• Jeena

Varmluftsugn..

Är nybörjare på det här med varmluftsugn.
    Har ju hört så mycket bra om detta, att det går så mycket fortare och att man kan tex ha två plåtar inne samtidigt när man bakar. Men det verkar inte som vår ugn fungerar så.
    Bakade nu i två plåtar, och det tog kanske 1,5 x tiden för en plåt i vanlig ugn.
    Är det så det ska va men att folk ändå är sååå nöjda över detta?

Vad använder ni era varmluftsugnar till? Är det något som de är särskilt bra på?

• Svar på tråden Varmluftsugn..
  • TEDDEN

Använder våra till allt. Går snabbare, det är väl den enda skillnaden vad jag vet. Jag tycker inte heller att det är någon revolutionerande skillnad...

• Tecken

Tänk på att varmluftsugnen är lite varmare än en vanlig (t ex om vanlig ugnstemp ska vara 200 grader, så kanske det räcker med 175 med varmluftsugn). Jag älskar min varmluftsugn! Jag har haft den i flera år. Jag brukar dock inte baka med varmluft, tycker inte resultatet blir så bra. Däremot går det fortare att värma upp ugnen med varmluften, så det brukar jag göra. Annars använder jag min varmluftsugn till allt det jag använde min gamla ugn laga mat.

• BuoBä

Luften kan inte cirkulera lika bra om man har flera plåtar i ugnen. Därför kan det ta längre tid. Man kan även behöva byta plats på plåtarna efter halva tiden för att få samma färg på båda.

• hjohanna

Idag ska jag använda min varmluftsugn för första ggn. Tänkte prova på potatisgratäng. Några tips?
    Sänka värmen något?

Madicken & Emma - mina hjärtan!
  • Tecken
    hjohanna skrev 2011-09-11 13:21:16 följande:
    Idag ska jag använda min varmluftsugn för första ggn. Tänkte prova på potatisgratäng. Några tips?
    Sänka värmen något?
    Japp, sänk värmen. Om det t ex ska vara 225 grader i vanlig ugn - kör på ca 200 grader med varmluft.
Svar på tråden Varmluftsugn..