är rädd, känns som jag kommer att sluta vara mamma och förlora det enda som jag kämpar för.

Jag har bett soc att sammarbeta genom att ge mig andra lösningar, har kommit med förslag själv. Jag gör vad som helst. Men vill  egentligen inte att mitt barn ska vara i familjehem.

Berätta gärna om era tankar. Nu gäller detta inte LVU som sagt utan jag går med på det om dom anser det och inte vill erbjuda mig något annat.

Jag är så ensam, ledsen och förtvivlad. En mamma som gör allt för sitt barn, är en bra mamma men ändå vill dom detta. Kan förstå dom, men en annan lösning måste ju kunna finnas så vi får vara tillsammans men ändå ha stöd...

Är i total förvirring...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 15:42
    Vilken röra kan jag lova er. den ansvariga utredaren håller inte ordning på någonting, hon ställer in möten och när jag väl får ett möte så har hon bråttom. Jag har tagit reda på familjehem som tar imot oss 2 tillsammans, visat upp papprerna för henne. utredaren sa ja jag vet att det finns irriterat men vi kommer inte att bevilja det. varför frågade jag? För det är bara så sa hon. Sen får jag påminna henne om att vi skulle ha uppföljningsmöte i jourfamiljen men det hade hon glömt bort och ställde in. Mina rättigheter som jag har vid en SoL placering har jag inte fått vetat och tagit reda på informationen själv och sen påpekat det. Sen har jag träffat en som är den som letar och följer upp familjehemmet med utredaren som då kommer ta över när ett familjehem hittats. Då fick jag veta att det är svårt med familjehem och att det kan bli 10 mil ifrån stockholm och att jag inte alls kommer att ha så mycket umgänge.Mitt barn kommer då förlora all trygghet samt sitt intresse osv. Jag vände mig till utredaren och sa, men detta var ju inte vad du sa på frågorna jag hade sist...du svaraade helt annorlunda. Då slänger hon ur sig...går du inte med på detta längre? Det är som att hon vill ansöka om ett LVU.
    Sen någon dag 3 dagar efter ringde jag utredaren för att höra om jag kunde ha mitt barn lite längre för vi skulle på ett kalas hos sin bästa kompis som hon inte kan träffa så ofta då vi bor långt ifrån varandra. Nej sa hon ( det handlade om 12 tim extra som jag lätt fick innan ) sen sa hon jag kommer att sluta...öhhh jaha...så det blir en ny men jag ska skriva klart utredningen först. Så hon har ju massa att göra och jag har påpekat många "fel" i skrivt...vissa saker kunde hon ta bort, men inte annat. Hon sa att du får skriva ett brev som ska vara till mig klart imorgon. Jag sa men hur ska jag hinna det när jag har umgänge med mitt barn i flera dagar som du vet och dessutom visste du att jag sagt att förskolan är stängd och jag valde att ha mitt barn hemma istället. Du får prioritera...

Får inte träffa chefen trots att jag bett om det. för en vecka sen kom utredningen. Då hade utredaren ändrat i den med andra ord och saker som inte stod med i förra och detta nya har nu chefen skrivit på, men inte det förra eftersom chefen inte sett det. Sen i måndags kom nästa chock. utredaren ringer sen kväll och säger att jourhemmet kan bara ha kvar mitt barn tills den 31 och då tyckte utredaren med dom andra i resursteamet att mitt barn ska bo hos mig då det kan ta 6 månader kanske mer enda upp till 1 år att hitta ett familjehem. Du mår ju bra nu säger utredaren. Jag blev chockad....Jag sa mitt barn kommer bli överlycklig och det känns som jag lurar mitt barn.Sen blir det inte den nya utredaren efter henne som var sagt utan en annan...öhh.
    utredaren har även skrivit saker som människor kan vittna på att dom inte sagt, men nu tas inget tillbaka. Detta var kort av allt som hänt. Har 24 tim huvudvärk och imorgon ska jag ha mitt barn och då ska jag förbereda henne på att hon ska hem och inte tillbaka till jourhemmet från tor nästa vecka. Vill hitta ett familjehem nära mig på egen hand...måste vara en familj utan pälsdjur. jag vill att mitt barn ska få ha kvar allt det där som lovats. Men utredaren har sagt att dom inte kan ta hänsyn till det. Så hon har stressat igenom sig detta för att hon skulle sluta utan att ha meddelat mig om detta. Kommer få kontakt med en kurator inom psykiatrin som ska hjälpa mig med att få ordning på detta då detta handskats fel och jag blir förvirrad och nya bud hela tiden. Är så ledsen, ensam, trött och vill bara dö...jag kämpar så....Jag är ju så medgörlig och är aldrig angripande utan uppträder kompitent...men vad hjälper det? Det här är INTE för barnets bästa. Om jag ändå kunde hitta ett familjhem på egen hand...det skulle vara det bästa. Nu måste jag säga ja till vad det än blir trots att jag har rättigheter att få vara med att bestämma.....jag förlorar mitt andra barn på ett år känns det som....

