• Lillann

Virkning - vad är ett varv!?

Jag är totalt nybörjare vad gäller virkning, och jag fattar inte beskrivningen... Det står att "varv" betyder att man ska virka runt runt, medans "rad" betyder att man ska virka fram och tillbaka. Vadå runt,runt?? Hur gör jag när jag är färdig på ett varv och ska börja på ett nytt?

• Svar på tråden Virkning - vad är ett varv!?
  • en rund boll

Vad är du ska virka?
    Varv brukar betyda en "rad", så har jag alltid virkat ivf 

• FasterK

Ja, vad ska du virka?

Avundsjukeargumentet - hjälpare av argumentationssvaga sedan tidernas begynnelse. /Chazz Michael Michaels
  • Lillann

Jag ska virka ett runt huvud till en liten "amigurimi"-figur. Kanske betyder "rad" att jag byter håll, så att virkningen blir fyrkantig, och "varv" att jag gör cirklar runt? Men jag fattar ändå inte hur jag börjar på ett nytt varv isf...

• FasterK

Nya varv på ett runt stycke brukar avslutas med en smygmaska och påbörjas med en eller några luftmaskor som får tjäna som en första maska eller stolpe på det nya varvet. Finns mönstret på nätet att hämta så kan jag kolla lite på det?

Avundsjukeargumentet - hjälpare av argumentationssvaga sedan tidernas begynnelse. /Chazz Michael Michaels
  • FasterK
    Lillann skrev 2011-09-06 19:27:17 följande:
    www.bokus.com/newsletters/Pdf/9789163861574.p...

Mönstret är samma som under "huvud" på sidan 2. Jag har gjort 6 fasta maskor, och ska nu börja på nästa varv där jag ska göra 6 stycken "ökningar"...
    Det som är lite otydligt i det mönstret är att du först ska virka två luftmaskor. Det är varv "noll". Det första varvet ska du virka i den andra luftmaskan av de två du först virkar. Studera bilderna där de virkar i det gröna garnet.

Är du helt nybörjare kan det nog bli lite knivigt att få ihop det. Har du någon kompis som kan virka?
  • FasterK
    FasterK skrev 2011-09-06 19:36:52 följande: