• H Raheb

Finns det någon bot mot klagande katt?

Har en katthane som jamar, eller snarare ylar precis hela tiden, Tidigare mest om han ville ha mat, eller tala om att han skulle bajsa. Men nu, Han ylar från de man komme hem till man går igen. Skulle byta honom mot 10 löpande honor vilken dag som helst.

Går han att bota? Det är inget fel på honom, han är bara en klagande gnällspik som har blivit bortskämd med att få vara ute i koppel i sommar. (inte mitt fel, jag var inte hemma.)

Att låta honom gå ute är inget alternativ.

• Svar på tråden Finns det någon bot mot klagande katt?
  • anayia

Han är troligvis understimulerad. Aktivera katten mera.

• Majsan70

Är han kastrerad? Om inte så gör det omedelbart om han inte är tänkt till avel.
    Har han en kompis? Om inte är mitt råd att skaffa en.
    Har han möjligheter till att klättra, klösa o leka? Om inte fixa omgående.
    Leker du med honom så han får aktivera sig o tänka? Om inte så gör gärna det.

Och varför inte ta promenader i koppel?

• H Raheb

Tack för svar.
    Han är 12 år och har vart kastrerad sen han var 6 månader, han har tre kattkompisar och inte på ett plan intresserad av att leka, han bara suckar om man försöker.  De andra tre jaga laserpekaren dock.

Har 4 stycken klös och klättermöbler. Hyllor, trappa och fönster med hylla att klättra, sitta och ligga i. 

jag kan inte gå ut med honom då jag nyss är opererad och har gips.

• Majsan70
    H Raheb skrev 2011-09-06 18:57:42 följande:
    Tack för svar.
    Han är 12 år och har vart kastrerad sen han var 6 månader, han har tre kattkompisar och inte på ett plan intresserad av att leka, han bara suckar om man försöker.  De andra tre jaga laserpekaren dock.

Har 4 stycken klös och klättermöbler. Hyllor, trappa och fönster med hylla att klättra, sitta och ligga i. 

jag kan inte gå ut med honom då jag nyss är opererad och har gips.
    Har du provat aktiveringsbollar med godis i? Såna som de får tänka o klura lite för att få ut godiset? Jag tror ju han behöver aktiveras. Mår han bra i övrigt?

Har du provat att ha nåt prassel på ett snöra o kasta o hala in? Kanske skulle stimulera lite o funka för dig i gips?
  • H Raheb

Han verkar okej, kräks inte och är blank i pälsen.

Har en sån där boll, ingen av katterna intresserar sig för den, inte ens om matskålen är tom.
    Jag har en hel låda med leksaker, inget verkar gott nog för den här mannen, kattmynta kan han ligga och snusa med ett tag, men inte nån längre stund.

Vore det inte för grannens elaka lösa hund så hade jag öppnat och låtit honom gå ut, men det skulle ta tre sekunder så satt han antingen i närmsta träd eller i käften på hunden.

Jag måste ha världens mest förnämsta katt, han blir förnärmad om man försöker roa honom.

• Majsan70
    H Raheb skrev 2011-09-06 19:19:25 följande:
    Han verkar okej, kräks inte och är blank i pälsen.

Har en sån där boll, ingen av katterna intresserar sig för den, inte ens om matskålen är tom.
    Jag har en hel låda med leksaker, inget verkar gott nog för den här mannen, kattmynta kan han ligga och snusa med ett tag, men inte nån längre stund.

Vore det inte för grannens elaka lösa hund så hade jag öppnat och låtit honom gå ut, men det skulle ta tre sekunder så satt han antingen i närmsta träd eller i käften på hunden.

Jag måste ha världens mest förnämsta katt, han blir förnärmad om man försöker roa honom.
    Då har jag bara en lösning...stoppa svansen i elkontakten.
    Ne skämt åsido har jag inga bra råd...jo föressten har du provat Feliway? Finns ju både som spary och som man stoppar i eluttaget.

Jagh ar oxå en eom är svårroad men hon går alltid att lura med laserpekaren.
  • IceJossan

Går det att aktivera honom med mat? Att han får jobba lite för att få godsaker?

Köp i så fall en sån här kattleksak eller liknande och lägg i godis/torrfoder där så får han lista ut hur han ska pilla ut godiset för att få tag på det. Det tar en stund.

Eller kanske göra en sån här "Matomat" som jag gjort till mina katter? Samma princip fast av kartong som jag byggt in toarullar i och klätt den så att den ska se hyfsad ut. Väldigt poppis!

• 201201232

Testat att leka med snöre? 

• Trollis74

Jag har alltid "uppfostrat" min katt.
    tydliga nej, vid felaktigt beteende och visat vad som är rätt..
    "tyst" vid jobbigt jamande..
    Nu vet hon vad "tyst" är men kanske inte alltid så att det funkar..

men vi passade en katt som var helt urjobbig liknande din katt. Jamade och skrek jämt.
    Nu var katten yngre och det är alltid mycket enklare lära en yngre katt..
    Katten passade vi under 2 veckor, och det tog ca 2 veckor innan beteendet var borta..

Hur är "min" egna påhittade lösning på att lösa problemet undrar du..
    har alltså inte läst mig till den utan helt enkelt provat mig fram.
    Kan dock tillägga att den inte fungerar på katten under brunst tid (okastrerad) men då är det andra djuriska instinkter som tar över katten..

Min lösning är helt enkelt säga till katten varje gång den jamar. "tyst" , titta på katten och det måste vara EXAKT när katten jamar. Katten ogillar höga ljud. och därför blir också ett högt "tyst" varje gång ganska jobbigt för katten. Sen tar det ett tag innan poletten ramlar ner. (mycket "tyst" under en tid..)
    VIKTIGT är att aldrig belöna katten med mat eller dyligt när den jamar..
    Den har ju fattat att den får som den vill när den jamar på detta vis.

Nu har jag haft min egna katt sen hon var liten, har använt "nej" och "tyst" och jag kan säga att min katt är en helt underbar katt. Och hon är lite som en hund ibland.. följer mig precis överallt..

Svar på tråden Finns det någon bot mot klagande katt?