• Svar på tråden Ni som är eller har varit familjehem svara gärna tack!
  • Anonym

Hej. Måste kännas otroligt svårt i detta läge. Jag tycker att du redan nu kommit ett steg på vägen genom att du faktiskt kan förstå att ni är behov av hjälp, mkt bra. Det flesta i din sits är ofta helt oförstående.

Eftersom jag inte vet vilka insatser ni fått tidigare så kan jag inte värdera just placeringen men soc skall ju ge insatser i familjen före någon så drastisk som familjehem blir på tal. Någon anledning för att  soc vill ha en längre placering finns säkert. Vid en SoL placering är ju du som mamma med på ett helt annat sätt än vid LVU. Ni kommer att sitta tillsammans på möten och bestämma umgänge osv (så fungerar det här i alla fall). du kan säkert ha åsikter om tänkta familjehem men jag tvivlar på att du får bestämma det. Du kan ju i förväg (under tiden familj sökes) sätta kriterier om tex vart du önskar att de skall bo, hur familjen ser ut, var i barnaskaran ditt barn hamnar osv.

Man tar inte ett barn för pengarna kan jag lova(ytterst få knäppgökar kanske) , ett placerat barn med sitt bagage kräver så otroligt mycket mer i tid och kärlek än vad några pengar någonsin skulle vara värda. Man går in i ett uppdrag med vilja att hjälpa barnet att utvecklas till en bra vuxen individ tillsammans med bioföräldrar och släckt så långt som det går och gynnar barnet. Däremot behövs omkostnad för att täcka alla barnets kostnader, och arvode skall spegla problematiken barnet ofta bär med sig. Det är ju så otroligt mycket mer runt om kring barnet än ett "vanligt" barn. Möten hit och dit, BUP kontakter, krävande beteenden, samarbete med bio, kanske krångliga biokontakter osv.

Med att säga mamma och pappa eller inte så tycker jag det är upp till barnet, vissa barn har ingen känsla bakom ordet mamma och pappa, vissa vill bara passa in och andra tycker det är jätte viktigt att skilja på vem som är mamma eller inte. Sen handlar det ju alltid om den enskilda situationen, barn som (troligast) alldrig någon sin skall till baka till sina biosar och kanske varit placerade sedan dom var väldigt små tycker jag absolut man kan lära säga mamma och pappa precis som man hade gjort med sina biologiska barn (dock ALLTID tala om vem som är biologisk mamma och pappa) barn som bara skall stanna en kortare tid (att man vet det i förväg) tycker jag inte man skall uppmuntra till att säga mamma och pappa.  Sen finns det ju en luddig gräns där emellan då barnen inte är jätte små vid placering men ändå ganska små och där man vet att det blir en längre placering men det inte går att sia om hur lång, där tycker jag absolut att barnet själv får avgöra. Känslorna för biologiska föräldrarna och familjehemsföräldrarna ändras ju inte bara för att man kallar någon mamma eller inte. Jag är ju lika mkt mamma även dom tillfällena min dotter går runt och tilltalar mig vid namn. Man bör kanske inte lägga så stor värdering i just ordet mamma och pappa.

• Anonym

Vi har varit jourhem/familjehem.

Vid den förra placeringen som var sol-placering ,blev det mycket jobbigheter just vid umgänget.

Misförstå mej inte nu,bara,i det jag skriver här.
    Iom. att barnet/barnen skall vara i familjehemmet en längre period,så är det viktig att dom får komma till ro där!

"Våra"  placerade barn hade omgänge två gånger i veckan,telefonsamtal med bio morgon och kväll,varje dag!

Dessa barn kom ALDRIG till ro hos oss,pga av detta!

Vi mötte NOLL förståelse från socialen sida,att barnen blev väldig oroliga osv.Aldrig nån förståelse för att det även var viktigt att barnen mådde bra,och att det fungerade hemma hos oss.Iom att barnen faktisk hade sin vardag här!

Man måsste hitta ett fungerande omgänge med bio-förälder,men,barnen måsste även få möjlighet att komma till RO i familjehemmet!      

