• Lillann

Virkning - vad är ett varv!?

Jag är totalt nybörjare vad gäller virkning, och jag fattar inte beskrivningen... Det står att "varv" betyder att man ska virka runt runt, medans "rad" betyder att man ska virka fram och tillbaka. Vadå runt,runt?? Hur gör jag när jag är färdig på ett varv och ska börja på ett nytt?

• Svar på tråden Virkning - vad är ett varv!?
  • en rund boll

Vad är du ska virka?
    Varv brukar betyda en "rad", så har jag alltid virkat ivf 

• FasterK

Ja, vad ska du virka?

Avundsjukeargumentet - hjälpare av argumentationssvaga sedan tidernas begynnelse. /Chazz Michael Michaels
  • Lillann

Jag ska virka ett runt huvud till en liten "amigurimi"-figur. Kanske betyder "rad" att jag byter håll, så att virkningen blir fyrkantig, och "varv" att jag gör cirklar runt? Men jag fattar ändå inte hur jag börjar på ett nytt varv isf...

• FasterK

Nya varv på ett runt stycke brukar avslutas med en smygmaska och påbörjas med en eller några luftmaskor som får tjäna som en första maska eller stolpe på det nya varvet. Finns mönstret på nätet att hämta så kan jag kolla lite på det?

Avundsjukeargumentet - hjälpare av argumentationssvaga sedan tidernas begynnelse. /Chazz Michael Michaels
  • FasterK
    Lillann skrev 2011-09-06 19:27:17 följande:
    www.bokus.com/newsletters/Pdf/9789163861574.p...

Mönstret är samma som under "huvud" på sidan 2. Jag har gjort 6 fasta maskor, och ska nu börja på nästa varv där jag ska göra 6 stycken "ökningar"...
    Det som är lite otydligt i det mönstret är att du först ska virka två luftmaskor. Det är varv "noll". Det första varvet ska du virka i den andra luftmaskan av de två du först virkar. Studera bilderna där de virkar i det gröna garnet.

Är du helt nybörjare kan det nog bli lite knivigt att få ihop det. Har du någon kompis som kan virka?
  • FasterK
    FasterK skrev 2011-09-06 19:36:52 följande:
    Det som är lite otydligt i det mönstret är att du först ska virka två luftmaskor. Det är varv "noll". Det första varvet ska du virka i den andra luftmaskan av de två du först virkar. Studera bilderna där de virkar i det gröna garnet.

Är du helt nybörjare kan det nog bli lite knivigt att få ihop det. Har du någon kompis som kan virka?
    ...i den andra luftmaskan från nålen.
  • Lillann

Ja, jag fick med de två första luftmaskorna, som i "Början" i bilderna, och sedan 6 luftmaskor och det ser hyfsat rätt ut.. :) Men nu har jag kört fast.. "Två fastmaskor i en maska", är det samma sak som att skippa steg 1-3 under "fast maska" i bilderna? Det ser ju ut så på denna bilden: www.garnstudio.com/lang/se/skole/hekle_oke.php
    men det verkar inte rätt?

Jag får väl försöka hitta nån som kan hjälpa mig irl... Att det ska vara så svårt att virka en liten boll! :) Tack för att du tog dig tid!!

• en rund boll

Hmm... Du ska öka genom att virka 2 fm i samma maska, så mycket fattar jag.
    Men sen är jag inte med alls på vad du menar. Enligt mönstret så ska du ju 2 lm, sen 6 lm i andra v. Därefter ska du göra en smygmaska o sluta varvet och sen börja öka, 2 fm i varje m så du tillslut har 12m osv..
     Eller är jag helt fel på det?

• FasterK

Du har alltså 6 fasta maskor nu? Du ska göra en smygmaska i slutet av varvet, dvs i den första fasta maskan du virkade (för att liksom sätta ihop varvet och går över på nästa). Du har väl en liten rundel nu? Varv två ska bli 12 fasta maskor och du virkar alltså två fasta maskor i den första fasta maskan i varv ett. och fortsätter runt.

Du ser på bilden att man håller på att virka en fast maska. Två maskor i en innebär att du sticker ner nålen på samma ställe/i samma ögla.

Svar på tråden Virkning - vad är ett varv!?