• Anonym (mamma)

Jag har en dotter som bor på familjehem pga olika anledningar. Jag har endast bra erfarenhet från det, det första familjehemsmamman sa var "jag kommer aldrig försöka vara en mamma till din dotter utan bara en extra vuxen i hennes liv", det känndes skönt att höra. Vi samarbetar jätte bra och har en kanon kontakt, de är där för att hjälpa oss föräldrar som behöver den hjälpen, även barnen förstås. Jag tror att så länge man försöker få det att fungera och inte känner att de är ett hot så kan det bli kanon bra för alla.
    Nått att tänka på är att det kommer vara så att de har andra rutiner och andra sätt att göra vissa saker på som du kanske inte skulle välja, försök att tänka att så länge det inte skadar dit barn så är det okej, barnet lär sig att det fungerar olika på olika ställen bara.
    Lycka till och om du går in i det hela och försöker vara possetiv så ska du se att det kommer att bli bra för er.

• Anonym (Nelia)

Tack för svaren. Mitt barn är inget problem barn. Detta är ingen långsiktig lösning utan bara att jag ska få det ordnat kring mig. Jag ska ha massa umgänge och det ÄR jätteviktigt då jag varit ensamstående med mitt barn hela barnets liv 6 år. Jag vill hellre hitta en annan lösning. Familjehem passar inte anser jag utan stöd för oss som jag påpekat själv. Finns ju inga problem med min föräldrar roll. Måste bara få ordnat kring oss. Har egen bostad och allt, men behöver flytta. Men vill inte riva upp mitt barns trygghet ifrån mig. Sa nu på mötet att kan ni försöka tänka på andra alternativ? jag går med på vad som helst, det känns som om jag är en okapabel mamma trots att ni säger att jag inte är det. Dom förstår mig....eller försöker för att förstå går inte, men att känna empati går. Hoppas på allt annat än ett familjehem....för det skrämmer mig oerhört mycket. Men blir det så och vi inte får annat stöd som jag tycker borde erbjudas före så tänker jag inte bråka, men ska ha klara tydliga regler, vill välja själv. Är noga med att familjen kan ta hand om mitt barn, bra kläder, bra mat är bara 2 praktiska exempel. Får ju ha mitt barn nu utan problem, så något annat borde ju kunna erbjudas kan jag tycka...

• Anonym
    Anonym (Nelia) skrev 2011-09-07 18:36:13 följande:
    Tack för svaren. Mitt barn är inget problem barn. Detta är ingen långsiktig lösning utan bara att jag ska få det ordnat kring mig. Jag ska ha massa umgänge och det ÄR jätteviktigt då jag varit ensamstående med mitt barn hela barnets liv 6 år. Jag vill hellre hitta en annan lösning. Familjehem passar inte anser jag utan stöd för oss som jag påpekat själv. Finns ju inga problem med min föräldrar roll. Måste bara få ordnat kring oss. Har egen bostad och allt, men behöver flytta. Men vill inte riva upp mitt barns trygghet ifrån mig. Sa nu på mötet att kan ni försöka tänka på andra alternativ? jag går med på vad som helst, det känns som om jag är en okapabel mamma trots att ni säger att jag inte är det. Dom förstår mig....eller försöker för att förstå går inte, men att känna empati går. Hoppas på allt annat än ett familjehem....för det skrämmer mig oerhört mycket. Men blir det så och vi inte får annat stöd som jag tycker borde erbjudas före så tänker jag inte bråka, men ska ha klara tydliga regler, vill välja själv. Är noga med att familjen kan ta hand om mitt barn, bra kläder, bra mat är bara 2 praktiska exempel. Får ju ha mitt barn nu utan problem, så något annat borde ju kunna erbjudas kan jag tycka...
    Har du nån aning om hur länge det kar röra sej om,denna placeringen?

Om det rör sej om länge,typ flera månader,kansje länre,_måsste_ ditt barn få en chans att även finna ro i familjehemmet,jag tycker det är jätteviktigt!  
  • Anonym (fam.hem)

Jag har vart familjehem, idag är jag jourhem.
    Ang. umgånge så var det någon ovan som skrev om jobbigt umgänge, och det stämmer. Hos oss fick barnen prata i telefon 1-2 ggr/vecka. Inte för min skull, utan  för barnets. Saknaden blir för mäktig för barnet. Sen ska barn aldrig prata med föräldrarna innan läggdags, utan kanske innan middag. Så de kan få tid att ev. prata igenom samtalet, få prata om sin saknad, och inte gå och sova ledsna.
    Som fam. hem vill man ha en bra kontakt med föräldrarna. Jag ber om foton på föräldrarna och andra viktiga personer, foton på föräldrar och barn tillsammans. Så kan vi tittta på kort och prata om dom. Sen brukar jag även fota (om jag får) på umgängena och ge korten till föräldrarna och barnen.
    Pengarna är oviktiga. Nu är det olika kommun för kommun, men vi trodde att vi bara skulle få barnbidraget, och tog emot vår placering innan vi visste något om ersättning. Sen visade det sig att soc. betalade förskoleavgiften, och vi fick en sammanlagd summa på (inkl. barnbidrag) 5000:-/månad. Dra sen av förskoleavgift på maxtaxa (1380 så att kunna vara hemma på den summan, eller bli rik... Nej.
    Pengarna går ju till barnet som behöver kläder, cykel, rollerblades, gå på kalas, dansgympa.  Bara 2 uppsättningar vinterkläder är ju en kostnad på 2000-2500:-. 

Jag tycker TS, att du kan försöka jobba på en mamma-barn placering. Visst beror det på var du bor, men du kan be om hjälp att få bli flyttad till en annan kommun. De måste se till barnet i förta hand, och då är det viktigt att ni är tillsammans!  

• Anonym (Nelia)
    Anonym (fam.hem) skrev 2011-09-08 08:37:45 följande:
    Jag har vart familjehem, idag är jag jourhem.
    Ang. umgånge så var det någon ovan som skrev om jobbigt umgänge, och det stämmer. Hos oss fick barnen prata i telefon 1-2 ggr/vecka. Inte för min skull, utan  för barnets. Saknaden blir för mäktig för barnet. Sen ska barn aldrig prata med föräldrarna innan läggdags, utan kanske innan middag. Så de kan få tid att ev. prata igenom samtalet, få prata om sin saknad, och inte gå och sova ledsna.
    Som fam. hem vill man ha en bra kontakt med föräldrarna. Jag ber om foton på föräldrarna och andra viktiga personer, foton på föräldrar och barn tillsammans. Så kan vi tittta på kort och prata om dom. Sen brukar jag även fota (om jag får) på umgängena och ge korten till föräldrarna och barnen.
    Pengarna är oviktiga. Nu är det olika kommun för kommun, men vi trodde att vi bara skulle få barnbidraget, och tog emot vår placering innan vi visste något om ersättning. Sen visade det sig att soc. betalade förskoleavgiften, och vi fick en sammanlagd summa på (inkl. barnbidrag) 5000:-/månad. Dra sen av förskoleavgift på maxtaxa (1380 så att kunna vara hemma på den summan, eller bli rik... Nej.
    Pengarna går ju till barnet som behöver kläder, cykel, rollerblades, gå på kalas, dansgympa.  Bara 2 uppsättningar vinterkläder är ju en kostnad på 2000-2500:-. 

Jag tycker TS, att du kan försöka jobba på en mamma-barn placering. Visst beror det på var du bor, men du kan be om hjälp att få bli flyttad till en annan kommun. De måste se till barnet i förta hand, och då är det viktigt att ni är tillsammans!  
    Underhållet går också till familjen här. Jag har bett om mamma barnplacering, men det säger dom inget om. Dom ringer inte och kollar med jourmamman som mitt barn är hos nu att sova hos mig är ok, dom uppdaterar inget, ringer inte tillbaka till mig eller nåt. ( jourfamilj har jag valt att ha själv för att få till medicinering ) då fick jag mkt beröm må ni tro. Men sen kom nya utredare och cirkusen igång.
    Pratade med den andra handläggaren nyss om hur den ansvariga handläggaren inte hört av sig om nåt och det gör mig oroad. vill påminna er om sa jag också att ni skulle tänka på andra förslag än familjehem. Men det skulle ju du sa dom. men det har jag ju gjort. Men kolla mer och kom med förslag till oss. Jag jobbar ju inte inom soc och kommunen...hur ska jag veta allt?
    Svaret från denna handläggaren om varför inte den ansvariga handläggaren gjort sitt ( många viktiga saker ) var hon har nog inte hunnit. Men på tor nytt möte och nu ska jag ha mitt barn sovandes hos mig...
    Jag är en kababel mamma utan anmärkningar och såna barn sätter man inte i familjehem ( säger till och med jour mamman som dessutom varit familjehem tidigare ).Utan detta handlar om barnets bästa och det är inte att flyttas när mitt barn har det bra, bara lite dåligt nätverk och vi behöver flytta. Men då måste ju soc kunna ge mig andra förslag? Jag vet inte vad dom vill jag ska säga. Jag fixar allt på en gång..ringer allts..ordnar..drar i alla trådar ihärdigt. Men jag vet inte vad det finns för mer alternativ att komma med...
    Känner mig helt maktlös...
  • Anonym (fam.hem)

Om hon just nu är jourplacerad, så har inte jourhemmet så mycket att säga till om i fråga om att få sova hos dig. Det är det socialen som bestämmer. Om hon är frivilligt placerad, är du vårdnadshavare.
    Du kan gå förbi din socialsekreterare, och prata med hennes chef. Ett tips är alltid att maila först, så du VET att ditt mail lästs av någon (vederbörande) 
    Sen bör man ha möten minst en gång i månaden, just för att det ska hända något. Försök få så mycket som helst på papper. Egentligen ska jag inte skriva detta, men om du är säker på att du verkligen klarar av detta, och ingen hjälper dig, kan du på ett trevligt sätt tala om att du tänker gå vidare med detta, då ingen ger dig svar, eller hjälp. Det är ingen ursäkt, men en socialsekreterare kan ha 10 fall på sitt bord (vilket de inte vill ha) och försöker göra många till lags. På det ska de lära känna alla, vissa abrn har stoooora familjer osv. Ingen ursäkt, men ibland en förklaring.

• Anonym

När soc hotade med att placera mitt barn i familjehem så tjatade jag också om att istället få en mamma-barn placering.

Hela min familj skrev också ett brev till soc där dem förklarade att jag är en bra mamma och att det vore förödande för mitt barn att skiljas från mig. (6 år vid tillfället)

Jag tog dessutom själv kontakt med ett mamma-barn hem som jag tyckte verkade bra. Pratade länge med föreståndaren där.
     Efter det hade jag ett möte med soc där jag la fram infon om  mamma-barn hemmet som jag hade kontaktat och bad dem ringa till föreståndarn.

Till slut blev jag kallad till möte i nämnden och där fick jag framföra mina synpunkter.

Vi var på mamma-barn hemmet i ca 8 månader och det var mycket bättre lösning än en familjehemsplacering som hade blivit betydligt längre tid och mycket mer kostsamt för soc.

Lycka till!           

• Anonym (Nelia)

Har fått veta bakvägen så soc vet inte att jag vet att det blir placering men frivilligt då. Anledningen är att jag ska ordna med flytt och få ordning. Men förlorar ju en massa inkomst, men ändå ska jag ha väldigt mycket umgänge som det var sagt innan och då kommer ju jag stå för mycket kostnader så jag vet inte hur dom tänkt. Vet att soc inte brytt sig om att kolla andra alternativ.

Jag försöker kolla mamma barnplaceringar som finns runt omkring, men har inte hittat något. Någon som har förslag?Bor i stockholm och kommunen här verkar inte vilja göra nåt annat..antar att det handlar om pengar om det inte finns något och dom måste betala massor om dom ska sätta oss utanför stockholmskommun. Så sa hon från bup och det gjorde ont i mig, då är det ju inte för barnets bästa. Vet att jag bor i en usel kommun och fattig med mycket problem. Men en mamma som jag som är bra mamma enligt soc och alla satsar dom inte på...Jag ska tydligen behöva gå på heroin för att få bo med mitt barn, det är ju skamligt.
    Om ni har några förslag på mamma barn hem, för mer psykiska skäl då jag inte mått så bra efter förföljelser, misshandel, gruppvåldtäkt mm.

Har aldrig missbrukat något så jag tillhör inte den katogorin eller att jag är farlig som mamma. Men vill ju inte vara ifrån mitt barn, utan hellre att vi får bo tillsammans och jag går ju med på det....jag ville bara att soc kunde hjälpa mig med andra förslag, jag har ju gett mina....men kan inget om var hur eller nåt sånt då jag aldrig behövt vara i denna sits.

Snälla hjälp mig, kanske jag kan ha en liten lista på olika alternativ. strunt samma var det ligger, bara att jag har nåt att komma med. Vore så tacksam för er hjälp...
    Jag blir överkörd av soc och det skadar ju mitt barn som jag har varit ensamstående med i så många år. Mist 2 barn min ena dog för ett år sen, så sorgen är ju såklart jobbig för mitt levande barn. Mitt första barn hann mitt levande barn inte träffa då jag var ett barn själv under 15, men klarade det gallant och hon dog i cancer 8 år gammal.

Tänker lägga fram det även om dom bakom ryggen redan har bestämt sig och söker efter familj. Ska inte jag som vårdnadshavare få vara med att bestämma lite då det är frivillig placering? Det rör sig om högst ett år, men det vet jag inte säkert hörde det från bup men det var inget hon visste tror jag. Dom kollar ju var 6:e månad.

Tack på förhand fina medmänniskor, är så ledsen och rädd....

Svar på tråden Ni som är eller har varit familjehem svara gärna tack!